Afmontering af gamle dørhåndtag

Jeg har købt nye dørhåndtag som jeg gerne vil montere i stedet for mine (meget) gamle håndtag i min lejlighed.
Jeg har dog et problem idet jeg ikke kan få afmonteret de gamle. Jeg fjerner 3 skruer på pladen der sidder på døren så den bliver løs, og fjerner de to skruer der sidder i hhv. højre og venstre ende af dørhåndtaget. Der er ikke flere skruer at løsne, men jeg kan stadig ikke få håndtaget af.
Det virker som om at jernsplitten der går gennem døren og ud i begge håndtag sidder fast i håndtaget, men hvordan får jeg den løsnet?

Håber nogle kan hjælpe
Med venlig hilsen Rosbach
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Nu er jeg ikke helt sikker men er du sikker på at der ikke sidder en lille "pinol" skrue op i bunden af selve håndtaget inde ved "pladen" den holder nemlig det ene håndtag fast på stangen mellem håndtagene hvor i mod det andet håndtag sikkert sidder fast uden "pinol" skruen ??

MVH Morten


MVH Morten

Et foto ville være godt.

Og så er det lidt synd for dig at du er så dårlig til at forklare dig!
Hvad er de gamle håndtag lavet af, hvordan ser de ud, hvad er "højre og venstre ende" på et håndtag?

Det er nu meget tænkeligt at håndtaget, (plast?), er "groet" sammen med "splitten" (Som nok er en stang med kvadratisk tværsnit)

Men måske skal der lidt kontrolleret vold til. Tag i begge håndtags-sider og ryk, vrid og band samtidig!
 
Og endeligt kan du vel blot slå de gamle håndtag i stykker  - med en kødhammer!

Ligner de dette?

http://www.carl-ras.dk/gfx/imager/c...ct_details 

Disse to skruer på hver håndtag, er det ikke blot nogle små pynte skruer ? sidder der ikke en lang split inde bag skruen tættest på dørpalen, den kan somregl bankes ud fra den lange ende med en syl...

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Tak for jeres svar

Morten: Jeg kan ikke finde en sådan skrue i bunden.

Bull: Kan desværre ikke bruge de korrekte termer, idet jeg er helt ny inden for "gør det selv gamet". Jeg har prøvet med kontrolleret vold og er ikke meget for kødhammer-metoden, der må findes en anden udvej Har tilføjet billeder nu.

Lopus: Du har vist ret i at det blot var pynteskruer og lyder rigtigt at man skal banke splitten ud. Har prøvet med syl og hammer nu uden resultat, er der andre måder?
Man kan ligesom fornemme om man rammer splitten inde i håndtaget, eller blot banker sylen fast.. brug evt en lille skruetrækker, den er lettere at ramme med. Prøv at lyse ind i den korte ende, og se om du kan se en split.

Det er desværre den eneste løsning jeg lige kan forstille mig, ud fra de håndtag jeg tror du har beskrevet :-p

Ellers må du i gang med nedstryger...


Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Annonce
Rosbach

Hvis dit dør-greb ligner Sitting Bulls' link?

Hvis det ligner.

Er det et såkaldt Cupe' dørgreb, der sidder en lille split igennem plasten og den firkantede stang der går igennem låsen, der er som regel to huller ret tæt på hinanden, som er til forskellig dør-tykkelse.

En lang tynd dorn eller et lille søm der er slebet/filet lige i enden, skulle kunne gøre det, du "driver" disse splitter ud nede-fra.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hvis det er den originale type med split i gennem kan de være svære, at skille ad.
Her er beskrevet hvordan håndtaget er monteret.

Kan du ikke smide et billede op, det kan være de er magen til dem jeg mangler i min lejlighed
Det er ligemeget med termerne!

Men hvorfor vil du absolut ikke prøve at forklare hvordan de håndtag ser ud?

5 mand er igang med at forsøge at hjælpe dig. .o)

Træ, plast, bakelit, farve, årgang osv....?

Men mit næste bud er at der bag "de to skruer der sidder i hhv. højre og venstre ende af dørhåndtaget" måske er en split der skal trækkes ud! Med en spidstang eller lign!
Nu fik vi dem af ved at save håndtagene halvt af og så skubbe splitten ud. Tror de havde sat sig lidt for godt fast gennem årene. Tak for jeres hjælp!

Jeg uploadede 3 fotos i går aftes, så troede det ville klare beskrivelsen men ser ud til de ikke er kommet op på forummet :S
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis