Reparation af BOM på Drabant24

Kære Folks, 

Nogle venner og jeg har en drabant 24 som ligger i Svanemølle havn. Vi købte den for 2 år siden. Netop hjemvendt fra en god ferie, var jeg ved at rengøre båden, da bommen pludselig knækkede af ved masten.

Se foto nedenfor. 

Den hule alluminiums-bom knækkede af beslaget, der sidder ind i den, og jeg er bange for, der enten skal en hel ny bom på, eller profesionnel assistance med at reparere det. Umiddelbart er eneste måde, jeg kan se man kan benytte samme bom, at man får skåret 2-3 cm af, og sætter den på beslaget igen, men jeg er meget i tvivl om det vil holde. 

Er der nogen her, der har oplevet samme problem?
Ved hvor jeg bedst søger hjælp i København - helst én der vil tilsé båden på havnen? 
Evt. køber og får monteret ny bom? 

Det haster da en med-ejer vil ud at sejle en uges tid fra weekenden...

De bedste hilser, 

Sven - mobil: 61308002, email: [email protected]

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg ser det er det et spørgsmål om at sætte bommen op på holderen igen og sætte et par nye popnitter i til at holde det hele sammen. Husk at nitterne skal være af monel. Der er jo ikke noget som er brækket, eller er det mig som ikke tyder billedet rigtigt?

Ole
Larsen 28
Hejlsminde

"Når alt andet er prøvet uden held, så prøv manualen"
Tak for det hurtige svar. Desværre jo, der er brækket små stykker af endestykket på bommen. Jeg har uploadet to nye fotos her, hvor det ses tydeligere ...

Mvh Sven. 

Så er der nok ikke andet at gøre end at korte bommen af med et par cm. Hvis bare den er lang nok er det ikke noget problem. Problemet opstår så hvis storsejlet er syet til max længde på bommen. så kan det blive nødvendigt at korte lidt af underliget også. Som regel er bommen rigelig lang og det kan lade sig gøre at korte af.

Ole
Larsen 28
Hejlsminde

Du er forresten heldig at det ikke skete mens du var på tur og skulle bruge flere dage i sommerferien på at løse problemet. Det har jo helt tydeligt været tale om tæring, som altid går i stykker når man mindst har brug for det.

Ole
Larsen 28
Hejlsminde

Hej Ole, mange tak for rådene.

Så er det vel bare en god nedstryger, metal-bor og nye nitter i monel. Har jeg svært ved det, eller kan ikke nå det inden weekenden, hvor min kammerat skal afsted, er der så nogle der rykker ud og hjælper med den slags i Københavns området - mod betaling naturligvis? Båden ligger i Svanemølle havn.

Mvh Sven. - mobil: 61308002.

Hej

Det er ikke specielt svært. Demonter alt tovværk fra bommen og bring den i land. Find ud af hvordan popnitterne sad før og gør ligeså. Du kan sikkert låne en ordentlig prof. popnittetang der hvor du køber dit bådeudstyr. (det kan man i hvert fald i Kolding) .
Så er det bare at korte af indtil sundt og holdbart gods  og bore et par nye huller. Husk at få popnitter i min. samme dimension som før og bor huller i en Ø som passer til de nye nitter. Tjek lige først at storsejlet ikke er for stort efter afkortningen. Man skal stadig kunne strække underliget ordentligt ud på bommen med bomudhalet.
Selve operationen kan laves på mindre end ½ time. 

Ole
Larsen 28
Hejlsminde

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis