Har min gamle jolle et navn mv.

Hej' for ca 15 år siden købte min bror og jeg en godt brugt aluminiums jolle, jeg er ved at lave ny raling og kom så til at tænke på om vores jolle hedder noget, altså hvilken model den er og hvor stor motor den må have monteret.
Båden er 4 m lang og 1,6 m bred.
Kunne ikke lige få lagt et billede ind, men den kan ses på min hjemmeside:
www.simmelhagfoto.dk

Håber nogen ved lidt mere om joller end mig ;-)

Venlig hilsen
TkSimmelhag

Maskinsnedker og Pædagog
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her er lige lidt mere fakta :-)

Båden ligner en redningsbåd og har 3 rækker med bænke/sæder og en sidde plade i stævnen.
Der er nok plads til 10 personer, men det er nok ikke forsvarligt. Da vil bruge den til fiskeri, vil vi nok være 3 - 4 personer.
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor stor vægt den kan klare og om den fint kan bruges i fjorde og kystnære områder

Direkte link til billeder af båden www.simmelhagfoto.dk/baadebyggeri

Maskinsnedker og Pædagog
Jeg har været inde og kigge på dit billede, og jeg tvivler stærkt på at det har været en rednings båd, da der ikke er tegn på at der har været indstaleret flydetanke, hvilket der skal være for at blive klasificeret som rednings båd.
Det er muligt at den kan tage 10 personer, men jeg vil så ikke være med ombord, max. 4 personer vil jeg mene er sikkert i den størelse båd. Og så skal du lige huske at hvis du montere noget i båden, må du kun bruge rustfrie skruer og bolte, ellers vil der opstå tæring meget hurtigt. Du kan også bruge monel popnitter af den lukkede type.
Når du skal bund smørre den skal du huske at oplyse at det er til en aluminiums båd, og primeren der skal på det blanke metal skal også være til aluminium.
Den vil være udmærket til kyst eller fjord sejlads.
Du må ikke bruge jern i forbindelse med montering af eventuelle beslag o.l.
Hej, tusind tak for de mange gode fif. Dem vil jeg huske når jeg skal købe maling og ellers tilføje noget på båden.

Maskinsnedker og Pædagog
Hej Simmelhag

Held og lykke med din båd.

Jeg vil bare give Håndværker helt ret i det med materialer og galvanisk tæring i aluminium.

Jeg har haft flere forskellige mindre både i denne størrelse - og det er en meget stor sikkerhed en jolle er synkefri.

Jeg vil anbefale at du anbringer klodser af flamingo under tofterne (det du kalder siddepladserne) - under hver tofte en klods der er bred som toften = ca 30 cm x bådens bredde x ca 20 cm høj DVS: Under een tofte vil du få ca 100 l opdrift = 100 kg opdrift.
+ noget under stævntoften. Det burde være mere end nok med over 300 liters opdrift.
De kan ganske simpelt fastgøres med brede stropper om toften. (Forudsat at tofterne sikker solidt fast og kan tage trykket nedefra)

Hvis I bordfylder og får rettet båden op, så skulle der være god mulighed for at tømme båden med en pøs, og sejle "godt i havn" igen.

Du kan evt. sy det ind i kraftigt lærred, så får du ikke "flamingu-nuller" når man støder ind i klodserne. Det ser pænt ud.

Og husk også det andet sikkerheds grej - redningsvest, anker, ekstra pagaj, reb og den slags ting.

mvh A

PS Det er nogen spændende naturbilleder du har på din hjemmeside.

To ulykker kommer sjældent alene.
Hej tusind tak for dit svar. Jeg havde tænkt på en måde at gøre den synkefri og det du skriver lyder som en rigtig fin og god løsning.
Jeg har anker og årer, men vil også på et tidspunkt have strøm til lys og ekkolod. Det bliver dog ikke nu.
Jeg har rigtig mange spørgsmål men det må komme hen af vejen.
Og tak fordi du synes om mine billeder ;-)

Maskinsnedker og Pædagog
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også