"Badekar" i haven


Halløj herinde

Jeg tænker meget på at lave et "badekar" i haven. For så lidt penge som muligt. Har også fundet nogle af de vigtigste ting men mangler at få det sat sammen, men så er der lige de "vigtigste" ting jeg mangler, som jeg håber i kan hjælpe lidt med. (Der er mellem 1000 og 1200 L vand)

1: Jeg skal ha fundet en måde at regulerer varmen på vandet (helst omkring 40 grader), da der helst ikke skal "ekstra" vand ind og at varmekilden bliver mega varm så det vil ikke hjælpe at lade vandet stå der alt for længe.
2: Hvilket "filter" skal jeg ha (helst hjemmelavet).
3: Tænkte at bruge en alm. cirkulations pumpe til jobbet er det ok ?

Jeg er helt "Grøn" på den her side, så hvis ikke mit billede af min ca opstilling er med så sig lige til.

På forhånd tak for hjælpen

Morten


MVH Morten
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Igen

Hæ hæ er alle på lige så bar bund som jeg, ang. mine spørgsmål ?

MVH Morten


MVH Morten
Hmm jeg er da ked af hvis i ikke forstår mine spørgsmål.


Men jeg prøver at skære det lidt mere ud i pap

Jeg har en plan om at lave en form for spabad eller varmtvands badekar i haven. "Karet" skal opvarmes via en kobberspiral i eller omkring en brænde kedel.
Det der så er mine spørgsmål mht at varme de mellem 1000 og 1200 L vand op er :

1) Kan jeg bruge en alm. cirkulationspumpe til at pumpevandet rundt ?

2) Hvordan undgår jeg at blive kogt. Termostat eller ? ?

3) Kan man selv lave et eller andet form for filter at sætte inden pumpen for at undgå sand og andet skidt i både pumpe og kobberspiral ?




MVH Morten
1. ja
2. alm radiatorventil . på fyringssiden skal der ekspansionsbeholder på - åben
3. du skal køre med et lukket kredsløb, hvor badevandet ikke kommer i kontakt med opvarmningsvandet, dvs varmeveksler eller "dyppekoger" af kobber. M E N 1000-1200 liter vand? Det tager et par dage at opvarme til bare 37 gr, der sker en enorm afkøling fra overflden i det fri

 

Tak for svarene

Det skal lige siges at karet er issoleret og jeg har et issoleret låg at lægge over tror du så ikke at et par dage ville kunne kortes gevaldigt ned ??

Hvad med filter både på den ene og anden side ??


MVH Morten
Annonce
Som jeg svarede i pkt. 3 , må du køre med et lukket kredsløb, hvad opvarmningsvandet angår. Du kan ikke blande badevand med radiatorvand. Du blander heller ikke varmtvandet fra fyret eller fjernvarmen med dit brusevand. Måske det var en ide at lave en 300 mm isolering i bunden af hullet, samt rand isolering. DErover en folie med gulvvarmeslanger i hele bassinets bund. Derover endnu en bund, som badende kan stå/sidde på. Men husk også på, at alt vand skal pumpes ud ved frost.

 

Tak igen

Jeg har et isoleret kar der skal stå på jorden på 4 fliser, med træværk rundt omkring samt et isoleret låg til karet, det er ca. 1,8 m lang, ca. 1 m bred og ca. 0,8 m højt. At man ikke blander brugs,- og kedelvandet forstår jeg godt. Men skal jeg ikke ha et filter på begge sider til sand og lignende ?


MVH Morten
altså, når du stiger op i karret, må du tørre fødderne af først, der er jo ingen cirkulation i vandet, til at drive det gennem et filter.
Kedelvandet er et lukket kredsløb, der indeholder rent vand. Altså nul filter

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis