Problem med bærende bjælke i bjeælkehus

Hej alle,

Skulle lige skifte gulv på den lille overdækkede terrasse på vores bjælkehus. Da gulvet kommer af, så ser vi pludselig at en bærende bjælke i selve huset ud som om den er smuldret (nærmeste deækkende ord). Det er et stykke på ca. 10 cm i længden, men desværre helt inde i hjørnet.

Jeg har delagt et billede af selve bjælken og et af det snuller vi gravede ud af den. Nogen der kan sige hvad det er? Og hvad vi skal gøre for at reparere det?

På forhånd tak




/Inger

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er alm. råd.

Men uden informative oversigtsbilleder er det jo umuligt at gætte på hvad der skal gøres! .o)
Prøv igen. :o)

Jeg kan kun se en hvid dør, lidt fundament og noget brunsort ruskumsnusk til venstre!

Bedre belyste og fortællende billeder med detaljer foretrækkes.

Er det et indvendigt hjørne eller hva' :o)



Ja, det er et indvendigt hjørne. En overdækket terrasse, som er en integreret del ef huset. Dvs. at der er vægge på alle fire sider. Den væg, som er til venstre i billedet har indgangsåbning og derfor kommer der jævnligt regn ind. Vi kan ikke konstatere problemer andre steder. Hvad savner  du ellers af beskrivelse? Det er svært at beskrive noget, man er så vant til at have hos sig :-)


/Inger

Bjælkehuse er langt fra mit speciale.

Men fordi der mangler lidt af en bjælke et sted så falder huset jo ikke sammen.
Og osse at det er en ret almindelig skade på bjælkehuse at der opstår råd i de nederste bjælker og osse ude ved de udstikkende bjælkeender i hjørnerne.

Jeg ved at man kan lave udlusninger af rådne bjælker. Og at det er ret bøvlet og tidskrævende. Der er vel ikke andet at gøre end at fjerne de rådnede dele af bjælken(erne). Og derefter save, lime, skrue nyt (kerne)træ i hullerne.

Og så selvfølgelig lave en afdækning så området ikke i så stort omfang udsættes for regn. (Årsagen til skaden er jo nok at der ikke har kunnet ske ordentlig udtørring af træet pga. terrassebrædderne).
Måske osse kikke godt efter, (stikke en kniv i træet), andre steder hvor der er risiko for råddannelse!

Du har ret i det med at huse nok ikke falder sammen. Vi har besluttet os for at rense området, give det noget imprægnering og sætte det nye gulv på. Ekstra beskyttelse mod regn er ikke umiddelbart en mulighed, men vi må overveje hvad vi har mulighed for. Tusind tak for input. Det er meget værdsat.


/Inger

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis