Hjemmelavet drejebænk

Halløj.

Går og pusler lidt med at bygge min egen lille drejebænk til at dreje i metal med.
Den vil blive lavet af stumper jeg har/jeg kan få billigt.

Jeg har dog et par spørgsmål.
Kloen som skal holde emnet. Jeg kan finde disse som skal monteres på en flange, men hvordan får man monteret flangen på min drivaksel ? Alternativ kan jeg købe en lille klo med M12 eller M14x1, hvilket jeg overvejer meget. Nogen der har fif eller links til dette ?

Vil det gøre noget at bruge en tandrem istedet for en V-kilrem ? Jeg har nemlig tandhjul og rem til disse på lager allerede.

Hvis nogen har links eller andet til nogen der har bygget metal drejebænke er de velkomne til at komme med dem
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan montere,  en flance med gevind på trekloen.
Men der skal helst være en reces/konus også, så trekloen kommer til at løbe helt lige.
Skruer man den bare ind i bund på et gevind, vil det ikke blive helt så godt.
Alternativt kan du jo svejse en flange på akslen, hvis det er muligt at få den monteret i lejerne efterfølgende.
En tandrem vil fint kunne anvendes.

Hvor stor skal drejebænken være?
Det er en stor fordel, hvis der er hul igennem hovedspindelen, så man kan skubbe en aksel ind i maskinen, når den skal bearbejdes.

Det er et stort arbejde at bygge en metaldrejebænk, og kræver man har adgang til diverse maskineri.
Har du overvejet, at købe en brugt, ofte kan de fåes til små penge i DBA og GG.
mvh jens
Jeg er godt klar over det med reces´en, men jeg syntes alle de flanger jeg kan finde er med en MK1-2-3 eller 4 på den anden ende. Jeg ville jo gerne bare have noget med indvendigt eller udvendig gevind.
Jeg tænker på at tage et Ø20 stag, dreje et stykke af det ned og lave M16x1 gevind på´, for derefter at skrue kloen på. Derved ville den støtte op mod staget på de Ø20 = være spændt op mod et lige stykke. Lyder det helt galt ?

Drejebænken bliver ikke så stor, regner ikke med kloen skal kunne tage mere end 50 mm, og som det er ligenu bliver der ikke hul igennem spindlen. Jeg havde overvejet det, men de ting der kræver det må jeg lave på arbejde

Brugt syntes jeg er for dyrt for mit lille behov Og det er lidt sjovere selv at lave noget.

Nu ved jeg ikke om du har en treklo, for ellers er den ikke helt billig. Så kan prisen for den alene, næsten koste det samme som en billig lille drejebænk ( 1000 - 1500 kr)

Hvilken størrelse treklo, skal du have på?
Hvis det eks. er en ø80mm, vil en ø 20mm aksel være for klejn synes jeg.
Og et M16 x 1 gevind er nok for fint, til at holde.
mvh jens
Jeg har kig på en 75 mm med m20x2,5, hvilket jo er standard. Den kan jeg få til ikke ret mange basseører.
Staget vil blive massivt, om ikke andet forsøger jeg mig med det, for har det til at ligge
Ja et M20 x 2.5 gevind lyder fornuftigt.
Har du en ø 25 eller en ø30mm aksel ville det jo være super, så bliver der en god anlægsflade.

Alternativt kan lave dit gevind lidt længere, og spænde en møtring helt i bund i gevindet.
Inden trekloen monteres, planer du anlægsfladen (enden af møtringen).
mvh jens
du kan evt lure lidt i google billeder, diy metal turning lathe og homemade metal turning lathe.
Der er en del folk der har lavet fine maskiner.
hvis du kigger efter en hobbymat MD65, proxxon sd300 og prazi MD65 (alle 3 samme maskine)
Der sidder kloplanet med 3 skruer på en flange der så er skruet (også med 3 skruer) ind på spindlen.

Husk og smid en masse billeder :-D
har selv rodet en del med den ide, men endte med at købe en.
Nu er det så istedet en søjleboremaskine der skal laves til fræser ;-)

Mvh
Martin

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis