Hvilken jolle skal jeg kigge efter?

Hejsa

Jeg søger en jolle til sejlads på ringkøbing fjord. Den skal anvendes med årer af de gæster der lejer vores sommerhus og med motor af mig ;-)

Det er primært fiskeri den skal bruges til.

Jeg har kigget på denne her:

http://www.dba.dk/jolle-14-fod-8-hk...05bc0812d0 

men har absolut ingen forstand på både.

Lyder hans pris rimelig og hvad skal jeg kigge efter ved gennemsyn?

På forhånd tak for hjælpen.

 Aldrig gå ned på udstyr!

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er da en god jolle, men ikke særligt velegnet til at ro.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der findes virkelig mange joller - find ud af et anerkendt mærke - Terhi, Askeladden eller andet.
Den skal være synkefri, og du kan måske finde een hvor anker, fortøjninger, redningsveste og den slags tilbehør følger med.

Til at ro, skal den helst være lidt "robåds-facon" eller "vikingeskibs-facon"; så kan du sætte en lille motor på til dine fisketure.

Kompromisset - "god at ro" + "god til hurtig motorbåd" kan du nok ikke finde - robåden skal helst være smal - hurtig for motor kræver bred agterende, så båden kan plane - så du skal måske holde dig til en lille motor.

Den du startede med at nævne har tredelt bund - det er meget stabilt, men som lynæs siger er den nok tung at ro, fordi den netop er meget bred.

Her er et pluk fra DBA - Den hvide med rød bund er sikkert er fornuftig at ro:


>>>
Denne her er lidt bred agter, til en større motor men måske OK at ro også.


Måske skal du holde dig til anerkendte mærker.
Jeg vil tro at en Terhi 440 er meget god
Askeladden, Triss mv.

Her er en som måske også er god til formålet:
http://www.dba.dk/jolle-med-trailer-16-fod-9/id-85021129/

>>>
Det bedste vil være at prøve så mange forskellige som muligt inden du vælger - specielt hvis du ikke aner en pind om både :-) som du skrev.

>>>>>>>
Ved køb, så få en bådkyndig ven med dig - det er meget klogt!
Ved gennemsyn skal du kigge efter at glasfiberen ikke er slidt istykker, specielt kølen/bunden - men lidt brugs-slid gør ikke noget.
Hvis den ellers ser velholdt ud, og det tilbehør der evt følger med ser pænt ud, så er det en god ting.
Hvis tilbehøret ser hærget og upasset ud, så køb hos en anden.
Hvis du køber bådvogn eller trailer med, så er der jo noget mekanik du bør tjekke.
Hvis den har dobbeltbund eller luftkamre, til opdrift, så tjek om der skvulper vand rundt i rummene.

mvh A

To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis