Sjov brummelyd ved 3300-3500 omdrejninger

Hej folkens!

Jeg kører i en Mazda mx3 1994 110.

når jeg kører i min bil og den rammer de 3300-3500 omdrejninger uanset hvad gear jeg er i, så skifter bilen til en anderledes "brummelyd" i stedet for den som normalt plejer at komme fra bilen.

Jeg fylder snart 21 år og har ikke så meget erfaring med biler mekanisk set, men mine venner siger at det andet problem jeg har er knokkelledet. fordi når jeg drejer til enten højre eller venstre så kommer der en tikke lyd eller hvad man skal kalde det.

det lyder meget som om de har ret når jeg sidder og læser om det på nettet, men det kom fra den ene dag til den anden, og det kom i begge sider samtidig? det som jeg også undrer mig over er, at det ikke er hver gang jeg drejer, og det kommer an på hvor skarp en vinkel jeg drejer i.

håber nogle kan hjælpe mig med nogle svar eller ledtråde, og hvis nogen kunne komme med et bud på hvad sådan et par knokkelled ville kunne komme til at koste mig (har selv fundet frem til omkring de 2000 for 2 stks.)

Hilsen Simon
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til!

Kommer lyden/resonansen også i tomgang, altså uden vognen er i gear?

Jeg ville ikke bare begynde at skifte knokkelled uden at have fastslået med sikkerhed, hvad der er galt. Men noget tyder da på, at du er inde på noget rigtigt.
En måde at spare penge på, er altid at få stillet diagnosen grundigt, før man begynder at reparere på må og få.

Med venlig hilsen
ktm

 

Brummelyden som pludselig er dukket op kunne nemt være en utæt udstødning.

MVH Leo

Hej alle

Tak for de venlige svar.

jeg kan ved nærmere læsning se at jeg har blandet mine 2 spørgsmål lidt sammen.

Spørgsmål 1.

når jeg kører i min bil og den rammer de 3300-3500 omdrejninger uanset hvad gear jeg er i, så skifter bilen til en anderledes "brummelyd" i stedet for den som normalt plejer at komme fra bilen. selvom jeg ikke har den i gear og trykker på speederen så den rammer de 3300-3500 omdrejninger, så kommer den "anderledes" lyd. lyden kunne godt tænkes at komme ude forfra, eller lige under bilen.

-Leo ville det ikke være en konstant brummelyd hvis det havde været en utæt udstødning? lyden skifter nemlig markant ved 3300 omdrejninger.

Spørgsmål 2.

Det andet problem jeg har er at der er kommet en tikken/knække lyd næsten hver gang jeg drejer. mine venner siger at det højst sandsynilgt er knokkelledene. men det undrer mig lidt fordi det er ikke hver gang jeg drejer, og det kommer kun hvis jeg holder en bestemt vinkel når jeg drejer, og det er kommet i begge sider på samme tid.

-subwoof der kommer heller ikke nogen tikke lyd når jeg kører ligeud, kun når jeg drejer. bilen får sin olie så det ikke fra motoren lyden kommer.


Håber jeg har gjort mig lidt mere klar i min sag.

tak for venligheden.
Ang brummeriet, ville jeg kigge alle motor- og gearophæng efter

 

Skal man være lidt sortseeragtig, kunne det være en kobling i ubalance. Det ville jeg ikke gøre noget ved, med mindre det er meget voldsomt.
Det er næppe begge knokkelled, der er gået samtidigt. Lad en, der kender problematikken, prøvekøre vognen, inden du skrider til at skifte begge.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis