Behandling af udendørs egetræshåndliste

Hej alle

Jeg gik her i weekenden og lavede en håndliste til vores nye trappe. Jeg havde en egetræsplanke, som jeg savede op og pudsede og fræsede en fin kant på. Så behandlede jeg den med noget godt lindolie og det så super ud og håndlisten føltes som en blød barnenumse at røre ved.
MEN den næste morgen havde træet rejst sig og ikke længere specielt behagelig at røre ved. Altså har linolie ikke været den rigtige behandling af håndlisten, men hvad skalnjeg så bruge? Nogen der ved det?

Tak

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo, Linolie har vaeret en god behandling, du skal nu slibe haandlisten igen og give den mere linolie.
Grunden til at overfladen er blevet ru er at da du savede, pudsede og fraesede i listen, saa blev alle traeets porer mast sammen, linolien er (heldigvis) traengt ind i porerne og faaet det sammenpressede til at rejse sig igen. Naar dine porer i traeet er fyldt med linolie hindrer det vand i at traenge derind i stedet, og du faar derfor en vandafvisende overflade paa traeet.
Slib det med sandpapir (uden at mase porerne sammen igen) og en frisk gang linolie paa igen og du faar din dejlige barnenumse overflade frem igen, og den holder ogsaa naar den bliver vaad - ogsaa uden ble paa

Karsten
Skrevet af Lars ON på 30 jul 2012 16:54
når de rejste fibre er fjernet kan man også give listen en god voks.
NEJ, hvis man vokser den bliver den for stor, det er kun noget store voksne maa goere

Karsten
Skrevet af KarstenCan på 30 jul 2012 20:15
NEJ, hvis man vokser den bliver den for stor, det er kun noget store voksne maa goere

Man sidder nok og keder sig oppe i skoven.
Godt at jagtsæsonen snart går ind så du kan finde en anden kanon at pudse på.
Min tanke var om man skulle give det noget specalolie for at lukke træwt, men jeg må prøve at pudse-oliere indtil træet er færdig med at rejse sig Som f.eks. Ædeltræsolie???

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Annonce
Jeg har nu efterhånden været over håndlisten 2-3 gange med pudsning med korn 220 og så linolie på igen og så igen. Jeg er nu ved at have et tilfredsstillende resultat, men kunne jeg har have fremprovokeret at træet rejser sig med sprit, som jeg har læst andet steds, eller vand tidligere i processen, så den liste jeg monterede på trappen var helt klar ved montagen uden jeg nu skal gå og efterbehandle x-antal gange?

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Ja. Det gælder generelt at fibrene i træ rejser sig når de bliver fugtige!

Det er meget karakteristisk for fyrretræ som bliver nærmest ru.

Men hvor lidt og hvor meget afhænger jo af træarten. Hvor vægt og hårdhed har stor betydning. Træarter der umidelbart kan poleres, som maghony, har næsten ingen fiberrejsning.

Dernæst kan man slippe for megen efterbehandling ved at anvende lak som overfladebehandling!

Det er jo ikke for ingenting at skoleborde, træ indlagt i bilers instrumentpaneler eller alverdens aptering på skibe IKKE er overfladebehandlet med linolie.

Men med lak.

Fordi det dur, jo!

Tak for det SB - vil træet dermed blive ved med at rejse sig i det uendelige eller kan gentagne slibninger til sidst gøre træet ikke vil rejse sig mere? Eller vil det næste gang det bliver fugtigt igen rejse sig en smule? Jeg synes jo det har rejst sig mindre for hver gang jeg har slebet det, men er i tvivl om det det vil fortsætte i det uendelige, for der bliver jo ikke ved med at være håndliste tilbage så
Kan jeg efterbehandle med lak nu når jeg er startet med linolie? Jeg er vild med den der blanke overflade som lak giver- er der alternativer, så overfladen ikke bliver blank?


Og lige for at vende tilbage til mit spørgsmål længere oppe - kunne jeg have fremprovokeret at træet rejser sig tidlige i processen med vand eller sprit?

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Nej træfiberne vil ikke blive ved med at rejse sig. Når de ikke bliver fugtige jo.

Hvilket de ikke gør når træet lakeres.

Og når der ikke rigtig er nogle fibre der kan rejse sig - ja så holder det jo op.

Og egetræ som er rimeligt hårdt burde nu ikke give så store "rejsningsproblemer" når det er blevet pudset og overfladebehandler et par gange.

Tror ikke at der kan lakeres oven på lindolie.
Og lak fås jo i mange glansgrader - osse fra ultra mat til højglans!

Det er en ældgammel fidus at vande træ for at få fibrene til at rejse sig. (Spritten troede jeg at man drak :o))

Og så var det ikke mahogni der kunne poleres umiddelbart, men bla. palisander
Er der andre der kan fortælle om man kan overmale linoliebehandlet træ med lak? Har fundet en engelsk side, hvor de mener man sagtens kan gøre dette, men der kan jo være gået noget "lost in translation"

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis