Behandling af udendørs egetræshåndliste

Hej alle

Jeg gik her i weekenden og lavede en håndliste til vores nye trappe. Jeg havde en egetræsplanke, som jeg savede op og pudsede og fræsede en fin kant på. Så behandlede jeg den med noget godt lindolie og det så super ud og håndlisten føltes som en blød barnenumse at røre ved.
MEN den næste morgen havde træet rejst sig og ikke længere specielt behagelig at røre ved. Altså har linolie ikke været den rigtige behandling af håndlisten, men hvad skalnjeg så bruge? Nogen der ved det?

Tak

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Hej alle Jeg gik her i weekenden og lavede en... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du godt. Men du skal sørge for at linolien er helt hærdet igennem inden du lakerer. Slib den med fint sandpapir og tynd lakken lidt når du giver den første gang.

Hvis den stadig er lidt klæbrig, kan du evt. hjælpe det lidt på vej ved at affedte den med lidt terpentin.
Det enkleste for at få en blank overflade på linoliebehandlet træ er vel bare at tilsætte sikkativ til linolien og give et par ekstra tynde lag. (Fuld tørring og mellemslibning mellem lagene).
Et traditionelt alternativ er tonkinlak, der er mere holdbart end linolielak og gulner mindre med tiden, men samtidig har god vedhæftning til det linoliebehandlede, da det også er baseret på en vegetabilsk olie.
Når først linolien er hærdet af, rejser træet sig ikke længere.

Jeg ville "slibe" den med den grove side af en skuresvamp, det giver en helt glat overflade, og polere olien i overfladen godt ind i træet, og giver derved en flot skinnede og glat overflade.

Til at begynde med suger den selvfølgelig mere, men over tiden vil den holde længere tid mellem olieringerne, samt rejse sig mindre.
Det hjalp at vådslibe listen, hvilket jeg ikke havde gjort tidligere (havde tidligere tørslebet). Det var ikke åbenlys for mig, men sikkert for alle jer andre

Billeder af det endelige resultat:







Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Ja, ved vådslibning minimere man muligheden for at fibere rejser sig i træet væsentligt.

Det ser godt ud...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis