Redning af vandskadet finer wayfaring 5 1722 30-07-2012 13:00 Hej Jeg har fundet tre myrestole i vistnok egetræsfiner. De har stået med noget vand på sæderne, så der er kommet mørke skjolder. Er der nogen, der ved, hvordan man får sådan nogle pæne igen? (De skal ikke males) 9 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
ktm 8948 4540 30-07-2012 13:35 Velkommen til! Jeg har kun prøvet det med vandskadet valnøddefiner på et instrumentbord i en bil, og der lod det sig ikke gøre med godt resultat. Og det er endda mørkt. Måske du kan blege pletten med klorin, meeeenn Du skal måske over i at lave noget intarsia: http://da.wikipedia.org/wiki/Intarsia Med venlig hilsen ktm
ktm 8948 4540 30-07-2012 18:22 Jeg tog al lak af og sleb MEGET forsigtigt med de fineste vandslibepapir for at fjerne misfarvningerne, men især randene var ikke til at få væk. Nu skal dine stole måske ikke lakeres, men når jeg lakerede mit træværk, kunne man tydeligt ane skjolderne. Det var der så ikke noget alternativ til, idet nyt ikke kunne fremskaffes, og andet brugt passede ikke i mønsteret, der i øvrigt var spejlskåret. Og igen, mit var mørkt træ, hvor dit formentlig er lyst. Det gør ikke sagen bedre. Med venlig hilsen ktm
Lars ON 3102 2770 30-07-2012 21:14 Oxalsyre er jo et af de gængse produkter til blegning af træ, men om det er sagen til dit projekt er måske et spørgsmål. Der er nok behov for at behandle hele stolens træværk for at opnå ensartethed. Men jeg skal understrege jeg ikke skriver pba egen erfaring med et sammenligneligt projekt. Se her vedr. anvendelse af oxalsyre på træ. Annonce
wayfaring Trådstarter 5 1722 01-08-2012 09:54 Så har jeg slebet den gamle lak af, og derefter brugt oxalsyre, som anbefalet. Det ser ud til at være vejen frem - tak for det. Nogen råd til, hvilken lak, jeg skal bruge efterfølgende?
Lars ON 3102 2770 01-08-2012 16:07 Det er du da sluppet meget godt fra I stedet for lak kunne du jo overveje en olie/voks behandling, der ville give træet en mere varm og dyb glød (og dermed også være med til at camouflere evt. rester af skjolder). Hvis du insisterer på lak ville jeg vælge en mat lak på spray, der er enkel at påføre, vandfast og tilstrækkelig slidstærk til formålet. Bør gives af flere tynde lag.
wayfaring Trådstarter 5 1722 01-08-2012 17:42 De er lakeret i forvejen, så det var egentlig for at slippe for at skulle slibe hele undersiden til bunds også. Ren dovenskab. Man hvis de bliver pænere med olie/voks, er det vel umagen værd. Du mener vel enten olie eller voks ikke?
Lars ON 3102 2770 01-08-2012 18:55 Havde det været en meget sugende underlag ville det give mening først at oliere og derefter vokse. Men på en egefiner kan du sagtens nøjes med at vokse. Jeg ville vælge en voks med lidt farvetoning for at gøre træet mere gyldent i løden.
LDS Tip Automatisk tip Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS Se mere her