Avnbøg vs. Bøg?

Skal have noget suplerende hæk til nu nuværende hæk, og har kigget på noget prima færdig hæk. Problemet er blot at der er 2 varianter af den såkalte bøgehæk, henholdsvis avnbøg og bøg!

Hvilken skal man vælge?

Mvh KJ
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mht. klipning, tæthed og pleje er de nogenlunde lige gode.
Avnbøg har den fordel at bladene bliver siddende om vinteren.

MvH,

Bent.
Jeg mener bestemt at de fleste avnbøg smider bladene. Hvis du gerne vil have en tæt, brun hæk vinteren igennem (indtil maj) så vælg en rigtig bøgehæk...

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Jeg elsker indlæg der begynder med "Jeg mener bestemt..."
Oversættelsen lyder "Jeg har ingen anelse om det her, men nu skriver jeg noget bare fordi jeg har lyst."

Den hæk af avnbøg der står omkring min have beholder bladene om vinteren. Punktum.
Eller også har jeg en lille havenisse der løber rundt om natten og klistrer de brune blade på igen...

Bent.
Nu er det faktisk sådan at bøge generelt holder bladene på, mens de er små (læs unge) fordi så bliver de ikke så nemt gnavet ned af rådyr mm, i det tidlige forår, når de nye blade springer ud.
Når en bøg er blevet nogle meter høj (og dermed har nogle år på bagen), ja så smider den bladene, fordi der ikke er nogen fare for at der kommer dyr og guffer alle de nye lækre skud i sig. Da vi jo klipper hækken vil træet tro at det er "ungt" og dermed beholde bladene...
Så mht avnbøg versus alm. bøg ja så er der frit valg.
Forskellen mellem de 2 er mere at avnbøgen generelt har mindre blade, og en smule mere fligede, spørger du mig, ville jeg vælge avnbøgen.

Husk så at klippe din hæk kegleformet, så den et tykkest for neden, så får den lys på de nederste grene og bliver mindre hullet og du undgår for meget ukrudt i hækken.

Held og lykke med haven.l

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Ved godt det er en gammel tråd - men avnbøg (som i øvrigt tilhøre birkefamilien) smider altså bladende om vinteren, hvorimod alm. bøg beholder bladene, når vi snakker hække.  
Frank Chr. skrev den 26-03-2021 07:24:25

Ved godt det er en gammel tråd - men avnbøg (som i øvrigt tilhøre birkefamilien) smider altså bladende om vinteren, hvorimod alm. bøg beholder bladene, når vi snakker hække.  

 Her naboens avnbøgehæk 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis