fordele 400v

Hej.

I mit værksted har jeg 7 maskiner der trækker 400 volt. Skal der trækkes et nyt kabel fra centralen til hvert stik, eller på et 2,5 kvadrat 5 leder kabel deles i en dåse, så der kun skal trækkes et kabel hele vejen rundt, med stik sat på det kabel.

Mange af maskinerne trækker bare 600 watt, og de store kommer ikke til at køre på én gang. Dvs. en afretter og en rundsav kører ikke på samme tid.

Jeg får en elektriker til at montere, men det er et spørgsmål om hvad der skal købes ind, før han kommer på besøg, og en del af forarbejdet kan jeg gøre før han kommer.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Hej. I mit værksted har jeg 7 maskiner der... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ufatteligt, at man på et forum der hedder lav-det-selv er så forhippet på at kun fagmænd kan finde ud af en skid. Indrømmet - jeg har formastet mig til at sætte en ny transformator på en wire spot, som ikke fugte med sættet, samt sat et par lamper op, uden at ringe til elektriker. Desuden - da jeg gravede røret ned som kablet fra hovedboksen skulle ligge i, så lagde jeg også et 10 kvadrat kabel ind i røret før det blev dækket til da et så kraftigt kabel godt kan være træls at trække efterfølgende, og satte også selv et kraftigt jordkabel fast i rionettet før gulvet blev støbt, da der jo både skal være jordspyd OG jord fra hovedtavlen nu. Jordspydet er gravet ned, og jeg har tjekket om modstanden overstiger kravene, hvilket den ikke gøre, men igen - det kan graves op, og omplaceres, hvis det skønnes usikkert.

De kabler jeg har er ikke fyldt med mørtelrester, men er stadig i ruller med plastik uden på. Rullerne er bare ikke fyldte. Og ja - jeg har tænkt mig at trække kablerne selv, selvom det HELLER ikke er lovligt.
Men tilslutningen vil jeg lade elektrikeren om. Jeg ved at ikke alle elektrikere vil være med til det, da de jo får deres navn sat sammen med noget arbejde de ikke selv har udført, og det er helt ok og forståeligt. Men andre vil godt.

Selv jeg - som lægmand - kan med et multimeter finde ud af at tjekke om der er forkert modstand eller brud på et kabel. Og elektrikere kan sjovt nok også komme ind i et hjem, som de ikke har installeret el i, og undersøge om installationerne er sikre.

I mit tilfælde kommer alle kabler til at ligge uden på væggen Undtagen det kabel der er lagt i røret under jorden, men det kan jo til nød trækkes ud igen), fordi jeg da jeg byggede mit værksted ikke anede hvor jeg ville ende op med at have brug for kontakter, og desuden ikke ville have kabler skjult, da jeg konstant hænger ting op. Og da det er et værksted, så betyder det ikke noget for mig, at kablerne ikke er skjulte. Det gør det også relativt let for en elektriker at se om kablerne er ok.

SÅ hey - hvis der er nogen der mener det er uansvarligt og farligt, at jeg selv sætter kablerne, med det rigtige kvadrat, fast med skrueklips uden på væggen og skræller dem der hvor der skal sidde en boks eller en dåse, så fred være med det.

Man kan - ganske lovligt - købe en 400v til 3x230v omformer i Harald, hvor et ganske almindeligt stik kan gå i. Ja - der er et hul til jordbenet, men almindelige mennesker kunne sagtens komme til at sætte en almindelig 0,75 kvaddrat forlængerledning til den, og så sætte støvsuger, elkedel og varmeblæser på den. Så bare fordi noget er lovligt, betyder det ikke at det ikke kan fuckes op, hvis man ikke aner hvad man har med at gøre.

Men det gør jeg - i al beskedenhed. Min nabo insisterede på at der skulle trækkes et nyt kabel for hvert 400v stik, hvilket jeg ikke kunne få til at passe, da man jo kan købe 3x400v stik, så derfor spurgte jeg her.


 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Jamen nu kan jeg simpelthen ikke lade være at besvare din argumentation for hvorfor det skal være OK at du selv laver det.

Nu er det jo ikke for sjov, at vi her i Danmark har valgt at der på bla. EL og VVS området skal være autorisation, for at udføre de pågældende arbejder. Netop på el-området er det primært pga. sikkerhed for netop dig selv. Når du vælger at udføre tingene selv, har du ikke den viden, som skal til, for at sikre, at hverken dig eller din familie kommer galt afsted, når de sætter fingerene på dine metalliske maskiner i værkstedet.
I min tid i el-faget (installatør), har jeg set UTALLIGE af disse installationer, som er udført af LDS-manden. Jeg har set rigtig mange særdeles farlige ting, såsom brugsgenstande hvor jorden er blevet brugt som faseleder og som beskyttelsesleder i modsatte ende, også uden fejlstrømsrelæ. Jeg kan nævne rigtig mange ting, som jeg har set gennem tiden, som KUN bestyrker min tro på, at LDS-manden (som dig), ikke skal røre noget med el.
Det er fint du har købt et multimeter hos Onkel-Harald, men det kan du altså ikke bruge til at måle overgangsmodstand til jord med!
Du skriver også at du selv sætter kablerne op, og får elektrikeren til at forbinde det. Har du styr på krav til de enkelte maskiner, mht. overstrømsbeskyttelse/startstrømme/BIB osv. Det er altså ikke bare at sætte 400V på, også er alt fryd-og-gammen.

Næste gang du røre noget med EL, så tænk over at det faktisk tager 6 år at blive installatør!

Kan som et supplement fortælle at efter der er kommet krav om el-eftersyn ved hussalg, bliver der ryddet godt og grundigt op i disse forfærdelige LDS-installationer.
Nu hedder fora'et j Lav Det Selv

Og vil folk selv lave deres el-instalationer, incl dem med 400 volt i, så kan de jo ligeså godt få at vide, hvordan det skal laves, for at være korekt udført....
Såsom at man ikke kan måle om et kabel er ok, med et multimeter fra HN.


mvh jens
Startstrøm og beskyttelse har jeg styr på, på ALLE mine maskiner. Disse er i øvrigt sat op sammen med min nabo der er kølemontør, og som har repareret, installeret og serviceret Vascator og andre vaskemaskiner i 25 år.

Desuden er mit multimeter ikke fra Harald Nyborg og jordspydet er et dertil indrettet.

Men i øvrigt giver jeg dig ret i at folk som flest ikke skal pille ved el, specielt stærk strøm. Der er mange ting der kan gå galt: Man kan komme til at sætte en fase til jorden i motorbeskyttelsen, hvilket er livsfarligt, man kan stole for meget på kablernes farver, uden at tjekke om det rent faktisk passer, og man skal holde tungen lige i munden for at måle sig frem til om jord er jord og nul er nul.
Desuden er der rigtigt meget værktøj der kører 230v, der ikke bruger jord, fordi det bliver sværere at sælge over landegrænser, hvilket også er ret langt ude.

Nu havde jeg så en elektriker til at installere et stik til komfuret, og jeg fandt så ud af at han havde valgt kun at køre 4 leder frem til stikket, fordi det var et gammelt komfur, og som sådan ikke havde brug for nul. Men havde jeg nu købt et fint glaskeramisk komfur, hvor stikket allerede var monteret, og sat det i, ja - så havde motoren til varmluften og lyset i ovnen også fået 400v, og der var gået ild i lortet, før sikringen var røget.

Så selvom fagmænd ved mere end lægmænd, så er det ikke alle der har stolhed i deres arbejde.

Men vi er enige om, at det er fuldt lovligt at tage et 20 meter langt 5 leder 2,5 kvadrat gummikabel, som er formonteret, og bruge det som forlængerrledning, fra et eksisterende godkendt stik? Dertil kan man så også købe en 3x400v fordeler, og ganske lovligt forbinde stikkene fra dine maskiner til denne?

Men tager jeg dette kabel, og sætter det fast med en kabelklips, så er det ulovligt, da det nu er en fast installation (og gummikabel må jo heller ikke installeres fast).

SÅ alt det farlige kan man som sådan sagtens gøre lovligt.

Men nu sidder jeg så, på din opfordring, og tænker lidt over at det tager 6 år at blive installatør, og tænker så også om en elektriker der kom og installerede en central og nogle 400v stik, lige som en service ville gennemgå alle mine maskiner, for at se om beskyttelsen på dem alle var rigtig??

Og i øvrigt: Jeg spurgte bare om man måtte dele et 400v stik i en dåse. Jeg ved jo det ville virke, men ville gerne have at jeg kunne forberede layoutet, så det kan installeres lovligt og ordentligt.


 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Hvorfor insisterer folk på at multimetre som man køber som privat kun må være noget skod fra Harald Nyborg? Selvom jeg ikke er tømrer, så har jeg da en del blå Bosch og Makita.

Måske er det ikke det bedste multimeter i verden jeg har, men det kostede mig trods alt 2800 kr (et ELIT 73 ).

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Annonce
Uanset hvor du har købt dit multimeter, er det næppe anvendeligt, til at måle overgangsmodstand med.
Det kræver som jeg lige husker, at det "ohmer"med 1000 volt...
mvh jens
Synes da også det er klart bedre at folk spørger herinde før de laver noget lort, end bare at lave det uden at have fået de rigtige råd med på vejen, jeg er ret sikker på at de folk der spørger herinde, ikke er de samme folk der laver noget gevaldigt lort, da de netop har fået af vide hvad de IKKE skal gøre.

ingen tvivl om folk skal overlade el arbejde til de professionelle, men det er trods alt stadig bedre at de får at vide hvad de ikke skal gøre "herinde" end bare at, det må du ikke gøre selv, også gør de det alligevel selv, Helt helt forkert......
... Så er der o blot tilbage, at man må håbe det er de korrekte råd, man får

 

Et multimeter er mere legetøj end et værktøj , hvis man skal måle et jordspyds overgangsmodstand til jord bruger man et måleinstrument med 2 små spyd som man anbringer med et par meters afstand  i jorden i god afstand fra jordspydet og som er forbundet til måleren , nu kan man måle med en 3, ledning fra instumentet den ohmske værdi på jordspydet .
Mange gang må man banke flere jordspyd ned før man har den ønskede værdi....
Jeg kan kun give steen krog ret , det er utroligt hvad man kan opleve af bøvede hjemmelavede installationer..... som er livsfarlige........
Hvis man har 7 maskiner stående på et værksted skal de jordes og ulignes så der ikke kan opstå foreks, 400 V mellem 2 maskiner , her hjælper end ikke en HPFI afbryder............. 

   elektriker fra jævnstrømmens tid
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis