Seat Cordoba 1.6 '99 - ujævn motorgang

Jeg har nyligt købt en Seat Cordoba 1.6 fra 1999. Dejlig bil og så lugter den jo noget af Polo, som jeg ellers altid har kørt.
Men der er lige en "lille" ting. Ud over at jeg synes den står lige vel højt i tomgang (hvad skal den normalt stå på??), så hakker den i det, når jeg kommer under 2000 omdr. ca og fx skal køre de her 40-50 km/t gennem en by. Endvidere når jeg skal tage farten af frem til et kryds. Hvis jeg trædder koblingen ned går den ikke ned på tomgang men kører nogle 100 omdr op og ned. Det stopper først når holder næsten helt stille. Hvis jeg fx er på vej ud fra en tank og i forvejen kører langsomt, når træder på kobling går den ned på tomgang som den skal.
Er lidt bange for at det måske skyldes en defekt motorstyring. Og kan ikke helt greje sammenhængen med om hjulene drejer rundt.
Det skal lige siges at ABS-lampen tænder og slukker igen efter et par sekunder.

Er der nogen der har oplevet noget lignende eller bare kunne have en ide om hvad der kunne være galt?
Ja, jeg kunne bare smide den i hovedet på forhandleren, men han er en halv dagsrejse væk, så hvis nu jeg kunne fixe det uden de store udgifter...

mvh

BS

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lugter det lidt af gasspjældet/drosselvintil (engelsk throttle), det lyder lidt som samme skavank som min felicia har haft (motor 6U1) sikkert ikke samme som din.

Det kan erhverves hos eks. http://hovwdiaudi.dk, men den er vist lavet ud af guld til din bil. Ellers check vaccumslanger, det plejer også at være et bud fra andre brugere.

Prøv på ebay.de, her er et væld af billige reservedele, vent også på et par indlæg mere, jeg resumerer bare hvad andre har skrevet og hvad jeg selv har erfaret, fra en ligende motor, det kan ikke være en 6U1 for så koster spjældet omkring 1000-2000 kr. Reservedelsnummer 06A133064J, men check motor typen, den er sikkert kusine med A3 og Octavia, da seat teknikken er lidt nyere end felicia.

http://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=06A133064J&_sacat=0&_odkw=seat+cordoba&_osacat=0&_from=R40

Hvis du er ægte lds'er skal du da have et stik til den bærbare samt et program til pc'en så du kan udlæse motorkoder for din bil. Der vil i fejlloggen så stå detaljer om fejlen. Disse stik kan også købes på ebay.de

http://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=seat+interface&_sacat=0&_odkw=06A133064J&_ipg=100&_osacat=0&_from=R40

Husk et stik er ikke nok, der skal et program til. Om de stil med software fra kina er en demo type af VAG programmet ved jeg ikke. Programmet er ikke gratis, men koster ikke alverden. Det bruges til grundindstilling af et evt. nyt gasspjæld. Jeg gjorde det med en cracket version, for år tilbage, men det kørte ikke optimalt (var ikke cracket ordentligt). Jeg skulle bare udlæse, ikke indstille, så derfor gad jeg ikke invistere penge i programmet.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Det er muligt at det kunne være spjældet. Har ikke haft tid til at kikke på det endnu.
Og så havde jeg slet ikke tænkt på at kunne komme "online" med den. Virker spændende, må jeg ha' forsket lidt i.

Tak for svaret PeterR....

mvh

BS

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere