Sol paneler.. Kan det betale sig?

Påtænker at skifte et oliefyr ud med naturgas om ikke så længe, og har spurgt til sol paneler, men alle vvs siger det ikke kan betale sig, da det først vil være tjent hjem når det skal skiftes igen.

Er der nogen der kan af- eller bekræfte dette?

Mvh

Rene
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja selvfølgelig siger vvserne det, det gør dem jo arbejdsløse.
Se du heller at snakke med nogen der har forstand på tingene, for at gå fra olie til gas, er som at gå fra asken til ilden. Har du slet ikke overvejet at anskaffe dig et pille fyr, du halvere ikke dine fyrings udgift men det er tæt på.
Jo, har som sådan været rundt om varmepumper, pillefyr, og hvad der nu er.

Pillefyr, her tænker jeg at det virker besværligt at man skal fylde pille på og have et kæmpe lager, hvilket jeg ikke har plads til. Dog uden at have erfaring med det.

Varmepumpe, tjaa, her får jeg blandet tilbagemeldinger. De fleste anbefaler til nybyg, men et hus som mit fra 1970, er de fleste jeg har snakket med nu, enige om jeg bør vælge noget andet. Har endag snakket med en producent som sagde det ikke var sikkert det var rentabelt ift sådan en hus og slet ikke med kold vinter.

Så er der naturgas, hvilket er nemt,og så tænkte jeg at hvis det kunne slukkes 6 måneder om året pga solpaneler, så var lykken gjort, men her siger alle vvs jeg nu har snakket med det ikke kan betale sig.

Så er sgu snart i vilrede.

Huset er fra 1970, 160 kvm 1 plan mursten, 30cm hulmur med 50 mm isolering. Loft pt 150mm, men her fylder jeg op.
Vi er to voksne og to børn.

Vi har lige købt det. Den gamle dame brugte 22kilo på olie, energi konsulent vurderede vi ville komme til at bruge 28 kilo om året.
Hans beregning på naturgas er 14-16 kilo om året
Nordic energi lavede en beregning på varmepumpe og de mente 12-13 kilo om året.
Naturgas pris 41kilo installeret. Varmepumpe 100 kilo installeret, og så hænger det regnestykke for mig ikke sammen.

Overser jeg noget?

Tak for input ellers.

Mvh

Rene

Det afhænger af flere ting.
Har du et centralvarmesystem der kræver høj fremløbstemperatur(små radiatorere) eller kan du have lav fremløbstemperatur. eks gulvvarme. Hvis du ikke kan køre med lav fremløbstemperatur vil jeg mene varmepumpe er udelukket, da det bliver for dyrt.

få isoleret de steder hvor det giver noget. evt skifte ruder til lav-energi osv. det er noget der batter til at starte med. så kan man se hvad forbruget er og derved bedre se på alternativer.

Husk at ved naturgas skal du stadig betale for at være tilsluttet, selvom du ikke forbruger noget, så regn på det også.
Alternativt kunne du købe et brugt kondenserende oliefyr. der er tit nogen til salg fordi folk skifter til varmepumpe, så hvis du finder et godt tilbud er det hurtigt tjent hjem på den korte bane. Du skal dog stadig finde en længerevarende løsninge, men det kan sænke forbruget her og nu.
Det er noget pjat at det er besværligt med et pille fyr, du skal bruge ca. 5 minutter dagligt på at fylde piller på magasinet om vinteren. Så skal du en gang hver 14 dag rense brændkammeret med en børste og det er så det. Med det olie fyr du har nu, må der være en olie tank et sted. Den kan ændres til et pille magasin ved at skære noget af toppen af, men ellers er det blot at bygge en tilsvarende kasse af vandfast krydsfiner. Du kan selvfølgelig også få piller i sække a´25 kg. som du så kan stable indendører.
Og så er du altså også nød til at se langsigtet, om 20 år vil olie og gas være oppe i svimlende priser.
Til den tid vil varme pumper solvarme o.l. også være godt oppe i pris, for så er det noget vi menesker er nød til at anskaffe. Fremtids sikre du dig nu har du det mindre at spekulere over i fremtiden.
Annonce
Ps. Træpillerne bliver også dyre!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hvis dit oliefyr er af nogenlunde nyere dato, får du ikke så stor en besparelse med naturgas, som de lover dig.
Naturgasprisen følger olieprisen, det er lidt billigere at fyre med naturgas.
Men du får sansynligvis aldrig din investering  på 40000 kr.tjent hjem.
Så hellere investere i nogle solpaneler der laver el.
Men brug nu først pengene, på at isolere loftet, og gulvet hvis det er muligt.
Måske kan der blæses mere isolering i hulmuren også.

Tag dig ikke af dem, der er på piller, de er afhængdige af skidtet.
mvh jens
Skrevet af je__ns på 27 jul 2012 11:26
Hvis dit oliefyr er af nogenlunde nyere dato, får du ikke så stor en besparelse med naturgas, som de lover dig.
Naturgasprisen følger olieprisen, det er lidt billigere at fyre med naturgas.
Men du får sansynligvis aldrig din investering  på 40000 kr.tjent hjem.
Så hellere investere i nogle solpaneler der laver el.
Men brug nu først pengene, på at isolere loftet, og gulvet hvis det er muligt.
Måske kan der blæses mere isolering i hulmuren også.

Tag dig ikke af dem, der er på piller, de er afhængdige af skidtet.
mvh jens

Det er lidt svært at spå om olieprisen VS gasprisen i fremtiden, men lige nu koster 1 liter fyringsolie omkring 10,6 kr, og en m3 gas lige omkring 8 kr, så gas er faktisk over 20% billigere, og gasfyret er vist også en smule mere effektivt end oliefyret hvis jeg husker rigtigt.

Vi har selv et ældre gasfyr, og jeg går for tiden og overvejer hvad vi skal have næste gang, den nemme løsning er et nyt gasfyr, men jeg vil klart helst have piller, problemet er bare at vi skal bruge det meste af bryggers på opbevaring af piller om vinteren, det synes jeg ikke er så optimalt..

Hvis du vælger olie eller naturgas så kan et solvarme panel eller 2 være en glimrende løsning, og på sigt også spare penge,
Skrevet af je__ns på 27 jul 2012 11:26


Tag dig ikke af dem, der er på piller, de er afhængdige af skidtet.
mvh jens

Misundelse er en rigtig grim ting!

Hvis en liter fyringsolie koster kr. 10.60 må der være lidt at spare, når 1 kg piller koster ca. 2.20 kr., og man regner med at 2 kg piller svarer til 1 liter fyringsolie?

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis