honda wallaroo PK. Luftfilter-olie

I brugsanvisningen står, at skumgummu-luftfilteret skal mættes med gear-olie SAE 80-90. Noget sådant har jeg ikke, men til gengæld rigelige mængder halvsyntetisk diesel-motorolie SAE 15-40. Kan nogen se, hvorfor jeg ikke skulle kunne bruge den i stedet for? Jeg kan ikke. Det ville i hvert fald være noget andet, hvis olien skulle bruges som smøreolie.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo din Holda, så du kan bruge hvad du vil...
Man kan få speciel olie til skumfiltre som er mere klæbrig.. Men bruger man ikke det så skal man bruge to takts olie efter hvad jeg har lært...
Om gear olie er mere klæbrigt end alm motorolie ved jeg ikke.. Men har da oplevet mange moto-cross kører der ikke kunne drømme om at bruge alm motorolie fordi de skulle ødelægge motoren...
Jeg har bare ikke nogen fornuftig forklaring på hvorfor...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg ved naturligvis godt, at jeg kan bruge, hvad jeg vil. Men der står mange underlige ting i brugsanvisninger. Det ved jeg, fordi jeg har brugt mange år af mit liv til at skrive sådanne. I begyndelsen spurgte jeg, når der var noget, som jeg syntes, var underligt eller endda uforståeligt. Det holdt jeg op med, fordi det var svært at få sagen uddybet. Det er en del af forklaringen på uforståelige brugsanvisninger.
gearolie eller bagtøjsolie har en meget højere grad af vedhæftning, du kan bruge kædeolie til saven

Fint. Jeg har kædeolie i huset.
til "skum luftfilter" skal der bruges filterolie.
men der kan bruges andre olier der har god hæftning.!
blandt andet motorolie.!
Annonce
Det med motorolie undrer mig ikke, thi for et par dage siden så jeg en manual for en plæneklipper med skumgummifilter, hvori der blev foreskrevet motorolie. Og når der kan bruges motorolie til det ene filter, så kan der vel også til det andet.
Der står også, at man ikke må rense filteret i benzin, men der er bare, fordi at benzin er brandfarlig. Benzin brænder imidlertid kun, hvis man stikker ild i den.
ja dampen af benzin. den brænder. ikke i væskeform.

man kan godt lade sig  gøre at slukke en tændstik i benzin.!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis