Kølbolte kemisk 17 2200 25-07-2012 22:31 Hej. Er der nogle der har erfaringer med udskiftning af kølbolte på en international 806? 7 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Håndværkeren 20251 26-07-2012 07:56 Så vidt mig bekendt er det ikke bare lige noget man lige gør, du skal have kølen af for at kunne udskifte boltene. Er det en blykøl er boltene støbt ned i selve kølen, er det en jernkøl er der boret huller og der er skåret gevind ned i kølen hvori boltene sidder.Hvad er der galt med dem du har ?
kemisk Trådstarter 17 2200 26-07-2012 09:35 Det er en jernkøl. Hoveder på bolte samt spændeskiver er rustne (især spændeskiverne) og på kryds kommer der en smule vand ind, som jeg tror kommer derfra. http://hem.fyristorg.com/segla806/Bilder2001/Kolinfastning_806.jpg
Håndværkeren 20251 26-07-2012 13:39 Tjah hvis det er et ældre træskiv, kommer der sikkert lidt vand ind, det kan stoppes, men så skal båden på land, så kan du smørre noget sort sikaflex imellem køl og skrog, det skulle kunne lukke af. Men det er svært med ældre både og på den anden side så er det jo noget der ligesom hører til, og det er vel ikke værre end et par slag på pumpen så er det ude igen, hvis du altså har en sådan manuel lænsepumpe. Nu kiggede jeg så lige på bådtypen og kan se at det er en glasfiber båd, men fremgangs måden med at lukke imellem skrog og køl er den samme. Du skal blot sørge for at det gamle lag tætnings masse er skrabet ud, inden du lægger en ny i.
andersbr 646 8000 26-07-2012 20:12 Den skal ikke tage vand ind!!! Få en bådebygger (glasfiber) til at se på den og give dig en arbejdsplan. Hvor gammel er den? Mvh. Anders - Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.www.Shakti.dk - Kig forbi -
lynæs 5071 5400 27-07-2012 05:48 Problemet er, hvor meget er kølboltene tæret, og om du tør sejle med den, og så afmontere kølen til vinter, og få nye bolte og pakningsmasse. Men det er svært at bedømme . Det er lidt af et projekt at men det lader sig gøre, det kan gi problemer da jernbolte som ruster bliver tykkere og kan være svære at få ud. Men andre har gjort det. Lav det selv - det gi'r de bedste klagemulighederErikChristensen