Male gipsvæg - forankringsgrunder eller?

phpgeek
phpgeek
65 4682
Hej alle lds'ere

Jeg er ved at være færdig med at spartle og slibe mine gipssamlinger - så næste step er at få dem malet. Jeg har "valgt" at droppe at smide filt op (eller en del research - der ser ud til at være for og imod) - så jeg vil gerne male dem direkte (hvis nogle direkte vil advare - så sig til!).

Men - kan jeg male spartelmassen og gipspladerne direkte? Eller skal det grundes med et eller andet? Forankringsgrunder eller lignende?

På forhånd tak for svar.

Mvh
Johan
9 svar
 Følg tråden
Jeg har heller ikke brugt filt til mine skrå gipslofter. Det ser fint ud. Jeg brugte en microdispencer/grunder (blå væske) inden jeg malede dem. Det var hurtigt og nemt at sprøjte på med en havesprøjte.

Venlig hilsen

Jens

Annonce
Annonce
phpgeek
phpgeek Trådstarter
65 4682
Er microdispencer og forankringsgrunder ikke det samme? Jeg er stadig en lds'er i lære Så måske er dumt spørgsmål.

F.eks.: http://www.harald-nyborg.dk/p8581/droppen-forankringsgrunder-5l
bamse82
bamse82
289 8450
Hej.

Mig bekendt er det er samme.

I mange nybyggede huse maler man også gipslofter direkte. Den eneste grund til at sætte filt på væggene er for at gøre disse stærkere ved stød og lign.,

/Lasse
pilehave
pilehave
1162 8543
Jo. Forankringsgrunderen er en slags lim der holder på alt støv og giver en bedre overflade til efterbehandling.

Af ren nysgerrighed, hvad skulle (udover det ekstra arbejde) tale imod at sætte filt op?
Annonce
phpgeek
phpgeek Trådstarter
65 4682
pilehave, ikke andet end ekstraarbejde Og så faren for at man laver noget der ser grimt ud (fordi man ikke gøre det ordentligt).

Og tak for info Lasse og pilehave
djaydjay
djaydjay
604 7200
Ja, forankringsgrunder/microdisperser skal der til, uanset om der skal males eller sættes filt op.

Og JA, køb den endelig ved Harald Nyborg, - den er meget billigere og virker fint.
phpgeek
phpgeek Trådstarter
65 4682
Hvordan er det nemmest at fordele det på væggen? Mindes at have læst nogle har brugt en forstøverflaske - er det nemmere? Eller skal jeg rulle det på? Gode tips modtages gerne
Annonce
pilehave
pilehave
1162 8543
Skrevet af phpgeek på 27 jul 2012 08:56
Hvordan er det nemmest at fordele det på væggen? Mindes at have læst nogle har brugt en forstøverflaske - er det nemmere? Eller skal jeg rulle det på? Gode tips modtages gerne

Jeg ruller det bare på, det sjasker lidt, så pas på det der ikke skal have...

Forstøverflaske er vist kun hvis du har MEGET lille areal.

Alternativet kunne måske være en elektrisk malersprøjte.
Koluda
Koluda
9350 4490
Forstøver kan da godt bruges, men det skal jo bare sjaskes over, så en fornuftig rulle kan nemt bruges.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Spartling af gipsloft og vægge
    Lav-Hus (32 svar)
  2. Farmecell Fibergips - Forandringsgrunder ?
    Lav-Hus (2 svar)
  3. Efterbehandling af lysninger
    Lav-Hus (7 svar)
  4. Gipsvægge i stuen
    Lav-Hus (21 svar)
  5. Maling direkte på spartel?
    Lav-Hus (12 svar)
  6. 2 lag gips eller OSB3 + Gips
    Lav-Hus (18 svar)
  7. Gipsloftet opsat - spartling
    Lav-Hus (16 svar)
  8. Fuldspartel pudset væg?
    Lav-Hus (9 svar)
  9. Glasfilt på gipsloft
    Lav-Hus (8 svar)
  10. Konstruktion af skur/kolonihavehus
    Lav-Hus (3 svar)

Har du et spørgsmål eller vil du hjælpe de andre?

Tilmeld dig som bruger nu og få adgang til det hele - det er gratis!

Tilmeld dig her

Se også

Find byggemarked

Vi har samlet alle byggemarkeder i Danmark.
Søg på postnummer her:

Se alle byggemarkeder her