Hjælp til plade bagpå skab?

Vi har et hus hvor entre, køkken og stue er et stort rum, så for at dele det hele lidt op, så har vi købt et IKEA-skab til vores entre, hvor der kan være sko og overtøj.

Dette skab står ikke op ad væggen med bagsiden, men der imod ud fra væggen. På denne måde skaber den en skillevæg, samtidig med at vi får noget opbevaringsplads, men....

...bagsiden af skabet er synligt fra køkkenet! Og det er meget lidt kønt at se på. Jeg vil derfor gerne sætte noget beklædning op, som både ser pænt ud OG kan holde lidt på bagbeklædningen. 

Men hvordan pokker griber jeg det an? Jeg har svært ved at gennemskue hvordan jeg skal fæstne en plade eller to.

Alle forslag og ideer modtages meget gerne!

Vh
Jannik
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du klasker da bare en spånplade på bagsiden, den fastgør du med nogle vinkelbeslag indvendigt i bunden af skabene. Løft den op fra gulvet, ca. 3 cm. så der kan vaskes gulv. Så kan du grunde pladen og male den, husk at spartle endekanterne slibe dem så de bliver fine og jævne.
Tanken har strejfet mig, at jeg bare kunne fjerne de der tynde plader som ikke holder til noget alligevel, og så udskifte dem med nogle lidt kraftigere.

Indvendige vinkelbeslag lyder som en glimrende ide. Det er netop fastgørelsen der har voldt mig størst kvaler.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nu ved jeg ikke hvordan dit skab ser ud, men jeg valgte at vende bagpladerne på et skab vi havde, så den "pæne" side blev vendt bagud , da vi brugte skabet som rumdeler.
Dette betød så at skabet var grimt indvendig, men da der alligevel var låger for( plus alt det skrammel der blev sat derind) ja så betød det ikke noget.

Men ellers er det jo bare som Håndværkeren skriver, at banke en plade på og hælde en bøtte maling ud over den.

Held og lykke med skabet.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis du ikke har mod på at male en plade, kunne du jo også overveje at skrue nogle skabslåger fast bag på skabet. De kan jo også bare skrues indefra.
Ikea har sidebeklædningsplader til deres skabe, de kan også bruges på bagsiden af et skab. De er malet på alle sider og kanter og koster ikke en formue. Om de så passer i bredden må du jo finde ud af. F.eks http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/80136962/
Jeg har brugt disse både i mit køkken og bryggers.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Amen, det er jo topmuligheder I serverer her! Jeg går straks i gang med at undersøge om IKEA har en plade der passer, eller måske nogle anonyme døre.

Mange tak for de mange fine løsningsmuligheder. 
Det blev løsningen med skabslåger, som jeg valgte og resultatet er blevet supergodt!

Tre hvide låger til 90,- kr. stykket. Der er ikke forboret til håndtag på lågerne, så det slipper man for at skulle reparere. De er monteret med indvendige vinkelbeslag. I første omgang havde jeg købt ind til 4 beslag per låge, men endte med at bruge yderlige 8 stk. Dette for at sikre at det slutter tæt rundt ved kanterne, samt kan holde til almindelig brug. Der er også monteret 6 stk. beslag til at holde lågerne sammen.

Eneste man skal være opmærksom på er at lågerne ikke har samme total bredde som selve skabet. Man taber omkring 0,3 cm per låge, men jeg valgte at sætte lågerne pænt ud til kanten i den side der vender ud mod rummet, og så efterlade ca 1 -1,5 cm inde ved væggen. Det ses ikke, med mindre man sætter hovedet helt op til væggen.

Mange tak for de mange svar og løsningsforslag!

Jeg vender helt sikkert tilbage næste gang jeg går i stå med noget byggemand Bob herhjemme!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også