Valg af tag ved 2,5 grader hældning

Hej,

Jeg er igang med at bygge et skur, hvor det var meningen at der skulle tagpap på - enten brændes eller gør det selv typen (selvklæbende), jeg har nu fået en stak nye Onduline plader foræret, kan jeg bruge disse når jeg kun har 2,5 graders hældning??

Kan man bruge andet materiale end tagpap - her tænker jeg ståltag eller lignende ved 2,5 graders hældning??

/Dennis

Nybegynder - alle skal jo starte et sted
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Helt ærligt!
Hvordan har du regnet den taghældning ud?
Eller har du målt den med din digitale mobil-lomme-vinkelmåler. 
Måske med trigonometri. Du ved, det der med sinus og cosinus...

Tan(2.5° = 0,0437, dvs et fald på 4,37:100 svarende til ca. 1:23
Det kan man godt måle med et vaterpas og en tommestok, det svære er efterfølgende at regne det om til grader

Til spørgsmålet: Jeg ville uden betænkming lægge stålprofilplader på. Vandet vil løbe af, men ikke tage skidtet med sig. Det vil det heller ikke på tagpap. Det er jo bare et skur...

MVH Leo

Tak for det Jensen. Det ved jeg godt. 
Men der hvor jeg ville hen var om spørgeren overhovedet er sikker på hvilket fald der rent faktisk er på hans tag.
For som du så rigtigt skriver så angives små fald  normalt som forholdstal eller fald i centimeter pr. meter!

Nå, men hvis han lægger stålplader på sit tag så vil jeg nu for det første håbe at der ikke er no'en vandrette samlinger/overlap.
Og at den fremherskende vindretning ikke er sådan at vandet blæser den forkerte vej - altså opad.

(Selv om sidstnævnte problem jo selvfølgelig kan imødegås ved osse at monterer en tagrende i topenden af taget! )

Du har ret i at 'modvind' vil give problemer. Overlap kan vist undgås på et skur, hvis det holder sig under de 10 m²
Tagpap med et kantbræt er nok alligevel en meget god ide...

MVH Leo

Jeg har beregnet den via en hældningsberegner på nettet, men kan da også skrive at der er ca. 4,5 cm pr. meter hvis det er mere rigtigt...

Beklager er ikke skarp i de korrekte termer mv. er trods alt nybegynder :o)

Det er et skur på 6x3,5 meter med en sidet fald på den korte led, det bliver isoleret, dog uden konstant varmekilde...

Vil man ikke kunne lægge en silikone fuge eller lignende i samlingen for at modvirke "modvinds"problemet - hvis man vælger stålplader???

Mvh.

Dennis


Nybegynder - alle skal jo starte et sted
Annonce
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=onduline%20&source=web&cd=10&ved=0CHwQFjAJ&url=http%3A%2F%2Fwww.bygmax.dk%2Fmedia%2Fupload%2FOnduline_monteringsvejledning.pdf&ei=CK0NUJ_cGcXWtAa39YDQDA&usg=AFQjCNGTKzPtomMdQjoTkaHRirUr89RDDA

Jo der skal absolut tætnes i de vandrette overlæg - med et eller andet.

Og hvis du udlægger lægterne tæt så går det måse nok.

Du kan jo prøve at udlægge en Onduline-plade på lægter på jorden - og smide sand eller havefliser eller andet på som illuderer snebelastningen. (En 5 cm tyk haveflise vejer vist noget i retning af 80 - 100 kg pr. kvadratmeter. Hvilket er nogenlunde det samme som den snebelastning et sådant tag normalt beregnes for).

For det vil jo ikke se kønt ud om tagpladerne hænger som guirlander når der er snevejr! .o)
Tak for svaret, det ville nok være bedst at brænde pap på, så måske er det dumt at spare de penge - men det ville jo være rart at kunne buge det man havde fået foræret :o)

Lægterne ligger med 20 cm mellemrum

Vl prøve nummeret med belastningen - så kan jeg se om det er helt åndsvagt

Nybegynder - alle skal jo starte et sted
Men det er det ikke! Åndsvagt.

Med lægter placeret så tæt er det jo næsten unødvendigt med tagpladerne! :o)

Så idet Onduline-pladerne er gratis, og det "bare er et skur" og du kan finde noget godt fugemasse til samlingerne så er det vel værd at prøve.

Vær opmærksom på at pladerne er tjærebasserede! Med hensyn til kondensdrop og fugemassetype!
Mon ikke en patron tagpapklister er det rigtige til Onduline ?

MVH Leo

Sikkert nok - men det er bare så p...e dyrt.

Men kondensdropperiet er måske et problem?
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis