Skal jeg efterisolere gulvet i mit 70'er hus ved lægning af gulv?


Jeg har slået væggen ned mellem to værelser i mit parcelhus fra 1970.

Jeg tænkte oprindeligt at jeg ville lægge nyt Pergogulv oven på det eksisterende parket gulv. Renden hvor væggen var er dækket.
Dog er niveauet ikke 100% ens for de to gulve langs renden, så jeg tænker at det kunne være en ide at rive parketgulvet op og efterisolere med noget rockwool mellem strøerne og så lægge undergulv og så pergogulv ovenpå.

Jeg ved ikke hvor dybe sådan nogle strøer er. Hvis de var rigtig tykke så kunne man blot sømme nogle brædder fast under strøerne og så lægge rockwool ovenpå. Hvis strøerne ikke er ret tykke hvordan gør man så?

Any pointers?



Jeg har slået væggen ned mellem to værelser i mit... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så isoleringen kan ikke blive tykkere end strøerne?
Skrevet af danielvagn på 25 jul 2012 21:33
Ret mig hvis jeg tager fejl, men mener ikke man må bruge polystyren isolering under gulvet, hvis der kommer gulvspånplader direkte over.
Polystyren må kun bruges bag/under et brandhæmmende material som fx gips eller beton.



Jo, når det er gulv må man gerne.

Elektronikteknikeren
En sidste ting.

Kan man få gulvspånplader uden fer og not? Jeg kan ikke finde det selvom jeg har kigget flere google søgeresultatsider igennem.

Jeg synes at det er usmart med fer/not, da man efter sigende skal have samlingerne over strøerne og det vil sige at man alligevel skal skære dem til og så ryger fer/not jo alligevel, så what's the point?
Det er meget tvivlsomt om du kan bruge spånplader som gulv. Fordi afstanden imellem dine gulvblælker formodentlig er væsentligt mere end 60 cm.

http://www.novopan.dk/Gulv-41.aspx

Men hvad er det egentlig du vil? Spørge om? Eller finde ud af? :o)
Annonce
Hvad får dig til at sige at afstanden sandsynligvis er større end 60cm? Er det fordi at det typisk forholder sig sådan i huse fra 1970?

Hvad er det der får dig til at sidde foran en skærm og stille spørgsmål?

Undersøg dog dit gulv og find ud af hvor langt der er imellem bjælkerne! Og om der er noget isolering! Og hvad du ellers har behov for at vide inden du træffer en beslutning om hvad der skal ske!

Det er jo lidet sansynligt at gulvet vokser sammen af sig selv! 

Ja i et 70'er hus, vil gulvstrøerne typisk ligge med større afstand, end CC 600 mm.

Men du er jo nok nødt til at få brækket noget gulv op, for at se hvordan det er opbygget, men det er jo ikke sikkert, frihøjden er ens under hele gulvet.

mvh jens
Skrevet af Mr.Thumbs på 26 jul 2012 20:15
En sidste ting.

Kan man få gulvspånplader uden fer og not? Jeg kan ikke finde det selvom jeg har kigget flere google søgeresultatsider igennem.

Jeg synes at det er usmart med fer/not, da man efter sigende skal have samlingerne over strøerne og det vil sige at man alligevel skal skære dem til og så ryger fer/not jo alligevel, så what's the point?

Nej, det kan man ikke, det er så  alm. spånplader.

Og det passer ikke, med fer og not må der gerne laves flyderstød, dvs. samlinger der ikke er understøttet, det er kun i det yderste felt man skal undgå dette.
Tak for svar Koludabyg.

Nu hører jeg her at jeg ikke skal forvente at strøerne ligger tæt nok, så jeg hælder nu til bare at droppe ideen og lægge gulv direkte oven på det eksisterende gulv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis