hvad er den til ?

så er det snart at den lille båd er sejlklar, den forventes at skulle i vandet sidst i næste uge, men jeg blev jo enig med mig selv om at jeg da hellere måtte teste motor grundigt inden søsætningen.

og den kære Perkins 4-107 spinder som en go diesel mis  men jeg ka dælme ikke blive klog på kølesystemet, den er ferskvandskølet med varmeveksler (som har været adskildt og renset) masinen bliver for varm, vandpumpe fungere umiddelbart fint, termostat starter med at åbne ved 83 og er fuldt åben ved 89.
men der sidder en rustfri beholder med hane og låget på den har et åndehul så hvis hane er åben så poster den vand ud den vej, hvis den er lukket trykker den ud af låg på varmeveksler (som er helt nyt) er der nogen der kan gi mig et hint om havd denne beholder gør og hvad jeg mon ellers kan søge af fejl.
og for lige at komme i forkøbet, ja jeg har vand på søvandskølingen også

her under et billede af beholder

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg formoder det er en ekspansionsbeolder.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
tror på at beholder er en ekspansionsbeholder.Hvad med vandet på sø siden bliver det osse varm? hvis det gør det virker varmeveksler tilsyneladende som den skal.
ellers så prøv og starte maskinen op og se efter om den bobler i køler systemet på ferskvands siden.Hvis den gør det er der nok gået en topakning eller topstykket er revnet

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
jeg er også kommet frem til at det må være en form for eks. beholder, men den skal ikke stå åben hele tiden for så tømmer den stille og roligt kølesystemet når den er varm.
jeg har her til aften været ude og "lege" igen og ja den bliver varm på søsiden og der er ingen bobler i ferskvandet. men efter laang tid køren med motor hvor jeg undervejs lukkede af for førnævnte beholder så snart der kom vand, så virkede det som om det blev "stabil" i kølesystemet og den koger ikke mere, har kørt med den i ca 1½ time med stabil drift og hvor jeg kan mærke at termostat åbner som den skal, eneste betænkelighed jeg har er at den sender damp ud af overløbs røret konstant, men den presser ikke vand ud,
nu er det selvfølgelig frisk kølevæske og vand der er på den så der kan jo forventes at være noget luft, så før vandet er dødt slipper jeg nok ikke for dampen ??

men tak foreløbig for svar jeg formoder at det fungere nu og jeg bare skal lære at bruge maskinen

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Sikkert ekspansionsbeholder, den må aldrig lukkes af, medmindre du har et trykekspansionsdæksel og tank et andet sted på motoren.
jeg har prøvet drift med hanen åben, men så dræner den kølevandet af, der er termostat dæksel på varmeveksleren.
jeg går og overvejer at bygge en rigtig ekspansions beholder på, og fjerne den anden beholder. så ved jeg hvad jeg har og hvordan det virker .


mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Annonce
jeg kan jo også spørge på en anden måde, der så vidt jeg har kunne læse også andre med perkins diesel, hvordan er jeres kølesystem udformet når det er med varmeveksler, har i ekspansionsbeholder ?

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Standard er der ikke en løs ekspansionsbeholder, i min båd er der en, fordi jeg har en varmtvandsbeholder liggende over motoren og vandpåfyldning skal være det højeste punkt i systemet. Den skal være forsynet med et dæksel, som dækslet på en bilkøler. Hvad laver den omtalte varmeveksler.
Hvad er det for et overløbsrør, der kommer damp ud af. hvis der er et skal det være i eksp.beh.
Tag dog et billede af systemet så man kan hvad det består af.
Du skriver, du har renset varmeveksleren, og er den tæt og samlet så der ikke er forbindelse mellem fersk og søvand.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
aaah tak det var jo en tanke jeg ikke havde tænkt, der er en radiator ombord, og den er højere end dæksel på varmeveksler.
varmeveksler er der fordi motor er ferskvandskølet.
overløbs røret jeg nævner sidder på varmeveksler ganske som på en alm køler lige under dækslet.

jeg har et par ikke helt så gode billeder, men skal nok se om jeg ka få taget nogle bedre når jeg kommer på havnen









men du fortalte mig ihvertfald noget som jeg vidste men bare ikke havde tænkt på
teoretisk set skulle hanen til den RF beholder stå åben, men den beholder er ikke forsynet med et "køler dæksel" men bare en "bolt" med åndehul så når motor når drifttemperatur er trykket så højt at den presser vand op og ud af beholder, lukker jeg for ventilen, kommer vandet ud gennem overløbet på varmeveksler fordi der er radiator ombord.

det er ikke sikert min forklaring er logis for andre men lyset er gået op for mig så nu skal jeg "bare" ha lavet en pæn løsning. det er jo ik nær så nemt når båden ligger nede i havenen

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Her er et billede af min motor. Nu er det jo ikke raketvidenskab, så jeg tror de fleste kan være med.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ekspansionstanken er altså sat op for at lave påfyldning på det højeste sted, det er korrekt lavet. Men der burde være et trykdæksel på. Det trykdæksel som allerede sidder der, skal jo selvfølgelig være ok, hvis ikke kan det jo være årsagen til at damp presses ud.
Hvis man sætter en tank højere som det er gjort ved dig,tilsluttes tanken til sugesiden af pumpen, eller du kan demontere det oprindelige kølerdæksel og føre et rør herfra og op til din højere tank.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis