hvad er den til ?

så er det snart at den lille båd er sejlklar, den forventes at skulle i vandet sidst i næste uge, men jeg blev jo enig med mig selv om at jeg da hellere måtte teste motor grundigt inden søsætningen.

og den kære Perkins 4-107 spinder som en go diesel mis  men jeg ka dælme ikke blive klog på kølesystemet, den er ferskvandskølet med varmeveksler (som har været adskildt og renset) masinen bliver for varm, vandpumpe fungere umiddelbart fint, termostat starter med at åbne ved 83 og er fuldt åben ved 89.
men der sidder en rustfri beholder med hane og låget på den har et åndehul så hvis hane er åben så poster den vand ud den vej, hvis den er lukket trykker den ud af låg på varmeveksler (som er helt nyt) er der nogen der kan gi mig et hint om havd denne beholder gør og hvad jeg mon ellers kan søge af fejl.
og for lige at komme i forkøbet, ja jeg har vand på søvandskølingen også

her under et billede af beholder

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

så er det snart at den lille båd er sejlklar, den... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hej har du tjækket om der er gennem løb til kølerøren under båden jeg regner med at der er to rør under båden og er de ikke fylt hel op med ferskvand så kan den ikke køle rigtig og lufte radiotoren ud experson beholern skal tage i mod det vand der bliver udvidt af varmen og lande vandet løbe tilbage i kølesystemet når det bliver kolt igen
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Skrevet af renek på 27 sep 2012 14:44
hej har du tjækket om der er gennem løb til kølerøren under båden jeg regner med at der er to rør under båden og er de ikke fylt hel op med ferskvand så kan den ikke køle rigtig og lufte radiotoren ud experson beholern skal tage i mod det vand der bliver udvidt af varmen og lande vandet løbe tilbage i kølesystemet når det bliver kolt igen
hilsen rene

Jamen kæreste René har du ikke læst mandens første indlæg ? Han har en varmevekler indstaleret og derfor ingen udvendige rør, søvandet pumpes ind igennem varmeveksleren og ud i søen igen når det har afkølet den invendige del, der som regel består af en hel masse tynde rør hvor igennem ferskvandet løber.
Hvis båden står på land så prøv at lade hanen stå åben og blive ved med at påfylde vand/glykol, hvis det på et tidspunkt betynder at komme ud af kølevandsindtaget eller udstødningen er din varmeveksler gennemtæret eller ikke pakket ordenligt da du samlede den, hvis det ikke kommer ud der kommer det ud et andet sted


Dr_Lyn
Annonce
den mister ikke vand når den bare står, kun når motor er startet, varm og kommer over 1500 omdrejninger holder jeg den der under er der ingen problemer.

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

så har det nok noget med tryk fra kølevandspumpen at gøre, måske lækker den ved et spændbånd eller ved oringene i varmeveksleren prøv at stramme spændbåndene i enderne af varmeveksleren det kan være du er så¨heldig at det kan gøre tricket.

Dr_Lyn
du siger maskinen bliver for varm og vandpumpe virker den kan nu godt være defekt men der skal to pumper ti ifølge din beskrivelse er der det ellers tror jeg du skulle se og få en mere monteret

PEK

 

jeg ser også flere mærkelige rør fra det ene til det andet jeg kan ikke følge det helt her på dine billeder men der kan godt være en fejl i forbindingen så kølevand altså havvand ikke kommer der hvor det skal i rigelig mængde ja det er en sørgelig ekspancions beholder du har jeg foretrækker en rund men nok om det

PEK

 

Hør Tøser, hvad har du gang i ?
Du lægger flere fuldstændigt ligegyldige bemærkninger ind i trådene,
hvad du end har indtaget kan det ikke være godt for dit helbred !!!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis