Haster - Hjælp til planering af jord (evt. med minigraver)

Hej med jer

Jeg skal ligge ca. 80 kvm fliser i haven i Rødovre, og har derfor lejet en minigraver og gravet lidt blandet (græs, rødder fra hæk og andet) så der nu kun er jord tilbage på det areal der skal ligges fliser på.

Problemet er nu, at jeg synes det er meget svært at planere med minigraveren - jeg kan simpelthen ikke finde en teknik hvor jeg får det plant - kun hvor jeg flytter lidt rundt på bunkerne, hvilket ikke hjælper mig meget ... jeg har også prøvet at tage riven i hånden og gå i gang, men nogle steder er det næsten rent ler og umuligt at rive igennem.

Er der nogen der kan forklarer hvordan jeg bedst får planeret jorden ud så den er klar til at jeg kan ligge grus på - eller måske en erfaren sjæl der kunne ligge vejen forbi nogle timer og hjælpe mig med det (mod betaling)?

Jeg ser frem til at høre fra jer, for jeg føler mig lidt låst og skal snart afleverer maskinen retur.

 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jorden behøves ikke at være rettet (helt) af, det kan du da gøre med stabilgruset du lægger ovenpå. At gruslaget nogen steder er dybere end andre betyder mindre, hvis der er komprimeret godt, og det er da langt bedre end at have løs jord under gruslaget. 
Det er principielt rigtigt - men i dette tilfælde har jeg gået efter kun at tage af så der kunne ligges 5-10 cm grus, og fliser ovenpå det. Skulle jeg længere ned og bruge både stabilgrus og alm. grus ville der ganske enkelt blive for meget jord der skulle af, så jeg vil hellere leve med denne løsning. Det giver jo så også bare den udfordring nu, at hvis jeg ikke planerer det nogenlunde jævnt, så vil det nogen steder være for højt så der slet ikke er plads til grus og fliser - så noget skal der gøres.
sæt snor på, så du kan se om der er for meget eller lidt jord på arealet du graver i, evt. del det op i zoner på 10x10 meter, grav det jord af der skal til og afret med grusset.

du kan evt. køre med en fræser og løsne jorden, så du kna rive det ud, og derefter grus/stenmel og en pladevibrator med minimum 40 kn. slag kraft.
God ide med snoren, det vil jeg prøve - med hensyn til fræseren, så har jeg aldrig prøvet at bruge sådan en, men er det "bare" at leje en maskine og køre alt jorden igennem, og så vil man kunne fordele det med en rive efterfølgende fordi det er blevet løstnet?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis