Problem med Tohatsu 30 hk 2 takt.

Hej

Jeg har et stort problem med min Tohatsu 30 hk 2 takt motor. Den starter uden de store problemer, men efter 1 - 1½ sømil med fuld gas dør den uden varsel.
Den kan umiddelbart startes med det samme, og kan tage fulde omdrejninger i frigear. Men når den sættes i gear og skal yde noget dør den, med bare små omdrejninger.
Den kan så tøffe hjem i tomgang. Den har fin kølestråle, nye tændrør, og ny termostat.
Er der nogen her der har en god ide til hvad der kan være galt ???

Mvh. Michael
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen til fora

Manglende benzin, eller manglende tænding, det er mine bud.
Manglende benzin, kan være manglende tankudluftning, utætheder i sugeslangen.
Når den går i stå, så prøv at åbne tankdækslet, er der undertryk, så er det tankudluftningen, er det ikke tilfælder så prøv at pumpe på benzinbolden, kan der pumpe benzin op i kaburatoren, er der måske en utæthed i sugeslangen, eller et stoppet filter.
Når du starter den op igen, efter den er gået død, så prøv at give den choker, hjælper det, er det fordi den mangler benzin.

Det kan også være en tændingsfejl, der er termisk betinget, så når motoren kommer op i temperatur svigter tændingen.
Den skal kunne trække en gnist på 20mm, med afmonterede tændrør, og træk i startsnor/køre på starter. (der er vigtigt der er etableret et gnistgab, turner man motoren med frithængende tændrørshætter, kan man smadre tændingen)
Kan den trække en gnist på 20 mm, er du ret sikker på tændingen er stabil. (den kan trække over 40mm gnist, hvis den er i orden, men undlad at teste, det kan skade tændingen.)

Læs denne tråd om at teste "gnist"
www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/170188

¨mvh jens
Hej Jens

Tak for dit svar.

Vi konstaterede at benzinfilteret var utæt når vi pumpede på bolden. Det blev udskiftet, og afsted gik det for at prøve.
Fulde omdrejninger ca. 1 sømil, så døde den uden varsel.
Den startede igen med det samme, men den ville ikke tage omdr.
Gav den lidt choker, ca 1/4. så gik den igen med fulde omdr.
Fuld choker så dør den. Ingen choker så dør den også.
1/4 choker, så kunne vi gå for fuld gas 15 minutter hjem til Køge.
Findes der en luftskrue man kan justere på. Eller han du et andet forslag
På forhånd tak

/Michael

Der er jo blandeskruen, men det er kun i tomgangen, det rigtig betyder noget.
Når du sejler fuld gas, er det hoveddysen der levere tørstedelen af benzinen.
Det kunne jo også være din benzinpumpe der ikke helt giver nok.
Det kan du kontrolere, når motoren dør, og startes igen, prøv at pumpe konstat på benzinbolden, kan den køre fuld gas, uden choker er det benzinpumpen der driller.

Men prøv at gennemgå benzinslangen i alle samlinger, og mærk og de strammer, o g slangen ikke er mør-

Prøv at efterspænd karburatoren, hvor den er skruet på motoren, nok ikke så sansynligt, den sidder lidt løs, men nem at efterprøve.

mvh jens
Ved godt den tråd er mange år siden. Men min motor tohatsu 18 hk 2 takt gør næsten præcis det samme, så kunne være fedt at få i vide hvad det var der var galt. 🙂
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis