Erfaring med inteligent hus styrring

Er der nogen som har styr på nogle af de forskellige udbud og kan fortælle om fordele og ulemper.

Havde til at starte med tænkt IHC, og tænker det stadig lidt ift dåser osv er noget man kender, dog er IHC net, jo basseret på en lidt aldrende teknologi, som jeg ser det. 100 mbit max. Dette ved jeg godt er fordi man skal have anden information igennem også, jeg synes bare 100mbit er forlangsomt til dagens standard.

Så tænkte at man så kunne køre noget alm ihc, eller simpel wireless, dog mister man så lidt funktioer, og så trække cat 7 ved siden af seperat til data, og senere mulighed for at køre lyd/billed på dette.

Jeg har også kigget på Smarthouse som vel er meget ala ihc?

Til sidst har jeg kigget på tyske gira, som jo bruger de nye europa dåser, men kender ikke nogen med erfaring i dem?

Hvad bruger i og til hvad?

Mit eget behov er lidt lys programmering, og gerne med mulighed for at ændre lidt hvis man føler for dette. Da jeg har et fuldt fungerende mediacenter/server som optager og levere tv/film til de nuværende tv i huset jeg bor i, har jeg brug for mere båndbredde end de 100mbit.


Mvh

Rene
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Skal lige være sikker på jeg er med. Det er to forskellige systemer vi snakker her IHC er til lysstyring og IHC NET er til data de to systemer snakker på ingen måde sammen.
Hvis det er din lysstyring som skal laves med et intelligent system er der mange muligheder. Er det et nyt hus eller renovering og i hvilket omfang?
Ja sorry

Det er primært til lys, men nogle af de andre systemer tilbyder , hvad jeg kan læse, at det hele kan snakke sammen. Ihc net delen er bare for gammeldags i mine øjne, så hvis det skal være ihc tænker jeg at det skal være til lys, og så laver jeg alm cat 7 til edb.

Måske jeg har misforstået det, men tror da gira tilbyder et system hvor alt snakker sammen.?
Jeg er stadig ikke helt med på hvad det er du vil have til at fungere sammen? f.eks. en B&O fjernbetjening kan tænde og slukke dit lys, men det har stadig ikke noget med IHC NET delen at gøre.

Har dog aldrig arbejdet med gira så skal ikke kunne sige hvad de kan.

Hvis der gælder intelligent lys styring er der flere størrelser at installation.

Er du i gang med en renovering hvor du ønsker en del af installationen intelligent så den kan programmeres fra computer kan f.eks. Zense Home anbefales eller IHC wireless enten som stand alone eller med styring fra en controller.

Er det til en større renovering eller nybyg hvor det hele skal kunne styres er f.eks. IHC eller Smart House. Jeg vil altid foretrække IHC udelukkende fordi jeg har arbejdet en del med det, og aldrig rørt Smart House.
Men de to systemer har begge fordele og ulemper.
Ønsker du at den intelligente installation også skal bruges til styring af din rum varme, vil jeg klart anbefale Smart House da det kan håndtere analoge signaler og derved kan temperaturen styres fra de enkelte rum.
Snakker vi "Blære" modellen med styring fra telefon og computer vil jeg anbefale IHC, da det med en viewer controller kan styres via internet og telefon app.

Hvad angår dit data problem så prøv at kast et blik på http://www.flexcabling.com/da/
Jamen da, du bor i Smart-house byen, uden at have prøvet det?? hvad dælen er det da for en installatør du er ansat hos??
Ang. temperaturstyring findes det altså også til IHC, og det er også analogt, 0-10V som konveteres til en LK protokol, således controlleren forstår signalet via et digital indput.

Vedr. Blæremodellen, hvor man kan styre IHC via internet/smartphone, kan dette også sagtens lade sig gøre med Smart-House.....

Til Topic Starter (Rene)
Vælg en installatør, som kan præsenterer dig for begge systemer, og tag derefter beslutningen....
Tja.. jeg bor i Hadsten da jeg læser til installatør og ikke fordi jeg arbejder.

Temperatur styringen til IHC er langtfra lige så bruger venlig som ved Smart House tilbyder, IHC kan ikke tilkobles displays som viser temperatur i rummet, samt man kan lave et set punkt som ved Smart House.

Smart House laver kun en browser side hvor man kan tænde slukke div. udgange/relæer.
IHC tilbyder brugervenlig mobil app samt en browser menue man kan opsætte med f.eks. plantegning over huset.
Annonce
Super, jeg har selv studeret på DJH for nogle år siden

Jeg er dog ikke enig i at Smarthouse temp. styring er mere brugervenlig end IHC, der er dog mange flere muligheder med Smart-house, men det er jo en vurderingssag om det er nødvendigt... Når først klaveret spiller, er det de færste som eks. går hen og vil stille på rumtemperaturen...
Som sagt har aldrig arbejdet med Smart House, men efter det vi har fået fortalt hos dem virker det bare "smartere" end den løsning LK tilbyder.

Hvad andgår den intelligente installation, skal man også holde det på et fornuftigt niveau, for som Stenkrog skriver "Når først klaveret spiller ........" jeg har sjældent oplevet brugeren selv begynder at rode med programmeringen.
Jeg er selv uddannet elektriker, men arbejder ikke som det mere. Jeg roede selv med IHC til svendeprøven dengang, men harikke pillet ved det siden, så er jo lidt lost ift udviklingen.
Det er et hus fra 1970, og skal til at lave el hvilket jeg selv gør. Min tanke var så at prøve at spore mig ind på de forskellige systemer, og så selv trække kabler og så betale mig for programmeringen da jeg nok ikke har styr på det. :-)
Jeg vil lige lure på det flex-ting.

Tak for input til jer begge
Jeg er selv uddannet elektriker, men arbejder ikke som det mere. Jeg roede selv med IHC til svendeprøven dengang, men harikke pillet ved det siden, så er jo lidt lost ift udviklingen.
Det er et hus fra 1970, og skal til at lave el hvilket jeg selv gør. Min tanke var så at prøve at spore mig ind på de forskellige systemer, og så selv trække kabler og så betale mig for programmeringen da jeg nok ikke har styr på det. :-)
Jeg vil lige lure på det flex-ting.

Tak for input til jer begge
Jeg er selv uddannet elektriker, men arbejder ikke som det mere. Jeg roede selv med IHC til svendeprøven dengang, men harikke pillet ved det siden, så er jo lidt lost ift udviklingen.
Det er et hus fra 1970, og skal til at lave el hvilket jeg selv gør. Min tanke var så at prøve at spore mig ind på de forskellige systemer, og så selv trække kabler og så betale mig for programmeringen da jeg nok ikke har styr på det. :-)
Jeg vil lige lure på det flex-ting.

Tak for input til jer begge
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis