Erfaring med inteligent hus styrring

Er der nogen som har styr på nogle af de forskellige udbud og kan fortælle om fordele og ulemper.

Havde til at starte med tænkt IHC, og tænker det stadig lidt ift dåser osv er noget man kender, dog er IHC net, jo basseret på en lidt aldrende teknologi, som jeg ser det. 100 mbit max. Dette ved jeg godt er fordi man skal have anden information igennem også, jeg synes bare 100mbit er forlangsomt til dagens standard.

Så tænkte at man så kunne køre noget alm ihc, eller simpel wireless, dog mister man så lidt funktioer, og så trække cat 7 ved siden af seperat til data, og senere mulighed for at køre lyd/billed på dette.

Jeg har også kigget på Smarthouse som vel er meget ala ihc?

Til sidst har jeg kigget på tyske gira, som jo bruger de nye europa dåser, men kender ikke nogen med erfaring i dem?

Hvad bruger i og til hvad?

Mit eget behov er lidt lys programmering, og gerne med mulighed for at ændre lidt hvis man føler for dette. Da jeg har et fuldt fungerende mediacenter/server som optager og levere tv/film til de nuværende tv i huset jeg bor i, har jeg brug for mere båndbredde end de 100mbit.


Mvh

Rene
Er der nogen som har styr på nogle af de... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu har jeg læst om flex cabling og som jeg læser det er det alm netværks installation, dog med nogle filtre , og switche man sætter i rack som så omformer til det man gerne vil have i rummet.

Dog undre det mig, at deres forhandler net kun el installatører for jeg vil jo helst lave det selv. Ved i hvad priser osv er på deres udstyr?

Mvh

Rene
Hvis du kan alliere dig med en programmør, kan du så ikke finde en elektronikingeniør også? Hvis du laver sådan et system selv, så kan det nemlig laves rigtig billigt:

- Microcontroller pakkeløsning: 300,-
- PIR sensorer: 50,- / stk
- Relæer: 20,- / stk
- Multiplexere mm.: lidt småpenge
- Kabler: ikke alverden

Jeg skal selv i gang på den måde, og selv om jeg ikke har den store erfaring med elektronik, så virker det overkommeligt.

- Flemming
Er det ikke en træls løsning, den dag du skal have lavet noget om?? eller ved et salg?? - Det er umiddelbart en billig løsning, i etableringsfasen, men en dyr løsning, når der skal fejlfindes/ændres noget.
Endvidere skal alt, mere eller mindre, laves fra bunden af, dvs. du eks. ikke har en komplet temperaturstyring, evt. med treshold/PID regulering af telestater, temperaturvisning mv. Sådanne ting tager tid at lave.... (Og koster knaster hvis man ikk kan selv, eller har en ven som kan hjælpe)
Endvidere bemærker jeg dine listede priser. En PIR sensor til 50,-/stk er virkelig billig, er kvaliteten så derefter, som ESYlux/Servodan/LK mf. ?? PIR sensorer er noget af det, som virkelig kan irritere en, i et parcel hus. Sidder de eks. ved siden af døren, SKAL de have en dækning radius på 180G, for det at man ikke skal helt ind i rummet, før lyset tænder.


Alt i alt, inden man går igang med en sådan intelligent installation, er det EKSTREMT vigtigt at få afdækket ens behov, og købt præcis de komponenter der er nødvendige til ENS BEHOV. En kæmpe faldgruppe er dem som tænker: "Det kunne være fedt, og det kunne være fedt, samt det kunne være fedt", pludselig har man en installation til ekstremt mange penge, og muligvis mange funktioner, som slet ikke er nødvendige. Som jeg tidligere har nævnt, når "Når klaveret først spiller, er det de få, som gør noget aktivt med en IBI installation". Derfor skal grunden til et sådant valg, derfor afspejles i eks. energioptimering (eks. sluk lyset ved ingen bevægelse). el. andet.
Jeg har set tonsvis af IBI installationer, hvor dens eneste formål, er en "tisserute". og helt ærligt, så kunne de ekstra 50.000,- sagtens være brugt på noget mere fornuftigt.

Baggrunden for dette indlæg, er en rådgivende el-installatør, der har lavet mange projekter omkring IBI.....Selv installerede jeg IHC herhjemme, for små 6 år siden, og installeret ALT, hvad der er. Jeg har remote til Iphone, IHCtablet, men hvor meget af det bliver brugt i det daglige???? gæt selv.. (Men faktum er at før denne installation, brugte vi 30% mere strøm, end vi gør idag - og det er dokumenteret)
Det er ikke træls, hvis man synes det er sjovt. Jeg har arbejdet som embedded udvikler og kan sagtens omprogrammere en Atmel ATmega328 igen og igen (eller hvad man nu får på et Arduino kort fx). Der er iøvrigt masser og masser af softwarebiblioteker, man kan tage fat i for at gøre det hele nemmere, så det er bestemt muligt (endda ret nemt) for hobby-folk at komme i gang.

Vanskelighederne opstår først, når man så skal have koblet f.eks. en lysdæmper på, og så viser det sig, at den ikke er så glad for et PWM signal. Så skal det lige filtreres med en kondensator og en resistor. Men igen er det ikke noget, der koster penge - måske en tier - og så er man kørende. Problemet er, at det kræver en smule kendskab til analoge og digitale kredsløb, og deraf behovet for en alliance med nogen, der har det kendskab.

Hvis jeg skal gætte (og det skal jeg åbenbart) så tror jeg, grunden til at folk ikke roder med deres systemer, når de først er etableret, er prisen. Faktisk vil jeg være fordomsfuld og postulere, at hvis man køber et system til 50.000,-, så er man ikke en tilfældig hobbymand, der synes, at det kunne være sjovt at lege med. Man køber det derimod mere som et statussymbol. Måske er det endda for at spare penge (selv om der går rigtig lang tid, før det er tjent hjem ift. f.eks. at købe nogle gode LED pærer). Det er allesammen udmærkede grunde, vel at mærke, men det forklarer også, i min optik, hvorfor man ikke ser folk vende tilbage til opsætningen igen og igen. Det er simpelthen ikke "den slags folk".

Derudover synes jeg også at mange af systemerne er direkte tåbelige - hvorfor f.eks. en smartphone app til at styre belysning? Hvordan er det på nogen måde smart, at man kan hive sin telefon frem, starte en app, håbe på at der ikke er noget galt med Wifi forbindelsen (notorisk ustabilt i sådan nogle opsætninger), og så kan man så sidde med en klodset touchscreen og styre sin lampe. Det kan imponere gæsterne i et kort øjeblik, men i sidste ende er det næppe mindre besvær end at rejse sig og trykke på knappen på væggen.

Så ja, selvfølgelig skal man overveje det meget nøje, inden man går ud og bruger 50.000,- på automatik, som man egentlig ikke har noget at bruge til, eller som ikke gør livet nemmere til syvende og sidst. Det ser måske smart ud, når sælgeren demonstrerer en iPhone app, men ville man virkelig selv få brugt den?

På den anden side, hvis man selv skruer et system sammen, så gør det altså ikke så meget, for det er nogle helt andre beløb, vi taler om. Mig bekendt fejler de billige PIR sensorer ikke noget - de registrerer bevægelse indenfor en given vinkel og radius. Men det er så også kun en sensor, du får, f.eks. sådan her:

http://www.ebay.co.uk/itm/4x-Infrared-PIR-Motion-sensor-module-for-Arduino-ARM-MCU-/180724377734?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a14032886

Så skal du så selv finde ud af at koble dem til dit system og montere dem, så de scanner det rigtige område, og ligeledes skal der være output til at styre belysningen, som du også selv skal finde ud af. Og ja, selvfølgelig skal du tænke dig om for at undgå brandfare og den slags, og iøvrigt for at overholde loven. Men et simpelt system til belysning i et enkelt rum burde du kunne skrue sammen for under 500,-. Og så kan du så uden videre udvide det til også at styre tilstødende rum, eller have flere funktioner som f.eks. ventilatorstyring via en fugtsensor, osv. Efter min mening er det rigtig gode penge at spare, og så er det et sjovt projekt, hvis man ellers er til den slags.

- Flemming
Uden at vide det med sikkerhed. Men hvis man selv laver systemet af div. så elektronik ting bliver man vel fabrikant af IBI systemet og står derved med ansvaret for div. test samt mærkninger?
Annonce
Min tanke var nu ikek at ville ligge og lodde, og lave komponenter selv. Jeg har et helt hus, hvor jeg har masser andre ting jeg også skal have set på.
Dog går min tanke pt entet noget cat 7 netværk, eller ala flex cabling alt efter prisen, og så må jeg gøre som I siger, sætte mine behov op, måske det er lige så smart bare at køre noget IHC wireless så får jeg nogle muligheder med de udtag, og så er det holdt simpelt.
Det er jo også med at finde en som evt kan hjælpe, for er ikke sikker på jeg som udgangspunkt kan hitte ud af IHC, men alt kan jo læres. Der er nok sket lidt siden jeg rodede med det sidst.
Jeg kender ikke prisen præcist, men det skulle vist være lidt billigere end IHC NET.
Hvis det tænker på IHC Wireless så prøv også lige at kigge på det danske produkt Zense Home som er et super simpelt IBI system. Det kan programmers fra computer som de andre, forskellen er bare at der ikke er nogen fælles controllere i systemet, men at hver enhed ( stikkontant, afbryder og lampeudtag ) har sin egen "hjerne". Systemet forbindes udelukkende via 230v altså fase og nul. Du har derfor hverken tænd ledninger eller et bundt svagstrøms kabler i din tavle.
Det har dog ikke helt så mange muligheder programmerings mæssigt som de store systemer, men er efter min mening et system som dækker behovene hos langt de fleste.
Danske http://www.qees.eu/ kommer med et trådløst system basseret på zwave. De har dog indtil videre ikke kunnet overholde de tidsplaner, der har fremlagt for levering. Men det ser ud til, at de så småt er begyndt at få gang i produktionen.
Hvis de nogen sinde bliver færdige, skulle der komme produkter, som passer i lk-dåser. På den måde vil det minde meget om IHC wireless.

Fordelen ved zwave er, at det er en halvåben standard, som benyttes af mange producenter. Så vil man i fremtiden udvide sit system med flere dele, kan det i princippet tale sammen. F.eks. har Danfoss termostater, som snakker zwave.

Kig evt. på http://zwaves.dk/index.php/z-wave-hvad-er-det-mainmenu-33

Men som sagt, så har qees endnu ikke formået at få nogle produkter på markedet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis