Komposit Terrassebrædder el. træfliser ovenpå betongulv

Spritny på forum, så here goes:

Kære LDS'ere,

Har en altan, med betongulv, som pt er malet med en plastik maling. Det er ikke så pænt, så jeg overvejer at lægge enten komposit terassebrædder (KT) eller træfliser.

Jeg er klart til mindst mulig vedligeholdelse, så tænker umiddelbart KT

Er der nogen, som har noget erfaring med at lægge KT direkte ovenpå malet beton og vil regnvand kunne løbe væk? (I altanens længde er en forsænkning, som samler vand og leder det til afløb i hjørnet)

Jeg søger også anbefalinger af specifikke KT løsninger, samt købssted

Mvh. Familiefar

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uanset om du bruger det ene eller andet, skal du have strøer under, ellers vil vandet ikke kunne løbe frit til afløb. Jeg tror ikke selv på de der komposit "brædder" de vil være enormt glatte at gå på, med den mindste smule fugt på overfladen.
Strøer er tynde lister  på ca. 1 cm. x 2 cm. x længde, de kan også være 2 cm. x 4 cm. x længde.
Strøer kan osse være 4x4 cm, eller meget større. :o)

Familiefar.

Det må jo være ret klart at at man ikke bare kan udlægge nogle brædder direkte på betonoverfladen, skrue dem fast i betondækket. Og dernæst forvente at det virker. .o)
Hvad det ikke gør: Der bliver en masse huller i betonoverfladen, vandet kan ikke løbe hen til afløbet og blade, skidt og møg lægger sig i revnerne imellem brædderne.

Derfor skal bræddebelægningen udlægges på strøer som udlægges på en opklodsning således at vandet kan løbe nede på betonoverfladen til afløbet. Det betyder altsammen at "gulvet" på din altan bliver en 6-10 cm højere.

Alt efter altanens udformning og størrelse kan løse træfliser, evt. på opklodsning, måske være en løsning. Fordi de er nemme at flytte og rebgøre under.

Men noget helt andet er hvorfor du ikke blot får renoveret altanens betonoverflade. Alt efter alder og stand vil en afrensning og nymaling med et ordentligt slidstærkt produkt være den helt rigtige løsning.
Skrevet af Sitting Bull på 22 jul 2012 11:33
Strøer kan osse være 4x4 cm, eller meget større. :o)

Familiefar.

Det må jo være ret klart at at man ikke bare kan udlægge nogle brædder direkte på betonoverfladen, skrue dem fast i betondækket. Og dernæst forvente at det virker. .o)
Hvad det ikke gør: Der bliver en masse huller i betonoverfladen, vandet kan ikke løbe hen til afløbet og blade, skidt og møg lægger sig i revnerne imellem brædderne.

Derfor skal bræddebelægningen udlægges på strøer som udlægges på en opklodsning således at vandet kan løbe nede på betonoverfladen til afløbet. Det betyder altsammen at "gulvet" på din altan bliver en 6-10 cm højere.

Alt efter altanens udformning og størrelse kan løse træfliser, evt. på opklodsning, måske være en løsning. Fordi de er nemme at flytte og rebgøre under.

Men noget helt andet er hvorfor du ikke blot får renoveret altanens betonoverflade. Alt efter alder og stand vil en afrensning og nymaling med et ordentligt slidstærkt produkt være den helt rigtige løsning.
Hvorvidt det er klart eller ej, må da bero på ens erfaringsbase, med min er det ikke umiddelbart klart

Jeg synes at betonen er grim at se på, også selvom den er nymalet...

Har fået et tilbud på 'teak'-kompositbrædder til dkr. 1.600,- alt inkl. til vores 6m2. Monteringen må jeg se mig ud af, ellers vender jeg tilbage


Mvh. Familiefar

Annonce
Så vil jeg anbefale dig at du lver det i sektioner, så du kan løfte dem op og rengører under dem
Skrevet af Håndværkeren på 22 jul 2012 23:22
Så vil jeg anbefale dig at du lver det i sektioner, så du kan løfte dem op og rengører under dem

God idé - Kom gerne med flere


Mvh. Familiefar

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også