Vådrumsgips under tag

Heeey.

Nu har jeg fjernet noget gammelt puds værk fra en skråvæg på mit nye (og meget gamle) badeværelse. Pudset var sat fast på noget halm, der var sat fast til ståltråd og lidt hønsenet, som så var sømmet fast til brædderne nedenunder. Det var smuldret godt og blev absolut kun siddende, fordi væggen var sluttet af med glasvæv.

Men nu har jeg så kun brædderne tilbage og vil sætte noget gips op i stedet. Det er ret ligetil at sætte to lag gipsplader op, men skal der noget imellem brædderne og gipsen? Dampspær? Ville et lag spånplade være en god idé for at give gipsen et jævnt underlag (de gamlæ brædder er ret skæve)?

Hjælp mig.

- Flemming
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kaldes puds på væv og brædder. Det du har fjernet.
Og det er ikke halm, men rør - sivrør.

Nu kan jeg jo spørge hvorfor du har fjernet puds osv. istedet for blot at monterer et lag vådrumsgips direkte derpå.

Består bræddevæggen af to lag brædder eller måske lodrette brædder på et skelet?

Men kunne du måske li'så godt fjerne brædderne osse og lave en ordentlig (træ)skelletvæg for gipsbeklædning.

Hvad er der længere ude i konstruktionen - er der isolering og et tag måske?
Det ser rigtigt nok ud til, at efter et (eller måske to) lag brædder er der isolering og herefter tag.

Pudset var meget ødelagt, og glasvævet kunne kun lige akkurat forhindre det i at falde ned. Væggen gav sig ca. 1 cm, når man trykkede på den, og det hele rundede også ret grimt, så det ville være svært at få gipsplader til at passe udenpå det. Alt i alt virkede det nemmere bare at pille det ned, og det faldt også stort set af af sig selv, da jeg rev glasvævet af.

Jeg er nu heller ikke ked af det, for brædderne ser pæne nok ud, og jeg skal nok kunne få sat plader op på dem. De er lidt skæve, derfor spørgsmålet om spånplade, men to lag gips giver jo også en ret solid konstruktion i sig selv, så jeg tror, at det går.

Gipspladerne vil have samme funktion som pudset, men det var jo heller ikke en tidsvarende konstruktion. Spørgsmålet er, om der skal mere til for at forhindre fugt i at slippe ud, eller ind, eller hvad man nu kunne frygte ved en gammel skråvæg i et vådrum.

- Flemming
OK.

Men det er spørgsmålet om de tilbageværende brædder eller bræddeskeletvæg er tilstrækkelig stift til at du kan montere spån- eller gipsplader på det.

Derfor har det jo noget at sige hvordan de tiloversblevne brædder, som faktisk hedder (tæt) forskalling, er opbygget.
Der findes mange typer.
Nogle som sagt bestående af lodrette brædder sømmet på vandrette brædder eller regler. Andre bestående af 2 lag brædder, ofte el lag lodrette og et andet skråstillet. Det hele sømmet sammen med en masse søm.

Det er jo klart at væggen IKKE må kunne give sig en centimeter når du trykker på den. Slet ikke hvis den skal flisebeklædes.

Men det er helt sikkert at der skal være dampspærre og vådrumsmembran og idetheletaget hele udtrækket når det gælder lette væg-og gulvkonstruktioner.

Det ville være godt med nogle passende informative billeder af "udfordringen"
Jeg kan tage billeder af det hele i morgen.

Jeg tror, at trækonstruktionen er solid nok til at bære to lag gips. Den virker i hvert fald ret holdbar, og det er kun pudset, der har siddet løst. Der er heller ikke tegn på råd eller anden fugtskade på brædderne, ej heller på en konstruktion af krydsfiner rundt om vinduet i skråvæggen. Så jeg ville satse på, at det kan holde.

Mht. vådrumsmembran, så er skråvæggen ikke i den våde zone. Så skulle to lag vådrumsgips påført glasfilt og vådrumsmaling vel være godt nok?

Mht. dampspærre, så kan jeg ikke se, hvordan den skulle monteres. Hvis jeg bare sætter den op på brædderne, bliver den jo gennemhullet og særdeles utæt, når jeg skruer gipsen fast (?). Det skal siges, at ejendommen er fra 30erne og lever næppe op til de strengeste krav om nybyggeri anno 2012. Jeg ejer så en lejlighed på øverste etage. Taget bliver renoveret inden for de nærmeste par år, når de øvrige ejere engang kan blive enige, og det er i sidste ende begrænset, hvad jeg kan gøre indefra indtil da. Min målsætning er sådan set bare at lave en konstruktion, der "går an" og i hvert fald ikke er værre end det eksisterende.

- Flemming
Hvilken funktion skulle dampspærre iøvrigt tjene i sådan en skråvæg? Beskytte gipsen mod fugt udefra eller beskytte træværket mod fugt indefra?

- Flemming
Gooogel på "dampspærrens funktion" :o)

Rigtigt med vådrumsmembranen, medmindre dit badeværelse falder ind under nedennævnte definition.
"Små vådrum
Små vådrum defineres som badeværelser, hvor bredden er mindre
end 1,30 m, eller det samlede gulvareal er mindre end 3,25 m2."

Du har resten her:
http://www.gyproc.dk/files/download/v/Vaadrum-maj2007.pdf

Et vådrum er det suverænt mest komplicerede rum i en bolig, både mht. byggeteknik, installationer, funktion og design! .o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis