Små pletter på undertag

Hej

Jeg har overtaget et hus 1 feb i år. Jeg har netop været et smut på loftet og kan konstatere en del små mørke pletter, ca 1-2 cm i diameter, på undersiden af undertaget. (en slags hvid tagdug) Det kan nærmest børstes af så er lidt i tvivl om det er mug eller blot støv.

Undertaget er af mærket interproof ng som jeg læse mig til at en del har haft problemer med.

Kan der være mugpletter jeg kan se? Og er interproof ng noget skidt?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er sikkert skimmel, og er pga. manglende ventilation eller dårligt udført damspærre.

Interproof er ikke ringere end de fleste andre banevare undertage.
Ja, det ville jeg da forsøge som det første, burde være anmærket i en tilstandsrapport jo.
Egentlig burde du nok starte med at kontrolere om der er tilstrækkelig tagrumsventilation.

Der som bekendt skal udgøre mindst 1/500 del af husets areal. Og om der er ventilation i kippen, i såvel undertag som selve tag- beklædningen.

Kravene til begge dele er dog lidt afhænig af tagets alder!
Ok. Det lyder godt nok ikke så godt.

Jeg ved ikke helt hvordan jeg tjekker om der er nok ventilation. Umiddelbart er der luft/åbent mellem undertal og kip. Der er sådan en sprække på nogle cm hvor der kan ses lys.

Huset er fra 2007.

Kan det have noget at gøre med en hård vinter?
Og hjælper det at vaske det af og så kan vi se om det kommer igen?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Rodalon kan i hvert fald slå det ihjel der er synlig nu, men om der kommer mere senere er så spørgsmålet.

For lidt tagrumsventilation kan osse være en sag for ejerskifteforsikringen.

Men du skal skelne imellem tagrumsventilation og det hulrum der er imellem overside undertag og tagbeklædningen.

Når dit hus er et almindelig et fra 2007, med gitterspør og tegl- eller betontagsten, så vil der normalt være tagrumsventilation igennem udhænget i facaderne og ud ved kippen.
I eller ved kippen er der så såkaldte undertagsventiler eller tilsvarende. Og der er tudtagsten eller andet i selve tagbelægningen. Derved sikres en passende ventilation af tagrummet!
Tagrumsventilationen har bla. til formål at fjerne evt. optrængende fugt fra de nedenunderværende opvarmede lokaler.  Men helt generelt at sikre at  tagrummet er så tørt at der ikke opstår bla. råd, svamp og insektangreb - i tagrummet jo.

Ligesom tudtagstenene sikre at den ventilation, (opadgående luftstrøm), IMELLEM tagbeklædning og undertag er tilstrækkelig til at fjerne den fugt og kondens der måtte forekomme - der. Altså at holde konstruktionen OVER undertaget tør.

Ja, det var en lang forklaring. Men det kan jo være at dine pletter er helt ubetydelige.

Og når du nu hidkalder ejerskifteforsikringsselskabsskadesvurderingskonsulenten og kræver en ½ million til et nyt tag så kan det jo være at han eller hun bare giver dig en børste så du kan fjerne pletterne. Selv.  

Tak for det lange svar:-) det gav en vist rimelig god mening for mig:-) jeg har nu i første omgang vasket det af. Så giver det en måneds tid om det kommer igen. Hvis det bliver synligt igen så melder jeg til ejerskifte. Jeg tænker at det må være muligt at lave mere ventilation istedet for nyt tag hvis det viser sig at komme igen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis