Fuge til vandret flade.

Hej folkens…

Så er turen kommet til udestuen i vores nye hus, udestuen er bygget udover en læmur. Den gamle fuge er blevet kradset ud. Fugen var utæt og isoleringen som lå mellem murepap og træværk var gennemblødt. 

Vandet har jo ikke kunne komme væk fra fladen og vil stå op ad fugen. Er der nogle som har en ide til hvordan det vil kunne forbedres, uden hele opbygningen skal ændres ? evt. noget alu. inddækning?

Lige pt. er jeg mest til at få lagt en ny fuge af min fugemand, og leve med levetid for den ikke er så lang som andre fuger 

Cementstenen er porøs i overfladen og sandkorn går løst, vil den kunne behandles med noget som får sandkorne til at binde fast og dermed have en bedre flade for fugen at binde til.

l
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Går ud fra at det er fugen under vinduet det handler om.

At der ikke er fald udad på betonklodsen er der jo ikke så meget at gøre ved!

Når du siger at fugen er kradset ud hvor langt ind under karmen er det så?

Ihvertfald skal den nye fuge laves korrekt.
Det vil være godt at prime betonoverfladen der hvor fugen skal binde til betonen.


Fugen under bundkarmen skal være udført noget lignende fig. 3.5 i "Oversigt over byggeskik og byggeteknik"

http://www.huseftersyninfo.dk/oversigtoverbyggeskikogbyggeteknik/0/30

Hold øje med at en eventuel fugemand laver det korrekt!

Hej Sitting Bull - tak for svar.

Går ud fra at det er fugen under vinduet det handler om.

Korrekt
Når du siger at fugen er kradset ud hvor langt ind under karmen er det så?

Det er hele vejen, der er kun opklodsningen tilbage, har fjernet rockwool som var gennembløt - har også fjernet tilsvarende fuge på indvendig side - for at træværk kan få luft til at tørre igen.


Fugen under bundkarmen skal være udført noget lignende fig. 3.5 i "Oversigt over byggeskik og byggeteknik"

http://www.huseftersyninfo.dk/overs...eknik/0/30

Den indvendige opbygningen er jeg med på.
Den fuge jeg har kradset ud, var lavet plan ned med karmen, mener du den skal være tilbagetrykket som på figuren?, der er ingen drupnæse på karmen. - Syntes det vil blotte træet for "opsprøjt" fra betonklodsen.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det vil være godt at prime betonoverfladen der hvor fugen skal binde til betonen.
Er der et bestem produkt jeg skal gå efter her, eller ved de alt om det på trælasten ?
Når det hele er krasset ud så er der jo basis for at lave en helt rigtig fuge. Med bagstop og lidt mineraluld som isolering.

Jeg er nu ret sikker på at der er en vandnæse eller not i dit vindue. Kik - eller føl - efter igen. :o)

Den rigtige placering er som vist på mit link - ingen tvivl om det.
Når man fuger helt fremme ved forsiden af karmen kan vandet der løber ned af vinduet ikke så nemt dryppe af. Med risiko for fugeslip mellem træ og fugemasse til følge.
Men i dit tilfælde er det jo rimeligt nemt at inspicerer fugen fra tid til anden - og reparere efter behov.

Mht opsprøjt så tror jeg nu ikke at det har så stor betydning. Når træet bare kan tørre igen tager det ikke skade af vand.
(Men uden at fornærme nogen så kunne vinduet måske godt trænge til en omgang med malepenslen. Og du kunne jo starte med lidt maling eller andet på undersiden af karmen - og måske en 1 cm's penge op ad bundkarmen.


Med hensyn til primer på beton så find på noget velegnet lak - eller andet. Måske pudse eller slibe betonen lidt
Jeg er netop igang med noget fugning mellem tagplader og tagvinduesinddækninger - og måtte betale over 400 kr for 1/4 liter polyurethanprimer.
Fugemasser er en jungle som jeg helst ikke udtaler mig om. Men blot sige at jeg bruger Dana Lim 524 som er en MS Fugelim til en 80 - 100 kr/patron. Og som jeg håber kan holde de næste 30 år der hvor jeg laver fuger!


Hej igen… Nu har jeg været ude at kigge, underkanten af karmen er hel plan, så jeg har ikke en drupnæse. Men kan godt følge tanke om at vandet ikke løber direkte ned over overgangen mellem træ og fuge, så må heller få den lagt lidt længere ind end den gamle.
Du fornærmer som ingen, eller ikke mig, det har stået på min ”to do” listen at få malet samtidig med fugerne… PT er det også kun op til vejrguderne hvornår det bliver 
Jeg takker for hjælpen

Ingen vandnæse!

Vandnæse i bundkarmen på trævinduer har været standard de sidste 100 år. Her til lands.

Du bør straks kræve pengene tilbage fra vinduesproducenten!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også