Renovation af badeværelse

Hej.

Jeg skal i gang med at renovere et badeværelse. Badeværelset er i OK stand, men det er måske 15 år siden, det fik noget opmærksomhed, og håndværket er af tvivlsom karakter. Tre af væggene er pudsede og malede (har en ret grov overflade), og den sidste væg er halvvejs skråvæg, som der er gips på. Denne gips er ret ødelagt, og det er kun vævet/tapeten, der stadig holder det på plads.

Her er så, hvad jeg har tænkt mig at gøre, og hvad jeg kunne bruge et par fif til:

Vægge

Klinker omkring brusenichen skal pilles af, og så skal de tre pudsede vægge spartles op. Herefter skal der glasfilt på. Hvilken type spartel skal jeg bruge, og hvor tykt skal det smøres på? Jeg skal bruge noget, der kan binde ordentligt på de malede vægge og samtidig giver en helt glat overflade til filten. Der skal selvfølgelig også ny vådrumsmembran på, hvilket jeg nok overlader til en murer - men skal det gøres før eller efter spartling/filt? Kan overfladen blive jævn, hvis det gøres efter?

Bruseniche

Brusenichen har en væg, der er bygget af, tror jeg, nogle letbetonblokke. Disse skal fjernes så jeg kan sætte en glasvæg op i stedet. Men hvordan fjerner man lettest sådan nogle? En stor hammer?

Brusenichen er også hævet ca. 5 cm fra resten af gulvet, og der er et trin på ca. 10 cm, som så holder vandet inde i nichen. Jeg vil gerne have det hele ned i samme plan som gulvet. Men når jeg går i gang med at banke den op, er der så grund til at frygte, at jeg støder ind i gulvvarmen? Dvs. ligger gulvvarmen helt plant (som jeg umiddelbart ville forvente), eller kan den være hævet de 5 cm inde i brusenichen?

Der er udover afløb i brusenichen også et gulvafløb. Men når brusenichen kommer ned i samme niveau som gulvet, og jeg sørger for ordentligt fald ind til brusenichen, så er der ikke behov for begge afløb. Kan jeg da mure det oprindelige gulvafløb til, eller skal det afsluttes på en speciel måde? Er det evt. noget som skal gøres af en autoriseret VVSer?

Loft

Loftet er lavet af nogle brædder, og jeg har tænkt mig at pille det ned i ét stykke, lave huller til indbygningsspot og sætte op igen. Skal der en autoriseret elektriker til at trække ledninger ovenover sådan et sænket loft, når der ikke skal bygges noget ind i det murede loft ovenover? Hvad hvis jeg bruger 12V spots?

--

Det burde vist være det hele indtil videre. Håber, nogen kan hjælpe mig lidt.

MVH, Flemming

- Flemming
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ville nu undre mig meget, hvis dem der har lagt gulvvarmen har hævet det de 5 cm der hvor brusenichen er. Jeg ville i hvert fald gå ud fra at de ikke har hvis jeg skulle igang.
Du bør også undersøge om afløbet i bruseområdet fører hen til gulvafløbet til en fælles faldstamme (det gør det ofte jo). Hvis dette er tilfældet kan du ikke proppe gulvafløbet af jo. Samt om du kan opnå det korrekte fald i afløbsrøret når nichen er nede i gulvniveau.

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Arbejdet med gulvafløbene er (osse) autoriseret VVS arbejde!

Jeg forstår ikke helt Gregerens indlæg.

Ihvertfald.
Hvis der ikke er vandlås i afløbet i brusenichen er ledningen derfra tilsluttet til det andet gulvafløb - over dette gulvafløbs vandlås.
Kan man sige! :o)

Men forklar hellere hvordan afløbene er forbundet og indrettet, (vandlåse og tilslutning til faldstammer) i det hele taget.

Og hvorfor vil du fjerne afløbet i bruseområdet?
Gregersen: Jeg tror du misforstod lidt. Jeg vil ikke proppe gulvafløbet helt til, bare spærre det af for oven med en prop (på en forsvarlig og vandtæt måde, selvf.) og så mure hen over det. På den måde kan vandet stadig løbe fra bruseområdet ned i gulvafløbet og videre til faldstammen. Men jeg kan stadig forestille mig problemer, hvis der f.eks. er en vandlås i gulvafløbet, der skal kunne serviceres.

Sitting Bull: Jeg ved endnu ikke, hvordan afløbene er forbundet. Så måske er det for tidligt overhovedet at begynde at overveje det. Jeg når nok først helt derned i næste uge engang. Brusenichen og vægfliserne er dog ved at være væk.

Men jeg ville ikke fjerne afkøbet i brusenichen. Det er gulvafløbet, der skulle fjernes, så der kun er det ene afløb i brusenichen, men med fald på hele gulvet, der fører dertil.

Det ender sikkert med at jeg beholder begge afløb. Det gør heller ikke så meget.

- Flemming
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også