Renovering af indvendig trappe

Jeg har en gammel trætrappe fra 78, som skal friskes lidt op. Vangerne er lavet af fyrretræ, mens trinene er lavet af eg. Det er åben trappe, så man kan se trinene fra alle sider.

Trinene vil jeg gerne have lakeret, men jeg kan ikke rigtigt se, hvordan jeg får slebet undersiden af trappetrinene, så de kan få samme behandling som oversiden. Jeg talte med en gulvsliber om det og han anbefalede, at man malede undersiden af trinnene hvide, da det ville være dyrt og slibe undersiden, samtidigt med det ville give et dårligt resultat. Umiddelbart syntes jeg ikke det lyder som en rigtig god løsning, så vil derfor gerne have forslag til de 2 følgende ting.

1) Hvordan kan jeg undgå, at skulle male trinene nedenunder. Jeg forestillede mig selv, at jeg kunne fjerne lakken nedenunder med noget lakfjerner og så efterfølgende slibe de sidste rester vær. Undersiden er jo ikke blevet slidt.

2) hvilket værktøj skal man bruge til at slibe en trappe? (jeg har selv kun tidligere prøvet at slibe gulv og ved ikke om man eksempelvis skal bruge en kantslibes til trinene
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1) Er det ikke lidt noget pjat med de undersider?
De ses sjældent og de er aldrig belyst!
Hvad vil du iøvrigt gøre ved den underside - når og hvis lakken fjernes. Lakerer dem?

2) Det er ret nemt at slibe en åben trappe.
Hvis du kan lære at bruge en Zieklinge kan du skrabe det meste af lakken bort.
Men ellers kan du starte med en excentrersliber. Dernæst en rystepudser samt en trekantsliber eller slibemus til kanterne og langs vangerne.
Husk at købe elværktøj er ikke er højere end at det kan være under det overliggende trin! :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også