Vinkælder under skur

Hej

Jeg vil høre om der er nogen som har erfaring eller ideer til hvordan man etablerer en vinkælder og efterfølgende bygge et skur op omkring.

Jeg har fået den ide at jeg pga. af mangelende kælder og loft vil  opbygge et nyt skur som skal isoleres og dette skur vil jeg gerne bygge ovenpå en vinkælder. 

Stedet hvor der allerede står et skur ligger mellem to husgavle. Der er en afstand på ca. 3.5m. Jeg have tænkt mig at grave et hul så de indre mål af kælderen skulle være 2m x 3m x 1.8m (BxLxH). Jeg vil gerne have en billig løsning og havde tænkt på fundablokke som jeg vil forsøge at gøre vandtætte - mangler ideer? Og kan det lade sig gøre? Jeg ville støbe gulvet. Hvoradn kan jeg få det til at være tæt? Og en sidste ting jeg vil få problemer med vil være loftet. Hvordan kan det laves?

Det skal nok nævnes at huset ligger i et område med meget leret og fugtig jord. Der findes dog flere tørre kældre i nabolaget.

Håber der er nogen som har ideer eller råd til hvordan jeg vil kunne etablere en vinkælder under et skur.

  

/Borkman
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det kan godt lade sig gøre, de skal bare vandtætnes udvendigt, evt. tjære eller lign.

Af hensyn til loft, så er det sikkert bjælkelaget du mener eller ?

For dette laves jo bare som selvbærende bjælkelag.
Rart at vide at man bare kan bruge tjære. Tak for dit svar.

Ja, det er bjælkelaget jeg mener. Jeg har tænkt over om jeg måske kunne støbe et loft/gulv. Det vil sige lave en form for støbe underlag og lægge armering (rionet) hvorefter jeg ville hælde beton. Vil det kunne lade sig gøre?


/Borkman
Ja, det kan det godt, alt kan jo lade sig gøre, men det bliver stort arbejde, og ikke mindst dyrt i beton, jern osv.., hvorfor ikke bare lave det i let dæk.
Først og fremmest må du jo ikke undergrave de 2 husgavle!

Og det er rigtigt at en blokvæg kan tjæres, men "vandtæt" på samme måde som f.eks. en svømmepøl, bliver den ikke. Men mindre kan måske gøre det i en vinkælder!
Du skal være opmærksom på høj grundvandsstand!
Hvis det er lerjord ville jeg lave et omfangsdræn og montere platonplader uden på de tjærede (bitumen) kældervægge.

Der kan nemt opstå et sekundært vendspejl i udgravningshullet i perioder med meget og/eller kraftig regn.

Bjælkelaget (eller det stæbte dæk) skal udføres så det afstiver toppen af væggen for jordtrykket. (Det skal altså forankres ordenligt til toppen af væggen).

Og ja, pas på fundamenterne på de eksisterende gavle.

Venlig hilsen

Jens

Annonce
Luftfugtigheden bliver for høj, så dine etiketter mugner og der kommer skimmel på væggene.
Har selv lavet noget tilsvarende i et tidligere hus for 35-40 år siden. Den fike ikke for lidt med omfangsdræn, konstant udluftning og tjære und Alles.
Der kom ikke vand ind, og jorden var rimelig højtliggende og absolut ikke vandlidende.
Det skal jeg ikke forsøge mere.
Muligvis vil du du klare den med konstant affugtning, meeen
Jeg har siden hen i mit nuværende hus, lavet et højisoleret rum med dobbelt lag døre ind til. Der kan jeg holde et godt og køligt klima, men ikke optimalt lav temperatur.

Med venlig hilsen
ktm

 

Fundamentet på de to huse stikker 1,2m ned. Jeg regner med at hvis jeg holder mig de cirka 600-700mm fra murerne skulle det vel være ok. Dette vil jeg naturligvis forsikre min om inden jeg går i gang.
Men når der skal isolering/platon plader og laves omfangsdræn kommer jeg naturligvis tættere på.

Hvordan vil man lave en sådan forankring til væggene?

Koludabyg - Hvad kunne være et forslag til billigere og lettere dæk?

/Borkman
Skrevet af Borkman på 19 jul 2012 12:49
Fundamentet på de to huse stikker 1,2m ned. Jeg regner med at hvis jeg holder mig de cirka 600-700mm fra murerne skulle det vel være ok. Dette vil jeg naturligvis forsikre min om inden jeg går i gang.
Men når der skal isolering/platon plader og laves omfangsdræn kommer jeg naturligvis tættere på.

Hvordan vil man lave en sådan forankring til væggene?

Koludabyg - Hvad kunne være et forslag til billigere og lettere dæk?

Forankring med betondæk: Når du støber fundablokkene ud, skal du have nogle armeringsstænger med ned i hullerne. Disse stænger lader du rage op over over kældervæggen og bøjer den efterfølgende ned til vandret og støber dem med ind i betondækket.

Forankring med let dæk (bjælkelag) (ef af mange muligheder): Du monter bjælkelaget ind på siden af kældervæggens top, så der er kontakt mellem væg og endetræ. Der kan eventuelt indlægges mellemlæg. Væggene bliver nu holdt fra hinanden via tryk i bjælkelaget.

Venlig hilsen

Jens

Det er for tæt på de eksisterende fundamenter. Du får jo en vinkel fra udv. underkant af eks. fundament til bund af den nye kælder på kun 45gr.
Det er for risikabelt.
Der må træffes særlige foranstaltninger!

Nu er kælderen kun 2x3 meter og jordtrykket på væggene - osse øverst - er beskedent. Men det er klart at der skal tænkes i væggens styrke som helhed. Herunder væggens/blokkenes tykkelse.
At lade træbjælkerne i etageadskillelsen være afstivende er en kende dristigt. Bla. fordi det øverste blokskifte i praksis ligger løst!
Men det er muligt at der skal etableres en (armeret) kantbjælke eller ekstra armering i de øverste skifter!

Men den helt enkle løsning på udfordringerne er jo at lade producenterne og grossisterne om lagerfaciliteterne. Og drikke vinen hurtigst muligt.
Skrevet af Sitting Bull på 19 jul 2012 14:25
Det er for tæt på de eksisterende fundamenter. Du får jo en vinkel fra udv. underkant af eks. fundament til bund af den nye kælder på kun 45gr.
Det er for risikabelt.
Der må træffes særlige foranstaltninger!


Enig!!



Nu er kælderen kun 2x3 meter og jordtrykket på væggene - osse øverst - er beskedent. Men det er klart at der skal tænkes i væggens styrke som helhed. Herunder væggens/blokkenes tykkelse.
At lade træbjælkerne i etageadskillelsen være afstivende er en kende dristigt. Bla. fordi det øverste blokskifte i praksis ligger løst!

Jeg vil nu mene at de lodrette indstøbte stænger holder det øverste skifte tilstrækklig fast.


Men det er muligt at der skal etableres en (armeret) kantbjælke eller ekstra armering i de øverste skifter!

Ja, det er også en mulighed


Men den helt enkle løsning på udfordringerne er jo at lade producenterne og grossisterne om lagerfaciliteterne. Og drikke vinen hurtigst muligt.

Ja, den mulighed skal man heller ikke undervurdere. Man kan købe meget god vin for det en sådan vinkælder kommer til at koste. På den anden side kunne det jo være lidt blæret at have sådan en!



Venlig hilsen

Jens

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis