Tag renovering, lidt hjælp søges. MED BILLEDER :)

Hej. Jeg er så småt gået i gang med at skifte tag, og dertil kommer der jo altid nogen forhindringer.
1: Jeg syntes spærene skal gøres mere fast end de er til remmen, så jeg tænker her at tage noget vindtrækbånd og køre det nede fra rem op over spær og ned på den anden side og fast i rem igen. 
2: som jeg kan se det nu så sidder spærene i begge ender enten lige med gesims ved gavlene, eller 2 cm over. Altså så kan jeg jo så lægge klemmeliste og lægte oveni, så tænker jeg bare om det ikke kommer til at se lidt vildt ud at når den sidste sten skal mures ned at der vel bliver en ret høj kant med puds ?

3: som billederne viser så er gesims ved spærfod ret bred og i enderne ved gavlene har gesims et lille knæk som også kan ses på murstene, burde jeg ikke sætte en skalk på som lige følger det knæk?

4: Det skulle vel ikke være nødvendigt med vindstop?


Kom gerne med ideer eller råd. Huset er fra 1929 og vil gerne have lavet det så der kommer synlige gesimser igen, der er udhæng på og ertenit plader på pt.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Super, en tagrenovering lige efter min smag, af med de udhæng og frem med gesimserne igen...

1. vil du gøre spærene mere fast, så sæt en sømvinkel på hver side af spæret ned til remmen.

2. pudskanten bliver selvfølgelig lidt højere, når der kommer en klemliste og lægte på taget også  jo, så det bedste ville været at murer en sten mere på, så pudskanten ikke bliver så voldsom, det skulle gerne passe med ca. 10mm under overkant lægte til sidst, så der lige et plads til man ikke skal  hukke nakkerne af teglene.

3. i bunden laves så tagfod kommer til at passer ca. 1.5 fra forkant gesims,  først en lavere skalk og herefter den opbyggede tagfod.

4. både ja og nej, der sker som sådan ikke noget ved det kunne trække ind skunken da du har kold skunk, og derved ikke sådan lige ville opleve nedkøling, men kan ikke se om det evt. kunne komme til at trække ned foran remmen, og derved skabe koldt træk langs loftet i stueetagen.

Men generelt så er der ikke brug for vindspærre i dette tilfælde nej.
Tak for svaret men jeg skal lige være med på det med skalken, jeg mindes jeg har lavet det engang, der satte vi en skalk på før vi lavede fodplade , men jeg er nødt til at skal have en på da gesimens ved gavlene slår et sving til sidst.

Det sømbeslag er det bare en alm 90 grader med rib ?

og det med at der skal mures en sten mere på ville nok være den mest optimale løsning, men er lidt begrænset af budgettet pt så må lige se tiden an
Kold skunk er noget djævelskab, sørg for at det er 100% tæt og at udluftningen kommer oven på dit undertag (difusionsåbent undertag) , dit hus er af samme type som mit, og det er rimelig svært at stoppe vind i at "fylde" skunken op på den ene side af huset, og så løber det ind under gulvet og over i skunken på den modsatte side. Det giver meget kolde gulve og kolde lofter.

Det jord du sikkert er begavet med i etageadskildelsen er ikke til noget (godt til støj og brand). De frøs i gamle dage, måske derfor de fik så mange børn.

En løsning på det har koludabyg måske. Jeg selv har brugt hårdbatts under vægge der er skummet i, og fyldt mine skunke totalt med isolering. Men helt tæt bliver det aldrig. Da vi købte huset blæste det op ad manglende knaster.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Et oversigtsbillede eller to ville være godt for forståelsen af projektet!
Er vindtrækbånd nødvendigt ? og mine lægter hvor langt skal de stoppe fra yderkant gesims, bare 10 cm ca. ? og til sidst du mener vel de 90*90 vinkler med rib ?

Nej, vindtræksbånd er ikke nødvendigt, og vinklerne behøver ikke have rib.

Lægterne skal stoppe så det passer til tagstenen selvfølgelig...

Dvs. at dine tagsten når ca. 1/3 ud i tagrenden.

Vil du ikke have for meget "skalk" i dine tagsten i bunden, så bliver du nok nødt til at kile dit nederste forløb lidt op.



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis