Arona Diesel 7,5 hk udluftning

Hej

Jeg er ejer af en sejlbåd med ovenstående motorinstallation. Da jeg kom ud for at holderen til brændstoffilteret brækkede af midt i sommerferien har jeg været nødt til at skille hele brændstofsystemet ad. Jeg har ikke pillet ved højtrykssiden af brændstofsystemet.  Efter udskiftning af brændstoffilter samt rensning af filteret ved pumpen kan jeg ikke starte den. Jeg har luftet ud ovenpå filteret og dieselolien flyder frit. Jeg har samtidig tømt tanken og hældt frisk dieselolie på. 
Spørgsmålet er. Kan jeg lufte på højtrykssiden ud ved at løsne på omløberen ved dysen. Er det muligt at få tryk her ved hjælp af håndpumpen eller skal jeg køre på startmotoren samtidig.
Motoren har indtil nu startet hver gang uden problemer.
Hvad kan jeg have overset?

Håber på hjælp her så jeg ikke skal ringe efter en mekaniker til mange hundrede kroner i timen.


Ole
Larsen 28
Hejlsminde

"Når alt andet er prøvet uden held, så prøv manualen"
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej. du er inde på det helt rigtige. Løsne omløberen og kør med starterentil der kommer diesel ud , så luk og stands starter. Så burde den være der.
mvh

 varmetossen

Hej

Alt er rigtigt, men HUSK at sætte gashåndtaget på fuld hane. Ellers kan det tage en krig og en formiddag at få bæstet luftet ud.

Mvh Finn
ja en go den at få med.. skdie træls at glemme men giver en værre larm når skidtet slå igang og man står og jonglere med nøgler og håndpumpe
Hej

Jeg plejer at tørne motoren med fuld gas indtil der kommer olie ud af rørerne, derefter skruer jeg omløberne fast og prøver at starte ved lavere gas. Når først brændstofrørerne er fyldt op med olie behøver man ikke have gashåndtaget på fuld for så risikerer man at skidtet slår igang med et brøl, og det er heller ikke sundt, hverken for es hørelse eller maskinen.

MVH Finn
Annonce
Jo men håndpumpen bruger du til at pumpe diesel op til pumpen, altså fødesystemet til højtrykspumpen. Når den har olie fremme er det systemet med starter og omløbere begynder og så skal håndpumpen ikke røres.

 varmetossen

Hej Klaus

Det er korrekt. Nu ved jeg ikke hvordan brændstofsystemet er på din Arona. Men når jeg lufter min mercedes ud, så pumper jeg til jeg kan høre at der ikke er mere luft i returolie systemet, først derefter begynder jeg på showet med tørning og løsnede omløbere. hvis du ikke kan høre det, så vil jeg tro at ca. 20 slag på din håndpumpe er rigelig til at få luften ud. På min er ca. 15 slag nok.
Håber du kan få noget ud af svaret, ellers må du skrive igen.

Mvh Finn
Hej
Tak for alle svarerne. Jeg er taget på campingferie med familien, så det bliver ikke førend engang i ugen jeg kan prøve igen.
Et af problemerne er, at når jeg løsner omløberen på kobberrøret vil den ikke rigtigt løbe rundt, uden at selve røret drejer med. Det virker somom røret er "rustet" fast til omløberen. Nu får det hele en gang VD40 så jeg ikke risikerer at bukke/brække kobberrøret. 
Jeg ligger lige en tilbagemelding her, om jeg får gang i motoren.

Ole
Larsen 28
Hejlsminde

"Når alt andet er prøvet uden held, så prøv manualen"
Så kom der gang i Aronaen
Jeg ved ikke hvordan, men efter at jeg igennem flere dage forsøgte med udluftning ved at løsne på brændstofrøret ved dysen havde jeg faktisk givet op og var indstillet på at ringe til den dyre mekaniker. Tirsdag gjorde jeg så sidste forsøg sammen med en genbo. Efter at kigget passivt flere minutter på motoren og udgydet adskillige besværgelser  ville jeg lige dreje på startnøglen, for at vise, at der ikke skete en skid. Motoren sprang i gang med det samme og lød igen som en blanding af en fiskekutter og en raslebøsse fra frelsens hær.Ganske som den plejer. Uden at vi havde rørt motoren overhovedet den dag.
Sig så ikke at besærgelser og forbandelser ikke virker.

Men problemet er nu, at den tilsyneladende er utæt for diesel et eller andet sted. er der en smart metode til at finde utætheden? Hele motoren er utroligt snavset og fedtet

Ole
Larsen 28
Hejlsminde

"Når alt andet er prøvet uden held, så prøv manualen"
Det er der da, rens motoren og kik efter.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis