Spartling af væg / fjerne tapet

Jeg får om et par uger et par malere ud og skal spartle mine vægge op hvorefter jeg selv maler.

Derfor er jeg nu ved at fjerne alt tapet i huset på væggene.
På underetagen er der beton / lecasten bag tapeten og på overegtagen træ / gipsplader bag tapeten.

Spørgsmål er følgende

1: skal væggene være 100% fri for savsmuldstapet eller kan der spartles slev om der er lidt rester ?
2: kan man spartle på træ / gipsplader hvor der er fjernet tapet ?
3: jeg fjerner dør karmene da jeg får nye døre i men vil i også fjerne fod og loft lister for at fjerne tapeten ordentlig og få spartlet pænt ?
4: hvor lang tid bruger et par dygtige malere på at spartle cirka ?
5: er det et problem at væggen er påført tapetfjerner når maleren spartler , er det bedst at det vaskes af inden der spartles?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej!

her er lidt svar:
1. det er ikke afgørende, da der i nogen tilfælde blot spartles oven på eksisterende savsmuldstapet for at spare tid, så hvis der sidder lidt rester vil jeg ikke tro det er et stort problem. Men - når du nu har været igang, så vil jeg da anbefale dig at bruge noget kort 40/60 sandpapir og få det sidste væk - i hvert fald hvor der er savsmuld - så der skal et mindre lag spartel på.

2. ja, det vil jeg umiddelbart mene - har dog ikke prøvet.

3. Ja - hvis du vil have et pænere resultat - det er nemmere at tapetsere så, og du kan lettere fjerne evt. fuge fra fodlisterne. Men malere kan sikkert gøre det hæderligt uden, men det er også nemmere for dig at male de nye vægge uden listerne.

4. Ikke alverden - vi har selv spartlet store dele af vores ombyggede hus, og jeg græd en hel dag, da jeg oplevede hvor hurtigt en maler gjorde tilsvarende . Forskellen er primært at maleren kan nøjes med 1-2 lag, hvor jeg er ude i 3 for at få det helt glat.

5. Har aldrig selv brugt sådan noget, men hvis du vil være sikker skal det vel vaskes af - dog vil det undre mig noget hvis det er et problem.
Det er nok bedst, at spørge den maler som skal spartle dine væge, hvordan han vil have det lavet..
mvh jens
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hejsa

Tak for indput

Jeg har ikke mulighed for at spørge maleren da de har ferie og er udenlands. De kommer tilbage dagen før de dukker op hjemme hos mig.

Jeg har 2 malere i 50 timer. Det burde være nok til at spartle alle indvendige vægge på 180 kvm - 2 x badeværelser håber jeg?

Generelt væk med alt tapet, det har et problem med at boble op og lave lufthuller når det bliver vådt af spartlen, så ned med det hele.
Køb en billig tapetafdamper, så går det let som en leg, og alt tapet kan fjernes uden problemer.

http://www.redcoon.dk/B164813-Wagner-W-14_Byggemaskiner?refId=kelkoodk&utm_source=kelkoodk&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Wagner+W+14+-+Tapetafdamper%2C+Quick+Clean

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også