Gipsplader på skorsten

Hej
Jeg er ved at beklæde at kælderrum med gipsplader på træskelet.
Nu er jeg så nået til at hjørne hvor der står en brændeovn.

Det er et afgangsrør ca. midt på skorsten (skorstenen står i et hjørne og danner en "½ skorsten" i rummet).

Flottest kunne jo være at  beklæde skorstenen med gipsplader, problemer at bare at konstruktionen gør væggen ca. 5,3 cm tykkere, så derfor bliver der et "problem" med udtaget samt renselemmen i bunden.

Hvordan ville i gøre? - og hvad er tilladt - hvad gør andre?

på forhånd tak.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad skal der på gipspladerne bagefter? 

Jeg tror bare at jeg ville lade gipspladerne slutte tæt til skorstenen ved hjørnerne og derefter pudse skorstenen op.


Mvh Mærsk

Skrevet af Mærsk på 17 jul 2012 18:48
Hvad skal der på gipspladerne bagefter? 

Jeg tror bare at jeg ville lade gipspladerne slutte tæt til skorstenen ved hjørnerne og derefter pudse skorstenen op.


Hej
Det var også min egen tanke. Dog er et problem da renselemmen ikke sidder på midten, men helt ude til en ene side, Der er det faktisk umuligt at lade gipsvæggen slutte helt tæt til, da den nye gipsvæg vil gå de ca. 5,3 cm ind over lemmen.

Så skal jeg lade være med at lade gipsvæggen gå helt op til, men slutte f.eks 10 cm fra så man stadig kan komme til lemmen. men det ser måske ikke så godt ud hm...


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Gips må ikke sættes på skorstenen, det lærte jeg på den hårde måde, og måtte pille det ned igen
nu er jeg helt med.. 

Hvad med at lade den sidste gipsplade gå/falde fra 5,3 cm til 0 cm ind mod hjørnet..??

Det er næsten mit eneste forslag medmindre du vil fjerne alle de plader du har monteret og pudse væggen op i stedet for..

Eller tage renselemmen ud og montere den igen lidt længere ude..

Jeg tror desværre ikke der er en nem løsning på dit problem

Mvh Mærsk

Skrevet af Mærsk på 17 jul 2012 20:20
nu er jeg helt med.. 

Hvad med at lade den sidste gipsplade gå/falde fra 5,3 cm til 0 cm ind mod hjørnet..??

Det er næsten mit eneste forslag medmindre du vil fjerne alle de plader du har monteret og pudse væggen op i stedet for..

Eller tage renselemmen ud og montere den igen lidt længere ude..

Jeg tror desværre ikke der er en nem løsning på dit problem

Sådan som du forslår er en mulighed. Tror det kan komme til at se godt ud!

Eller man kan have et "tomt" sted i væggen 4-5 cm fra lemmen + dens højde.
Så det friområde hvor man kan tage den af/på.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej
I sidste ende er det din skorstensfejer der skal godkende konstruktionen, så jeg vil råde digt til at tage en snak med ham.
Hvis du beklæder skorstenen, skal der være mulighed for at inspicere skorstenen, så beklædningen skal være demonterbar i en vis udstrækning.
I det hele taget er det ikke smart med gips på træskelet i en kælder, da begge dele er organiske materialer og "guf" for skimmelsvampe m.m.
Har du isolering og dampspærre i konstruktionen??
Skrevet af Orla Nautrup på 18 jul 2012 08:55
Hej
I sidste ende er det din skorstensfejer der skal godkende konstruktionen, så jeg vil råde digt til at tage en snak med ham.
Hvis du beklæder skorstenen, skal der være mulighed for at inspicere skorstenen, så beklædningen skal være demonterbar i en vis udstrækning.
I det hele taget er det ikke smart med gips på træskelet i en kælder, da begge dele er organiske materialer og "guf" for skimmelsvampe m.m.
Har du isolering og dampspærre i konstruktionen??



Hej,
He,
Den er jeg med med. Jeg vil heller ikke beklæde min skorsten med noget som helst. Den skal bare pudses/fuldspartles da den er ret pænt.
problemer er som nævnt, at når jeg sætter gibs på den ene af de to tilstødende vægge, ramler den lige ind i renselemmen, da denne lem sidder hele ude i højde side.

Mht. isolering og dampspærre, har jeg ikke taget stilling endnu.Er stadig i gang med træskelettet. Jeg har en ret tør kælder hvor der trænger minimal fugt ind. Har overvejer 25 mm isolering, da der så stadig er plade til at det kan ånde bagved. Endvidere vil jeg sætte en ventilationsrist på hver væg foroven og forneden.
Enig med  Orla her, gipsplader og andre organiske materialer hører slet ikke til i  en kælder,  vil man gerne efterisolere i en kælder, er det optimale fast isolering som monteres på væggene, og herefter oppudsning af væggene.

Renselemmen kan du jo bare flytte.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også