hjælp til lampeudtag

Hej

Jeg har et par spørgsmål vedr. lampeudtag og loftdåser.

Jeg har nogle loftsdåser, der ser ud som på billedet. Loftdåsen sidder tæt til overkant af vores træloft. Huset er fra 2007.

Min spørgsmål er:
1. er det ok at loftdåsen sidder tæt til overkant af loft? Eller skal den føres til underkant af loft? Hvis ja, hvordan gøres dette?

2. Jeg kunne godt tænkte mig at få et lampeudtag på så lamper kan hænges noget pænere ok. Må man selv installere et lampeudtag på loftdåsen?


pft.



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når dit loft er brandbart skal dåsen føres ned så den flugter med undersiden af loftet - det kan være svært, men du kan få en afstandsring der skubbes ind i dåsen og forlænger med indtil 32mm så det skulle være muligt at få ført dåsen helt ned.

Du må ikke selv installere et lampeudtag - grænsen går ved afbrydere og stikkontakter... men der burde ikke være mange ben i at montere et Ø80 lampeudtag...
Ok. Tak. Jeg forlænger det bare med afstandsringe. Min elektriker sagde det var ok at det kun gik til overkanten. Der er åbenbart lidt uenighed om hvad der er lovligt/ulovligt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Som Steinaa skriver findes der afstandaring som monteres nedefra... Tror du skal have fat i en 9-16mm... der findes også 19-32mm.
http://www.harald-nyborg.dk/p1725/afstandsring-9-16-mm-t-pl-daase


Når det er brændbart materiale skal dåsen føres ned gennem, eller der anvendes afstandsringe...
Hvis det var eks. gips loft var det ok at dåsen sluttet ved overkant gipsloft.
Ok.

Jeg har del steder hvor der kun er den orange loftsdåse men ikke noget lampeudtag. Er det ok eller skal der være lampeudtag på?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ok. Jeg tænker nu mest på de steder hvor der sidder en loftslampe direkte monteret over hullet hvor ledningerne kommer ud. Fx i entre og brusenicher hvor der opsat lamper direkte på loftet uden lampeudtag. Altså bare tilsluttet kablerne direkte fra loftdåsen. Er det ok eller skal der være et lampeudtag imellem?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
hvis lampen er en del af en fast installation er det ikke nødvendig/lovkrav at der skal være et lampeudtag mellem lampe og pl dåse.
pldåsen skal enten føres til underkanten af dit loft eller der skal anvendes en afstandsring. et gips loft gælder samme regler da papiret på gipspladen betræktes som brandbart.

Ok. Jeg er med. Tak.

Er der forskel på kvaliteten eller andet på lampeudtag. Jeg vil gerne have opsat lameudtag i 3 loftdåser. Jeg kan se der er nogle i mærket Lauritz knudsen. De er dog væsenlig dyrere end dem fra fx jo-el. Er der forskel?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
jo-els produkter kommer b la fra LK - du ved, nogen ka li datteren andre moderen

 

jo-els produkter kommer b la fra LK - du ved, nogen ka li datteren andre moderen

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis