Opvasker tilslutning af varmt vand

jeg er ved at lave nyt køkken, og har derfor også købt en ny opvasker, den har mulighed for at køre på varmt  vand max 60gr. (der skal stilles om i opsætningen)

Jeg har oliefyr, så opvarmningen er jo billigere end med el.

Er der ulemper ved at bruge varmt vand  ?
mvh jens
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uden at være proff, vil jeg mene det vil spare din maskine for selv at skulle varme vandet op, altså spare du strøm. Men du er jo nok nød til at sætte en thermostat imellem så den ikke får noget der er over 60 + grader, dit fyr skulle jo gerne stå på 65 + grader for at være rentabelt, og for at du ikke forurener mere end højst nødvendigt.
Ja fyret står på knap 70 gr, men jeg har en blandetermostat på fyret, så der blandes op med kold vand, så det varme brugsvand er ca 50 gr.

Der lyder jo umidelbart tiltalende at køre på varmt vand, så jeg tro jeg vil give det en chanse.

mvh jens
Ved du da ikke at for at det varme vand skal være baterie frit, skal det op over 65 + grader !
Hej

det med de 65 grader er jeg ikke helt enig i  er næsten sikker på at man siger det skal være over 55 grader. Er vist også noget med at at ens vandvarmer kalker hurtigere til når brugsvandet
bliver varmet op til 65 grder.
Mange steder er fjernvarmen jo ikke 65 grader og da slet ikke om sommeren.
Det med bakterierne sker også først hvis de får lov til at udvikle sig i varmtvandsbeholdren
så hvis man bruger det tit nok sker der ikke noget selvom vandet feks kun er 50 grader.

Hilsen Jan
Vandet i varmtvandsbeholderen er jo knap 70 gr, først når der bruges vand, regulers temperaturen, ned til ca 50 gr.
Så det er kun fra fyret, og frem til forbrugsstederne vandet er 50 gr.
Vi har ikke problemer med kalk her i området, så det er jeg ikke nervøs for.
mvh jens
Annonce
Jeg har kun mine oplysninger fra en Kok, der siger at den rette temperatur skal være 67 + grader for at være 100 % bakterie fri.
Vandet står jo allievel og bliver "fis" lunken i rørene

mvh jens
Så er opvaskeren instaleret, og tilsluttet varmt vand, det er dog ikke afprøvet endnu.
For en sikkerhedsskyls, satte jeg ventiler med 3/4" udtag, på både det kolde og varme vand, så er det nemt at sætte den på kold vand, hvis der skulle være problemer med at køre på det varme.
mvh jens

Hej

Jeg har selv gået med samme tanker om at tilslutte opvaskemaskinen til det varme vand, da jeg har solvarme. Så jeg vil gerne høre om det fungere, som det skal med tilslutning af varmt vand, og hvilke erfaringer,du har gjort dig.

På forhånd tak
Per
Ja det har fungeret helt uden problemer...
Men jeg mener opvaskemaskinen skal være beregnet til det, jeg skulle kode ind at den skulle køre på varmt vand.
Men om det kan lade sig gøre alligevel, uden en maskine der er beregnet til det, kan vel komme an på en prøve.

mvh jens
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis