Hjælp til installation af ny opvaskemaskine i gammel bygning.

Hej Drenge!

Er helt ny her på siten og fandt faktisk først ud af igår hvor svært det egentligt kan være at installere en opvaskemaskine når man tilfældigvis bor i en af de der 5% af danmarks boliger som stadig ikke er forberedt til det. Det kan man så gøre noget ved kan jeg forstå.

Jeg har selvfølgelig lavet research hele natten og kan se at mit hovedproblem er at jeg ikke har noget sted jeg kan påføre vandindtaget til opvaskemaskinen, og hvad jeg har læst mig frem til, så skal jeg ud og have købt et T-rør eller T-stykke i enten galvaniseret stål eller kobber. Men det må i lige guide mig med.

Vil helst kun i silvan 1 gang hvis jeg kan nøjes med det!

Det sjovt.. for det startede egentligt bare med at konen og jeg blev trætte af at diskutere om hvem der skulle tage opvasken, og inden vi fik set os om så havde vi købt en opvaskemaskine. Viceværten havde sagt at man godt måtte installere Opvaskemaskiner i bebygningen og derfor antog vi bare at alt var klart og parat til det, men nej.. Desværre ikke..

Nå.. Nu står jeg så her med min nye luxus opvaskemaskine og ved ikke rigtigt hvad jeg skal gøre. Der er nogle småting jeg er i tvivl om, og jeg håber i kan hjælpe.

Her er nogle billeder så kan i bedre forstå hvad jeg mener.



8 programmer 6 temperaturere, full automatisk, og med afdamper og hele lortet (er så stolt over min første opvaskemaskine så den skal lige flashes lidt)



Som i kan se er der et vandindtag (den hvide) og et vandudslip (den grå slange)



Sådan ser vores installation ud under vores køkkenvask (ja det er lidt gammelt og ikke så hygiejnisk som det måske burde være, men det skal der jo så laves om på



Af hvad jeg lige kan forstå så burde jeg være i stand til at påføre et T-stykke efter den røde hane på koldvandsrøret, men er i tvivl om jeg skal påfører det før eller efter den røde hane. Så vidt jeg kan forstå vil det nok være smartest hvis jeg påførte det efter den røde hane, så jeg vil være istand til at kunne lukke for tilførslen på opvaskemaskinen mens jeg stadig kan bruge vandhanen, korrekt?

Til afløb, burde jeg så være i stand til at påføre slangen til det rør som går ned fra selve vasken korrekt? der sidder sådan en tud som man kan skrue af..




Problemet er at jeg er i tvivl om hvordan jeg bør montere det. Jeg troede egentligt at sådan en slange havde et gevind af en slags, men det er rent gummi der sidder for enden af den, og det har samme radios som selve afløbet selv, så hvordan gør jeg lige?

Kan jeg påmontere et andet afløbsrør, måske med et større/mindre afløbshul så slangen kommer til at passe bedre?

Skal den bare tvinges henover med vold og strammes til med et spændebånd, eller hvordan?

Håber i kan hjælpe med dette.

Det er iøvrigt sådan en model her vi snakker om, så kan det være i bedre kan guide mig.

Opvaskemaskinen / Model

Den kører på 230V og den er afleveret med et almindeligt 2 benet stik. Så går ikke ud fra selve strømme bliver et problem, men det afhænger lidt af om man godt bare kan trække en forlængerledning til den, for der er kun 1 kraftstik i køkkenet og det bruger komfuret allerede, og de andre stikkontakter sidder sjovt nok oppe ovenover bordpladen, og så er ledningen ikke lang nok..

Er det ikke relativt simpelt bare at trække en forlængerledning ned og så gemme den ind bagved maskinen? Den vil ikke blive brugt i døgndrift og den vil kun være tændt når vi er hjemme, og vi har planer om at koble den fra strømmen hver gang den ikke bliver brugt. Så det virker som en harmløs løsning.

Alternativt er jeg ikke helt dårlig til at skrælle en ledning eller købe et nyt længere stykke ledning og selv montere det, jeg skal nok bare lige have lidt hjælp til hvad for en type ledning jeg skal gå efter.

Håber i kan hjælpe mig med hvad der skulle have været en drøm, men som endte i et gør-det-selv maridt
42 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej
Ved godt at du gerne vil lave det selv   M E N  
Du skal tilslutte EL til en stikkontakt med jord og det må du ikke selv udføre ! - det tobenede stik den er født med er et "schuko" stik hvor jord er på siden af stikket  
Du skal lave en ny tilslutning til vand - og det må du heller ikke selv udføre !  
Du må til gengæld gerne selv tilslutte afløbet, fordi det er der mulighed for - uden at ændre på installationen - du skal blot finde et overgangsstykke der passer på gevindet på dit afløb.  
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej. og tak for svarene.

Smukt link @ Jacobn til en Studs. Var lige sådan en jeg ledte efter.

Uden at komme til at lyde helt dum (hvilket jeg tydeligvis er når jeg køber en vaskemaskine uden at tjekke installationen først)

Så skriver jeg jo her på et "gør det selv" forum fordi jeg gerne vil gøre det selv. Jeg kan altså godt finde ud af at lukke for en hane og skrue et rør af og på. Har lavet noget lign. arbejde før hvor jeg skulle demontere en vaskemaskine og sådan noget, så det er ikke helt uvant for mig.

Nu er det jo bare min egen rigtigt første tilslutning hjemme hos mig selv og derfor vil jeg selvfølgelig gerne bare lige sikre mig så vidt muligt, hvorfor jeg også henvender mig her.

At installere et T-stykke er ikke noget problem. Jeg har allerede bestilt det og henter det imorgen. Har også købt en studs til afløbet. Det jeg ku være i tvivl om, er det der "aqua stop" som folk taler om.. Og ionfælder..

Jeg er ikke dårlig til at arbejde med hænderne og jeg har værktøjet til at lave det fornødne arbejde.. Men det ville jo være dumt at lave molbo arbejde, og da i jo i forvejen har vejledt så mange andre herinde (som også har gjordt det selv) tænkte jeg at i også kunne hjælpe mig på vej.

Jeg skal påmontere T-stykke.. så langt er jeg med.. jeg har fået opklaret hvordan jeg fixer afløbet også.. Det jeg mangler at vide nu, er om det er nødvendigt at klippe stikke af og påmontere Jord, eller om det er muligt at køre uden?

Jeg finder det lidt underligt at de levere maskinen med et 2benet stik, blot for at man skal hakke det af?

har læst at andre har kørt fint ved blot at stikke dem i stikkontakten. Hvorfor er dette ikke en mulighed?

Jeg er mere bekymret for om det er forsvarligt at anvende en forlængerledning til formålet, da ledningen på vaskemaskinen kun er 1,5 meter og den skal nå rundt om sig selv og op over en bordplade, så den er ikke lang nok.

Har læst at andre har brugt forlængerledninger til formålet, og blot konstateret at man skal tjekke stikdåsen engang imellem. Nu regner jeg jo heller ikke med at det bliver noget der kommer til at kører 24t/døgnet så hvis man nu er lidt opmærksom mens man bruger den, så minimere man jo også uheld.

Jeg kan forstå at der kan være lidt problemer med at man kan få stød, men at man kan jorde den på rørene?

Istedetfor at fortælle mig hvad jeg ikke må og ikke kan, så ku i måske fortælle mig hvordan man gør det bedst?

Jeg har skilt computere og elektriske ting af siden jeg var barn, og jeg har samlet telefoner med enden af tesker og låst døre op med hobbyknive og jeg ved ikke hvad.. sku undre mig meget hvis ikke også jeg kan finde ud af at bruge en rørtang og sådan noget, med lidt vejledning selvfølgelig.
Har du jord i dine stikkontakter eller mulighed herfor? Jord kan ikke etableres ved tilslutning til et vandrør.
Opvaskemaskinen kan naturligvis godt køre ved, at sætte den til via en forlængerledning, men det kan ikke anbefales. På nogle maskiner er der mulighed for, at udskiftet tilledningen med en der er længere.

T-stykket skal tilsluttes efter den røde hane på koldtvandstilslutningen og efter vandmåleren. Det er ikke helt til, at se af billederne men hvis de røde haner på hhv. koldt og vamtvand er eneste mulighed for, at afbryde til hovedstrengen så vil det medføre, at du skal ned og finde hovedhanen hvis du fjerner de røde haner.

Mit gæt (håb) er, at den eksisterende vandinstallation ikke er udført af en professionel, overgangen flexslange-> fast rørstykke-> kobberrør er bestemt ikke efter bogen, så det kan næsten kun blive bedre :-)

vh.
Jacob
Skrevet af MaxiG på 16 jul 2012 20:59
Istedetfor at fortælle mig hvad jeg ikke må og ikke kan, så ku i måske fortælle mig hvordan man gør det bedst?


Det har du fået svar på:
Du bestiller en folk med den fornødne autorisation til at lave arbejdet. Vi har nogle regler for, hvad man må lave selv, og hvad man ikke må lave selv. Der er en grund til at det tager tre år at blive elektrikker etc. Det er fordi der kræves et minimum af færdigheder, så man kan lave tingene så de er fuldt forsvarlige at bruge, og at man kan vurdere helheden i det man laver. Så enkelt er det.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Ring efter en elektriker , 230V er livsfarligt , alene det at du vil bruge et vandrør som jordforbindelse kan være dødsens farligt for andre der bruger vand eller tager bad .........

   elektriker fra jævnstrømmens tid
@Jacobn

Nej, så vidt jeg er klar over er der ikke jord i mine stikkontakter, og der sku undre mig meget hvis det var muligt at lave det. Jeg tror det eneste sted jeg har mulighed for at trække jord er på kraften i køkkenet, men der er komfuret som sagt koblet til.

Du siger at den højst sansynligt godt kan virke alligevel uden jord, og at en forlængerledning ikke er af vejen, men at det dog ikke er optimalt. Dette er jeg med på. Men hvis man som sagt kun bruger den i 1-2 timer hver anden dag, så er der vel også grænser for hvor meget belastning en forlængerledning/stikdåse kan tage af skade?

Jeg har noget ekstra tyk kabel liggende med en grøn stikdåse på.. altså en forlængerledning i noget der minder meget om den samme tykkelse ledning som den opvaskemaskinen har. Tænker at det måske er løsninge her. Men det er jeg stadig ved at undersøge. Hvis jeg kan købe et stykke ledning der passer til opvaskemaskinen som bare kan monteres istedetfor den originale 1,5m ledning og det ikke er alt for dyrt, så vælger jeg selvfølgelig den løsning.

Men for lige at gøre det helt klart. Hvad er problemet så ved installationen hvis ikke den bliver Jordet? .. Jeg har hørt at det eneste det betyder er at man kan risikere at få et rap over nallerne i ny og næ.. det har jeg sku prøvet så tit med vaskemaskiner, så det skræmmer mig ikke sindsygt meget.

Du har ret. Jeg syntes heller ikke den nuværende installation ligner noget en prof har sat op, og da det er af ældre dato, så tror jeg også der har været mange "gør det selv'er" inde over det som tiden er gået..

Fandt nede bag skabet idag et oversavet T-stykke fra en tidligere ejers installation. Han havde åbenbart ikke gider at rydde op efter sig selv, så der er nu konkret bevis på at der har været installeret en opvasker før mig. Hvorfor det så er savet af istedetfor blir at blive frakoblet melder historien ikke noget om.

Jeg har oploadet et nyt billede fra en anden vinkel, bare så vi lige er enige om det.
 


Nu skriver du at hvis jeg fjerner de røde haner, så skal jeg finde hovedafbryderen. Det synets jeg ikke virker optimalt. Kan jeg ikke bare nøjes med at lukke for hanen (altså det røde håndtag), og så eventuelt installere T-stykket på den lodrette del, lige før gevindet op til vasken? .. Det ser ud til at passe med størrelsen på et t-stykke.. ku være genialt hvis jeg bare lige kunne montere det der, nu når vandet alligevel er slået fra?

Vil det ikke være nemmest?

Når T-stykket er sat på, kan jeg jo bare lukke for den ekstra udgang indtil jeg får opvaskeren koblet på, og så bare tænde for den røde hane igen, så jeg igen kan bruge min vandhane indtil da?

Har jeg forstået det korrekt, og er det helt dumt?  Det er vel det der er pointen ved at montere et baloofix/t-stykke med aflukningsmulighed?
Skrevet af Svend Høst på 16 jul 2012 21:48
Ring efter en elektriker , 230V er livsfarligt , alene det at du vil bruge et vandrør som jordforbindelse kan være dødsens farligt for andre der bruger vand eller tager bad .........


Hov hov. Ro på nu. Jeg sagde ikke noget om at jeg ville. Jeg skrev at jeg havde læst om det!

Ro på.. Er ikke ude på at slå nogen ihjel eller det der ligner.. Jeg forhører mig om situationen..

Havde jeg "bare" ringet efter en VVS eller Elektriker ville de blot lave arbejdet og smutte igen.. så havde jeg ikke lært noget, og det gør jeg nu! .. Det jo bla. det vi har et forum til?
Nu har du jo fået at vide du ikke må lave vand og el
Men fore hedder jo Lav det selv.....
Vandet kan du hente her som jeg ser det.

Du skruer den hvide slange af vanduret, og skruer sådan et  ½" tee på.
(du kan ogå fjerne bøjningen, og skrue tee, direkte på medding unionen)

Sådan en ½" brystnipler, skruer du i den en ende  af tee'et, til den hvide slange.

Sådan en ½ x 3/4" brystnippel på tee'et,  her tilslutter du opvaskerens vandtilsslutning.



Husk pakgarn eller gevindtape.


Strømmen  incl jordforb. henter du fra komfurstikket, hvis det er muligt.

mvh jens
Skrevet af je__ns på 16 jul 2012 22:15
Nu har du jo fået at vide du ikke må
Men fore hedder jo Lav det selv.....
Vandet kan du hente her som jeg ser det.

Samlerøret mellem den hvide slange, og kobberrøret til vandhanen, udskifter du med.

½" tee

Sådan 2  stk ½" brystnipler, skruer du i begge endr af tee'et, til den hvide slange og kobberrøret.

Sådan en ½ x 3/4" brystnippel "midt på Tee'et) her tilslutter du opvaskerens vandtilsslutning.



Husk pakgarn eller gevindtape.


Strømmen  incl jordforb. henter du fra komfurstikket, hvis det er muligt.

mvh jens


Tak for input Jens. Men kommer maskinen så ikke til at køre på det varme vand? .. Det er måske ikke en hindring?

Ret mig  gerne hvis jeg tager fejl, men har bare forstået det sådan at der hvor det hvide stykke og kobber røret sidder, er der hvor måleren også sidder, og måleren sidder somregl på det varme vand?

Det gør måske ikke noget forskel om jeg kobler det på varm eller kold?

Ideen virker god nok egentligt.

Hvad angår strøm fra Komfuret. Så har jeg tjekket mit relæ .. Jeg har så vidt jeg kan se 2 faser.. Den ene er markeret "komfur" og har 3 sikring og er markeret med "A16" .. Og så vidt jeg er klar over er det KUN komfuret der kører på den fase.

Den anden fase jeg har er "A10" og hedder "lys" det er alt det andet elektriske jeg har i huset? (når jeg slår det fra så går ALT strøm i lejligheden hvertfal)

Relæ'et er et "Condor HFI Afbryder E6" mærke, hvis det hjælper.

Jeg tænker blot at hvis jeg kører min opvasker på den samme tilkobling, vil jeg så ikke få problemer med sikringer der springer?

Opvaskemaskinen er markeret med "A10" 2200Watt .. Noget siger mig at hvis jeg så en dag forsøger at lave mad og vaske op, så får jeg et problem?

Vil det så ikke være smartere/bedst at køre det på "lys" fasen, altså de andre stik-kontakter?

Igen.. mangler relevant info omkring hvad det vil sige at undlade at jorde maskinen.. Dør jeg af det, hvis ikke jeg Jorde den? Kan det gøres uden, og hvis ikke.. Skal jeg så indstille mig på at jeg aldrig kan kører begge maskiner på samme tid (komfur/opvaskemaskine)?

På forhånd tak.


Der er yderligere 32 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis