Vægscanner, gipsvægge

Hej LDS,

Jeg har nu i flere dage søgt forgæves efter svar på Google, så håber nu i stedet at i kan hjælpe.
Jeg er flyttet ind i ny lejlighed - nybygget i 2006 i forbindelse med ombygning af loftrum til taglejligheder - med dobbelte gipsvægge overalt.

Da jeg allerede har ramt et vandrør (til varme, som heldigvis var lukket i sommerperioden), har jeg nu investeret i en vægscanner.

1) Jeg kan ikke se hvordan at den kan hjælpe mig med at undgå at ramme rør til radiatorer (pex rør, som ligger "buet" bag væggen)?

2) Hvor der tidligere har været ventilationskanaler og lign., er der nu udført rektangulære søjler omkring - når jeg scanner disse bipper detektoreren (metal) hele vejen fra ende til anden... Hvad går der galt? En nabo mener at der rør til brugsvand inde i, men de tegninger jeg har købt på teknisk forvaltning viser umiddelbart kun faldstammer inde i "søjlen" samt vand+varme skulle være fremført under gulv. Jeg er efter den udtalelse ekstra påpasselig, men syntes ikke det giver mening at der skulle være rør op og ned af hinanden hele vejen hen? Kan det være noget andet den registrerer (metal net eller lign.)?
Søjlen er ca. 110x80.


Håber at høre fra nogle af jer - man tør jo knap sætte noget op på væggene i sin nye lejlighed!


Mvh

Mvh

Andreas
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er dobbelt gips med hulrum bag og pexrørene hænger løst inde i væggen kunne du evt. bruge rosetter (plast plux lignende anordninger med en bolt indeni der trækker plasten sammen som en krave på bagsiden) til at sætte ting op. 

Ved at bore meget forsigtigt gennem gipsen så du kun lige bryder bagsiden af inderste plade med med boret undgår du at bore i rørene. Herefter skubbes rosetten i bund og da denne er plast vil den blot skubbe pex rørene væk. når først rosetten er i bund skrues bolten til og rosetten er dermed forankret i væggen.

Ved det ikke helt var det du spurgte om men tænkte det kunne løse dit problem med pex rør skjult tilfældigt i væggene.

Hej igen,

Tak for hurtigt svar )

Det var det et rigtig godt forslag - på den måde kommer jeg heller ikke i problemer med vandrør for brugsvand, da jeg i så fald ikke vil kunne få rawlpluggen ind..

De rawlplugs du henviser til er disse: http://www.xl-byg.dk/produkter/befaestigelse-og-grovbeslag/skruer-og-plugs/rawlplugs/expandet-til-lettere-ophaeng-rawlplugs-6x35mm.htm

Nu står der let ophæng, kan jeg bruge dem til boghylder o.lign - hvor der jo alligevel hurtigt kan komme 30-40kg på?

Jeg blev seneste anbefalet nedenstående i byggemarkedet, er de nu overflødige (deres bæreevne er vist ikke bedre end "let roset")?

http://www.xl-byg.dk/produkter/befaestigelse-og-grovbeslag/skruer-og-plugs/rawlplugs/expandet-jet-drive-gds-rawlplugs.htm

Mvh

Andreas
Se her for diverse plugs
http://www.expandet.dk/sider/produkter_gips.htm

Vælger du den rette, kan du hænge ca. 85 kg op i en væg med én plug. Se pdf'en på siden.

Den nederste du linker til kan bære ca. 18 kg i tværtræk.
Skrevet af jenshøj på 16 jul 2012 21:21
Se her for diverse plugs
http://www.expandet.dk/sider/produkter_gips.htm

Vælger du den rette, kan du hænge ca. 85 kg op i en væg med én plug. Se pdf'en på siden.

Den nederste du linker til kan bære ca. 18 kg i tværtræk.

Fint link, det giver et godt overblik..!

JetDrives har dog den bagdel at de i værste fald vil kværne direkte ind i eventuelle pex / metal rør, hvor de andre - som nævnte tidligere i tråden - blot vil "skubbe" til eventuelle rør.

Mvh

Andreas
I oversigten i toppen findes 101 rød rosett til dobbelt gipslag.... det var præcis dem jeg havde i tankerne. I tabellen ses at rosetten med skruehoved kan klare et direkte træk på ca 70 kg og et tværtræk på ca 85 kg.... det burde være nok til de fleste formål. så hvis ellers gipsvæggen er sat ordentligt op (der ikke er blevet sparet på skruer så en hel plade kan rive sig løs) burde rosetten ikke give problemer selv ved tungere emner.

Eneste ulempe ved rosetten er at den har en lidt højere pris end andre nogen af de lidt lettere befæstigelser til gipsvægge. Kan dog ikke huske prisen på dem da det er nogle år siden jeg har haft brug for sådan nogle fætre.
Annonce
Har kigget lidt på de forskellige rosett typer. Den til tunge ophæng som jeg snakkker om er vist det sikreste bud hvis du skal hænge boghylder eller andet tungt op. De andre har ofte en maks trækstyrke på 35 kg eller derunder, hvilket måske er nok til at bære hylde og bøger (hvis fordelt over flere plugs) men med hylder/skabe synes jeg altid det er bedst at overdimensionere ophænget lidt....  man ved aldrig hvornår en eller anden bestemmer sig for at læne lidt af deres vægt op af skidtet mens de står og snakker.

Og har man nogenside børn eller fulde folk inden for dørene kan ophænget næsten ikke blive for kraftigt.... bolte hele vejen gennem gipsvæg og bagved liggende vægge med plader på den anden side kan være en løsning, men spørg lige naboen om han er indforstået inden du installerer pladerne på hans stuevæg ;-)
Skrevet af aius på 16 jul 2012 21:53
I oversigten i toppen findes 101 rød rosett til dobbelt gipslag.... det var præcis dem jeg havde i tankerne. I tabellen ses at rosetten med skruehoved kan klare et direkte træk på ca 70 kg og et tværtræk på ca 85 kg.... det burde være nok til de fleste formål. så hvis ellers gipsvæggen er sat ordentligt op (der ikke er blevet sparet på skruer så en hel plade kan rive sig løs) burde rosetten ikke give problemer selv ved tungere emner.

Eneste ulempe ved rosetten er at den har en lidt højere pris end andre nogen af de lidt lettere befæstigelser til gipsvægge. Kan dog ikke huske prisen på dem da det er nogle år siden jeg har haft brug for sådan nogle fætre.

Hej igen,

Ja, den koster lidt mere end de "almindelige" plugs - jeg bør nok bruge dem til TV og hylder. Tilgengæld skal der bruges færre af dem, da en til hver side af hylden burde være nok og 4 stk. til tv burde sikre det.

Jeg lurer som sagt lidt på om 102 ikke langt hen af vejen kan klaret jobbet ligeså godt?



Btw - stadig ingen som har erfaring med vægscannere? Min er en Toolmate fra Silvan.
Alternativt kan jeg godt bruge input fra folk der ved noget om gipsvægge - hvorfor registrerer scanneren noget mellem stålprofilerne (i solskin kan jeg netop fornemme hvor lægterne er bag væggen, og ved derfor at den slår ud på noget andet)? Sidder der bjæler med skruer på tværs, er der metalnet omkring eller lign.?



Mvh

Andreas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis