Lampeudtaget, loftdåsen og dampspærren.

Jeg har et loft - i min stue.

I dette loft er der et antal lampeudtag/loftdåser. Almindelige orange i kuløren.

På sædvanlig vis blev de fastgjort i tagkonstruktionen, (isoleret gitterspærskonstruktion hvortil der ikke er adgang længere), dernæst ophængt dampspærre og afsluttet med alm. loftbrædder.


Efterfølgende borede elektrikeren jo et hul op til loftdåsen, gennem brædder og dampspærre, for at forbinde ledningerne - og afsluttede med et 50x50mm Fuga lampeudtag.


SPØRGSMÅLET er om der kan etableres nogen form for dampspærring af de dåser - udført fra undersiden af.
Noget plast-klistre-membran halløj som kun selve lampe-ledningen stikker igennem? 

(I forbindelse med efterisolering har jeg nemlig glemt at tætne dåserne fra oversiden af. )
Jeg har et loft - i min stue. I dette loft er... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke det bliver nemt, at tætne dampspæren omkring loftsdåsen, nedenfra gennem et ø44mm hul.
Selve loftsdåsen er jo heller ikke tæt ved kabel/ledningerne.

Så som du selv er inde på ville en tætningsrondel, der klæbet til dampspæren, som så ledningerne til lampeudtaget føre gennem og tætnes være ideel.
Men det lyder ikke som en nem opgave.
Måske en rondel afdenner her type, er en mulighed?

www.dafa.dk/produkter/dafa_airvent_...endocument
Men hvis loftet er opsat i 1989, er dampspæren og dens samlinger, samt tætning i kanterne, vel næppe tætnet efter de standdarder der er i dag?

mvh jens

Det er nemlig ikke så nemt.
Men det er jo osse derfor jeg spørger her!

Tætningsrondellen fra DAFA er jo (blot) en slags damptæt tape. Og måske kunne der bruges en tape rundt i hullet som forbandt  dampspærren i loftdåsen med undersiden af loftbeklædningen. Hvor lampeudtaget så ville blive spændt op imod.
Trin 1 kunne man sige.

Blænddækslet skulle så osse gøres damptæt med en pakning af en slags! Trin 2!

Det jeg egentlig håbede på var at der måske fandtes noget flydende pakning eller plastil som kunne pensles på.
Eller noget Wita-Wrap halløj som kunne vikles omkring.
Eller noget wonderspray som bare skulle sprøjtes op i dåsen og tætnede det hele. (Loftdåsen jo)

Det er rigtigt at min dampspærre ikke er tapet, men med overlæg!
Men hvis det var muligt at tætne de 5-7 loftudtag på en nem måde så ville det jo ikke skade.

Hvordan dampspærrer man egentlig ved nyinstallationer. Er dåserne lufttætte  - og hvad så med kablerne?

 

Glemte lige:
Takker for svarene.
Og ja, måske var omtalte hot-line en mulighed.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis