Lampeudtaget, loftdåsen og dampspærren.

Jeg har et loft - i min stue.

I dette loft er der et antal lampeudtag/loftdåser. Almindelige orange i kuløren.

På sædvanlig vis blev de fastgjort i tagkonstruktionen, (isoleret gitterspærskonstruktion hvortil der ikke er adgang længere), dernæst ophængt dampspærre og afsluttet med alm. loftbrædder.


Efterfølgende borede elektrikeren jo et hul op til loftdåsen, gennem brædder og dampspærre, for at forbinde ledningerne - og afsluttede med et 50x50mm Fuga lampeudtag.


SPØRGSMÅLET er om der kan etableres nogen form for dampspærring af de dåser - udført fra undersiden af.
Noget plast-klistre-membran halløj som kun selve lampe-ledningen stikker igennem? 

(I forbindelse med efterisolering har jeg nemlig glemt at tætne dåserne fra oversiden af. )
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må ikke bruge 50x50 fuga i loftet.
Der skal bores op med en 68mm hulsav.
og bruge en loftsdåse, af den her type.

Loftsdåsen skal gå til underkanten af lotsbeklædningen, gør den ikke det skal der andvendes en passende mellemring, af de her typer.
mvh jens
Jo, der må gerne bruges 50x50 fuga i loft. Der skal bare bruges den rigtige dåse. Det er tilladt at bruge LK forfradåser siden 2010. Se f.eks. http://www.lk.dk/download/Produktinformation/lk-produktinformation-1-2010%20.pdf. Nu er den omtalte dåse så godt nok orange, så det kan undre lidt, hvis der er sat en 50x50 indsats i den.

Men det var jo ikke det hpox spurgte om. Når man lige "glemmer" at tætne dampspæren, er det bedste nok at pille loftet ned og etablere en ny med de nødvendige tætningsringe. Eller at leve med den - den utætte dampspærre, jo.
Hvis forfradåsen sidder i et loft må der IKKE monteres rosetmateriel i den...

Men 50x50 udtaget må gerne monteres i et loft - dåsen den monteres i skal blot være egnet til formålet.

Jeg undres nu også over hvordan det er lykkedes at montere et 50x50 lampeudtag i den?

Hvad problemstillingen angår tror jeg det bedste bud vil være at kontakte LKs hotline (de er mægtigt flinke) og høre hvad de har af forslag.
Tak for svarene!

Loftet og dåser + udtag er monteret i 1989

Decollage
Men hullet er jo kun ca. 44 mm i diameter og jeg kan ikke eftermontere tætningsringen. Såvidt jeg lige kan se.

Je_ns
Vist må de så. Og monteret af aut. el-inst., som sagt i 1989

jenshøj
Ja, dåsen er som denne type, formodentlig monteret med bøjle til et spær.
http://www.elworks.dk/produkter/katalog_/_e-shop/produktvisning.aspx?ProductID=9-924-8

Lampeudtaget er noget a'la denneher.
Dog med "fast ramme" og løst blænddæksel.
http://www.elvvs.dk/c/fuga-lampeudtag-hvid-2147/

Og det er naturligvis rigtigt at man kan pille loftet ned eller leve med utætheden.
Det første har jeg ikke den fjerneste lyst til og det andet kan jo så blive "løsningen" .o(

Men det undrer mig lidt om der ikke allerede skulle findes en manchet eller noget lignende!
Annonce
Jeg fik at vide af min elektrikker, at når der sidder de orage-loftsdåser så skal der boes fri i lodtet med 68mm kopbor, og er dåsen ikke plan med loftet, skal der  bruges en tilpasningsring.
Sådane dåser

Er det ikke koret hvis der laves nyt?

Jeg har en del steder, hvor der er boret et 44 mm hul, fra ca 1990 er de mon lovlige.

mvh jens
Hvis det er et ikke-brændbart (gips) loft behøver dåsen ikke at være plan med loftet og ringen kan udelades. Ringen skal bruges hvis dåsen sidder for højt oppe så der er mellemrum mellem gipsen og dåsen eller hvis dåsen ikke sidder plant med et brandbart loft.

Hvor store hullerne skal være er helt op til dig alt efter hvor besværligt du vil gøre det at montere skidtet - så dine 44mm huller fejler ikke noget.
Mit loft er rustikbrædder, men der findes vist kun, mellemringe til ø68 huller.
Men alt træet skal vel også fjernes, fra dåsens lysing

Men det er dog meget nemmere, at komme til ledningerne,med et ø 68mm hul, i forhold til et ø44 mm

mvh jens

Udmærket!
Og tak for det!

Men hvad med min dampspærre?

Der findes mig bekendt ikke et produkt der passer i netop din situation - men har du givet LKs hotline et kald?...
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis