SKÆREBÆNK?

Dette geniale redskab, som er set hos bødkeren og i Bonderøvens værksted.
Er der nogen, som ved, hvor den skaffes, eller hvor man får arbejdstegninger til den?

Det er bedre at ramme ved siden af end slet ikke at ramme.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
mukke.

Velkommen til LDS.

Hvis du skriver f.eks. Lindå i google feltet får du et firma som bla. sælger sløjd udstyr oma. skriv snitte-bænk i deres søgefelt, de har 2 3 forskellige størrelser den største koster godt 2700 kr.

Endnu bedre: (fundet senere)

Ellers skriver du snitte-bænk tegninger i søge feltet så dukker der noget op Bue & Pil du kan bruge, tegninger og anvisning af hvordan du laver det, lige til at printe ud til privat brug.

Go fornøjelse.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
For en god ordens skyld:

Til ovenfor stående indlæg.

En mand Gunnar Hønborg har lavet tegninger og arbejdsbeskrivelser.



Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Fantastisk! Tusind tak! 
Der er godtnok en opgave i det, - men min amatør-ære fordrer, at jeg gør mit bedste for at lave den selv, inden jeg bryder sammen og køber en

Venlig hilsen,
Mette

Det er bedre at ramme ved siden af end slet ikke at ramme.
Jeg har nogle tegninger af forskellige snittebænke. Som udgangspunkt er der to typer, en med en bevægelig  "centerbom" og en stor klods i toppen, og den man oftest ser i england hvor der er to mindre bomme der går ned på hver side af sidde planken, der er så en tværpind både foroven til at holde træet og en tværpind forneden som "fodspark. 
Selv foretrækker jeg den med en "centerbom" du kan google på "täljehäst" - "shaving horse" - "shaving mule" eller "drew langsner" så burde der dukke noget op. Ellers sig til så skal jeg maile nogle tegninger og links.
Hilsen Jørgen
Jeg har været "langt væk" optaget af andre ting en tid, og vil være det lidt endnu. Må jeg vende tilbage til dit flotte tilbud, når jeg kan tage tråden op igen?
I mellemtiden vil jeg kigge på de ord, du foreslår.
Shaving Horse giver pote, - og man kan endda købe en færdig for en rimelig pris, men den er ikke helt mage til den, man ser hos Bonderøven eller på frilandsmuseet (jeg har sågar set den i et huggehus da jeg var barn). Det er vist også den med centerbom. 
Så er der også spørgsmålet om, hvor man får træ. Jeg forestiller mig, at solide blokke af bøg, - og måske eg vil være bedst, men det er ikke noget, man lige finder i den nærmeste tømmerhandel. Det skal nok bestilles ved et savværk?
Gad vidst, om limtræsbjælker kan bruges?

Venlig hilsen,
Mette

Det er bedre at ramme ved siden af end slet ikke at ramme.
Annonce
Man kan på mange savværker købe kalmarbrædder, i lærk eller douglas - som bare er en rå planke med barken på. Evt. hos en bådebygger. Ellers har jeg også set nogen lavet af en omgang "regler" som bare er 95x45 mm. høvlet fyrretræ fra den lokale tømmerpusher (silvan - jem og fix eller lign) så bare gå i gang.
Hilsen Jørgen
Tak skal du have

Hilsen,
Mette

Det er bedre at ramme ved siden af end slet ikke at ramme.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis