Brænde til tørre..

Hej, hvad er jeres mening angående tørring af frisk løv brænde ?
Jeg får løbende frisk træ hjem og vil helst lægge det til tørre i mit brændeskur med det samme, der er jo ikke oseaner med plads i sådan en almindelig have..
Men et familiemedlem siger så at det skal ligge udenfor indtil efteråret, noget med at træsaften skal vaskes ud og først derefter kan det komme ind i skuret ?
Skal lige sige at i mit brændeskur får det luft, træk osv. men selvf. ingen regnvand..

Hvad er jeres erfaring ??
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er noget sludder at det skal "vaskes" først. Det bedste sted at tørre træ er under tag, men med god ventilation.
Så bare ind med det. Og forresten så tørrer kløvet træ hurtigere...

mvh

BS

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Man siger at Egetræ gerne skal ligge ude i et år, så det kan blive vasket godt igennem.. Egetræ indeholder jo garvesyre, som ellers vil ætse ens brændeoven/fyr/skorsten.. Efter det første år skal det så overdækkes og efter andet år skal det ind i skuret.. Ved ikke om det hele passer, men det er der jo som alt anden også delte meninger om...
Om det gælder andre træsorter ved jeg ikke.

Søren
Tak for svarene, det er jeg glad for at hører, det ville godtnok også være noget surt hvis jeg skulle hen og slæbe det hele ud i haven igen..
Den med at egetræ skal tørres ekstra længe har jeg også hørt..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis