Støbt eller punktfundament?

Hej

Skal i gang med et værksted. Der er i forvejen en carport som skal lade livet. Jeg vil lave et skur på 8 x 4 meter med lille rejsning og ståltag.

Der skal stå  et par motorcykler om vinteren der kan skrues på, så rummet skal selvsagt isoleres og beklædes indvendigt.

Jeg er nu i vildrede. En murer siger jeg skal grave ud til et støbt fundament i 90 cm dybde og så støbe. Blever altså 24 meter rende. Dette kan dog klares med en gravemaskine, men det skal altså også fyldes med beton som så skal blandes og køres til i hjulbør... Så vil mureren også lige isolere og støbe 10 cm gulv. Dejligt, meeeen, der skal også køres beton til. Ser mig selv med arme nede ved fødderne når det er værdigt. Der skal jo også lige skaffes grus, cement og sten til opagven...

Alternativt kan man låne et pælebor og støbe punktvis for hver meter. Eller blet lægge fundablokke hist og pist og få det hele i vage og så lave et træskelet som bund og isolere, beklæde med gulvplader. En løsning der er nem, overskulig og til at have med at gøre.

Den støbte løsning er selvfølgelig den optimale. Men arbejdet skal også stå mål med behovet. Hvad mener alle i andre? Er det at skyde gråspurve med kanoner at støbe, eller er det slet ikke så slem en opgave? Ku jo købe en cementkanon til at lev. den færdige  beton... Men koster også kassen...

Ku et punktfundament gøre det og hvad med utøj neden under? Lukker jeg det inde mod dyr, kan der jo ikke komme luft til, og så er der fugtproblemer.

Mvh Lassen
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg lavede carport/garage for et par år siden, jeg fik gravet ud til fundamentet, med en minigraver, jeg fik gravet renden med en 20 cm bred skovl.
Så går der ikke så meget beton til, jeg blandede selv, og brugt leca blokke over jorden.

Så jeg er enig med din mure...
mvh jens
Jeg ville helt sikkert lave det som punktfundament. Tænk på alt det jord du skal grave og have kørt væk.
Mod jorden lukker du af med fx eternitplader eller sætte nogle fundablokke du kunne grave lidt ned.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Tak for svar. Den med blokkene siger min murer også... Men jeg frygter jo et kæmpe arbejde og som en anden skriver her, er der mængder af jord der skal skaffes af vejen... Økonomisk er der også en stor forskel. Gravemsakinenen koster, og ikke mindst materialer til støvning.
Har du en ide om prisen på dit støbte projekt og ikke mindst arbejdets omfang i tid?

Mvh Lassen
Hvis det skal isoleres, så ville jeg også lave fundament, det andet er ikke optimalt til formålet.

En minigraver kan lejes en dag for 800-1000,- så det er da ikke den store udskrivning.

Dertil kommer så en læs grus-sten / støbemix kan sikkert leveres for en 1600-1800,-
Cement , blokke + net ca. 1500,-
Hvis du vil isolere gulvet så er der da ingen tvivl for mig om at den rette løsning er at lave et rigtigt fundament.
Om du vil blande selv eller få leveret beton med bil er j o op til dig og den tid energi der er tilrådighed for opgaven.

Leveret beton koster ikke vildt meget mere end selvblandet... men gratis er det jo ikke.
Du vil dog skulle have leveret i 2 omgange, menlig til fundamentet og siden til det isolerede gulv.
Og husk at der skal et par eller tre omgange lecablokke i toppen af fundamentet når du isolerer.

Og ikke nogen tvivl om at det rigtige fundament vil være en stor fordel længere frem i tiden..
Skal du sælge vil det gå fra at blive betragtet som et skur der har en tvivlom levetid.. da punktfundament ofte har dårligt ry (nedstøbte stolper) Hvorimod det vil være en rigtig bygning med muligheder når der er et rigtigt fundament...

Det der komme roverjorden vil jo være nogenlunde det samme arbejde med :-)

MVH Njord
 Til min 49 m2 caport Jeg fik den lokale entrepenør, til at grave sokkel, og køre jorden væk, samt levere støbemix.
Det kostede knap 3000 kr, kontant betaling

mvh jens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis