Scooteren har tabt pusten ??

Hej alle

Jeg har en Sym Jet 50 der for et ½ år siden fik skiftet stempel ( det havde sat sig ).
Speedometeret var også lige blevet ordnet, men 14 dage efter gik det istå igen og har ikke virket siden; hverken km-tæller eller speed km/t

For en lille måneds tid siden begyndte scooteren at opføre sig underligt:
Hastigheden er halveret. Gearingen sætter ind på normal vis, men lige før den normalt ville accellerere over de 30 taber den pusten og motoren siger drrrrrrrrrrrrrrrr,
og sådan har motoren ikke lydt før...

Den holder dog farten på 30-40 men kommer altså ikke videre op i omdrejninger.

Når den skal trække opad bakkerne, så finder den kræfterne frem igen,
men "staller" nærmest ved de 30-40.

Når jeg kører nedad en stejl bakke ville den førhen give frit løb, men i dag siger den drrrrr
og bremser farten omkring 30-40; skide irriterende for at sige det ligeud

Det er fuldstændig som om man lige har købt en ny, hvor den er droslet ned
i både udstødning og gearing ??

Det virker ikke som om, at motoren er ved at tage skade, men man vej jo aldrig

1) Er det svært at lave rep. på speedometeret, og hvorfor holder det op med at virke ??
( er det ikke noget rent mekanisk ?? )

2) Er der nogle skarpe hoveder der vil gætte på, hvorfor hastigheden er halveret,
og gerne med lav-det-selv-tips ??

- Hot Rod

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt jeg ved, så må den jo kun køre 30 kmt. så det gør den så. Det er det forkerte sted at søge hjælp til at lave ulovlighedder.
har do renset udstødingen og luftfilteret
og benzin systemet.

og som håndværkeren siger.
at gå ind i tun siderne.!

er der mange oplysninger hvordan man "piner" sin scooter.!
og jeg kender den selv at den laver tumult i forrøret.
som er standard til 30 scooter.
og hvis man køre  ned af ret stejl bakke kan man mærke "motorbremsen"
som potten holder igen.! og motoren skal arbejde hård for at komme af med "skidtet"
(røgen).!

men alt andet er der intet at gå efter.
og rense motoren og alt andet hvis bare holder inden for rammerne.!

speedometer har du kigget i elnettet i scooteren.!

har du skiftet cylinger eller honet det. efter du har skiftet stemplet.!
Håndværkeren: Dine skinhellige holdninger hører ikke hjemme i denne tråd

FYI: Jeg har bare købt en brugt scooter og har ikke lavet noget ulovligt og har heller ikke tænkt mig at gøre noget ulovligt - den skal bare tilbage til sådan som den var
hans2: Ved ikke, hvordan man renser benzin-systemet, men udstødning og luftfilter fejler intet.

Som den er nu bliver den "pint" en smule, fordi den ikke får frit løb til at udfolde sig,
som den kunne tidligere.

- dansk lovgivning på området ( den strengeste i EU ) påbyder at neddrosle en 50ccm scooter,
  men det slider mere på motoren. Det er billigst for producenten at neddrosle frem for at lave
  specialbyggede motorer til det danske marked.

Speedometer: Det var derfor jeg spurgte ind til, om det kun er mekanisk, men hvis det styres af elnettet, så bliver det svært at rette fejlen.

Stempel og cylinder: Jeg har ikke selv rørt ved noget. Den har været på værksted
og fået udskiftet stempel - that's all.
Skrevet af Hot Rod på 16 jul 2012 13:19
Håndværkeren: Dine skinhellige holdninger hører ikke hjemme i denne tråd

FYI: Jeg har bare købt en brugt scooter og har ikke lavet noget ulovligt og har heller ikke tænkt mig at gøre noget ulovligt - den skal bare tilbage til sådan som den var
Kom nu ikke for godt igang unge mand, se jeg har altid holdt min sti ren !
Så her er ikke noget skinhelligt her.
Der kan være meget på sådan en scooter der lige driller, nu har du jo undersøgt lydpotte og kaburator systemet. Det kan være din benzin tilførsel der er tilstoppet og i låget skulle der gerne være et lille hul så tanken kan få luft. Måske er der allerede et benzin filter som trænger til en udskiftning, efter nogle år er de så tilsatte at de er lige til at drøne ud, men et nyt koster ikke mange kroner.
Det kan også være din drivrem der er slidt godt ned, når så skiverne bliver varme, skranser remmen og farten nedsættes.
Dit spedometer er mekanisk, og det kan være kablet der er knækket, det gør det hvis man ikke mindst en gang om året smøre det, det kan også være snekken på dit forhjul den er gal med.
Annonce
det sjove er at en (lovligt) scooter cylinder de holder ca. 50.000 km.
så en af mine kamaret at hans scooter har kørt ca 100.000km. inden
han solgte den. med ny cylinder og stempel.
og det er trede cylinder den har på. så er den også ca. 10 år. gammel.!
men al den tid han kørte på arbejde ca 18km. i bægge veje.
i al slags vejrer. og den har kørt to cylinderkit op.!
når blot underlaget tilod det. (vinter)
og den var fult lovlig.
og passet og pleget efter bogen.?

men din scooter den hville køre godt.
når du har renset benzin filter i kaburator og benzinhane.
den styres af vacuum. når motoren køre.!

håndværkeren.

snekkedrevet.

hvis kablet har en lille knæk lige over "muffen".
Det med omdrejninger lyder helt klart som noget ved variator. Prøv at skifte rullerne i variator. De koster ikke mange kr. Jeg ville vælge at sætte 5,5 - 6,5 Gram i. Tjek også at din rem er i ordenlig stand. Og at skålene på variator ikke har slidmærker efter remmen.


Og Ja Speedometer er 100% mekanisk. Som nævnt kan det være sneglen nede ved forhjul men det kan også sagtens være kablet. Køb en ny snegl og speedometer kabel.

Det er forholdsvis nemt at skifte så det tror jeg godt du kan selv.

Når du nu alligevel har beskidte fingre så skift tændrør, og rens luft filter og kaburator. Tjek at diverse slanger er intakte og bløde. De bliver med tiden stive, og som følge deraf kan de have svært ved at slutte tæt. Slangerne koster ikke mange kroner heller :-D

R. C. Nielsen

onkelroar.

med 1 til 1.5 gram måske 2 gram. lættere. det bliver hurtiger i optrækket
og der er mere træk i motoren i lidt højre omdreninger.
men til gengel skal motoren lid op i omdrejninger før det tager fat.!
men ingen betydning i topfart.!
At den skal lidt op i omdrejninger før den tager fat har ikke noget med rullerne at gøre. Det er køblingen der afgør dette!

R. C. Nielsen

onkelroar.

der er rullernes vægt der har afgørelse at motoren skal op i omdrejninger
før det tager fat jo lættere rullerne er jo højre skal den op i omdrejninger
(opgearing) under optrækket.!
og koblingen den er afstempt til en bestempt omdrejningtal.
af krumtappen.
men den kan justeres efter hvor hård fjeder kommer i.!
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis