Maling og puds falder af - har vi et fugtproblem?

Hej,

Vi har købt et hus fra 2008 som er pudset og malet i hvid. Vi kan se at malingen nogle steder har fået fugt og regner med at det sikkert skyldes at huset blev malet for tidligt.

Hvad værre er, der er faldet en del puds af, primært på syd-siden. Jeg lappede det sidste år, men kan se at der er kommet et par nye steder samt gengangere, hvor pudset falder af.
Fra naboerne har jeg hørt, at isoleringen i hulmuren vidst nok blev udsat for en del regn da huset blev bygget, så der skulle være en del fugt i muren.

Jeg har læst mig til at der findes to typer af maling til pudsede huset, og at det er vigtigt (naturligvis) at vælge en hvor muren kan 'ånde' igennem, så fugten kan slippe ud.
Nu er det jo umuligt at vide hvad de har plasket på huset men er det muligt nemt at finde ud af om der fortsat er fugt i muren (for så vil jeg tro at de har valgt det forkerte maling)? Kan man blot bore et par huller eller kan man måle det uden at bore i vægen?

Hvis nu der fortsat er fugt der inde, skal det så fjernes inden man maler igen og hvordan? Går ud fra, at huset - hvis der er fugt i muren - skal sandblæses inden man maler igen...

Et sidste spørgsmål, nogle der har et bud på om en ejerskifteforsikring dækker alt det?

På forhånd tak og med venlig hilsen,

Thomas

/Løjmann
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når huset er fra 2008 er det ikke den oprindelig fugt der er tilbage. Så langt fra.

Nu siger du pudset. På hvad og er du sikker på at det ikke er tyndpuds.

Det der formodentlig er dit problem er det samme som for alle andre med den type ydervægge.
At de kræver vedligeholdelse.

Du er vel iøvrigt opmærksom på at der udestår et 5 års eftersyn på huset. Dvs.at du kan hidkalde entreprenøren og bede ham udbedre skaderne! Principielt ihvertfald!
Det er på røde mursten. Aner ikke hvilke type puds det er...

Entrepenøren er som så mange andre gået konkurs i mellemtiden, så 5års eftersyn bliver der desværre ikke noget af.

Det ligner bare det (i al fald ved fugerne) har fået fugt, derfor tænkte jeg om det var fugt der fik det til at falde af. Specielt når naboerne siger at isoleringen fik massive mængder vand/regn under byggeriet...

/Thomas

/Løjmann
Billeder... ?

Ja, det kan jo godt være byggefugt, men burde ikke været et problem længere hvis huset er fra 2008.
Normalt er der stillet en bankgaranti for entreprenørens sikkerhedsstillelse.

Der skal stadig være 2% af entreprisesummen som sikkerhed indtil 5 år efter afleveringstidspunktet!

Du skal have fat i den bank der har stillet garantien!
Det kan være grundfugt der stiger op evt. pga. manglende pap på sokkel. Isolering kan sagtens være fugtigt endnu hvis det har fået massiv regn og ikke er blevet dækket ordenligt, at under opmuring. Man kan måle sig frem til fugtigheden i murværket med det rette instrument.

Horsens Murerfirma
Murermester Kim Søby
Skolesvinget 30
8700 Horsens
CVR nr. 26771722

Tlf. 61 859 858
[email protected]
http://www.murer8700.dk
Ja har overvejet at få det målt selv. Hvad gør man hvis der mangler pap, det er vel for sent at få sat på? Huset er bygget i 2007/2008 så det er vel standard at man sætter pap?

/Løjmann
Hvis huset er fra 2008 så skal isoleringen i muren godtnok have været MMEEEEGET våd, nærmest flydende, hvis den ikke er tørret helt ud endnu.

Mon ikke bare skaderne er typiske for den type tyndpudsbehandlinger. (Som jo helt grundlæggende er en misforståelse! :o()
Der intet galt med tyndpudsbehandlinger. Der er mange gode produkter på markedet som bør bruges og ikke en egen selvopfunden opskrift som ikke er blevet testet. Opstigende grundfugt kan være et kæmpeproblem og derfor sikring man altid med pap på sokkel inden man laver en opmuring. Tro mig, det er ikke alt isolering der afgiver den vandmængde det kan have været udsat for pga manglende eller dårlig udført afdækning!

Det har været standard i mange år, at sætte pap på sokkel! Det kan være en forglemmelse(sjusk)!?! Det kan være samlingen omkring hjørnet i pappen der ikke er tjæret ordenligt. årsagerne kan være mange.
Hvis der ingen pap er i og dette er skylden i fugtproblemet, så er den hårde vej, at man fjerner et stykke, af den nederste del af murværk max. 50 cm ad gangen (og et til to skifte op) og ilægger pap samt får det tjæret og selvfølgelig får det isoleret igen. En meget dyr og besværlig omgang.

Men start med, at få det målt og inden et så drastisk indgreb som beskrevet ovenfor, så kan man tage en af de nederste sten ud hvor fugt problemet er og konstaterer om det er pap på soklen.

Er fugten værst i fugerne kan disse kradses ud og fuges om og derefter kan man give et pudslag som reparation.

Horsens Murerfirma
Murermester Kim Søby
Skolesvinget 30
8700 Horsens
CVR nr. 26771722

Tlf. 61 859 858
[email protected]
http://www.murer8700.dk
Naboerne som har set huset blive bygget af de tidligere ejere, siger at isoleringen fik rigtig meget regn, da der slet ikke var dækket af... Uden at måle fugten i muren er det jo svært at sige om det er det der er problemet, men nu er sagen sendt til ejerskifteforsikringen og så må vi se.

Hvis det er mindre end 5 år siden huset blev færdigt (jeg kender desværre ikke datoen) så kan der også være noget at hente der, selvom byggefirmaet er lukket...

Tak for jeres svar.

/Thomas

/Løjmann
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også