Maling og puds falder af - har vi et fugtproblem?

Hej,

Vi har købt et hus fra 2008 som er pudset og malet i hvid. Vi kan se at malingen nogle steder har fået fugt og regner med at det sikkert skyldes at huset blev malet for tidligt.

Hvad værre er, der er faldet en del puds af, primært på syd-siden. Jeg lappede det sidste år, men kan se at der er kommet et par nye steder samt gengangere, hvor pudset falder af.
Fra naboerne har jeg hørt, at isoleringen i hulmuren vidst nok blev udsat for en del regn da huset blev bygget, så der skulle være en del fugt i muren.

Jeg har læst mig til at der findes to typer af maling til pudsede huset, og at det er vigtigt (naturligvis) at vælge en hvor muren kan 'ånde' igennem, så fugten kan slippe ud.
Nu er det jo umuligt at vide hvad de har plasket på huset men er det muligt nemt at finde ud af om der fortsat er fugt i muren (for så vil jeg tro at de har valgt det forkerte maling)? Kan man blot bore et par huller eller kan man måle det uden at bore i vægen?

Hvis nu der fortsat er fugt der inde, skal det så fjernes inden man maler igen og hvordan? Går ud fra, at huset - hvis der er fugt i muren - skal sandblæses inden man maler igen...

Et sidste spørgsmål, nogle der har et bud på om en ejerskifteforsikring dækker alt det?

På forhånd tak og med venlig hilsen,

Thomas

/Løjmann
Hej, Vi har købt et hus fra 2008 som er pudset... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er helt ening med muren fra Horsens. Opstigende fugt er ikke sjælden, selv om mange ikke tror det.
Har huset fået meget fugt under opførelsen, kan det sagtens være fugtigt endnu, det ses dog sjælden efter 4 år.
En anden mulighed er fugt som simpelthen trænger igennem dit pudslag og ind i murværket under regnperioder, det er ikke et sjælden problem.
I vores firma har vi haft flere henvendelser fra kunder med samme problemer, hvor facaderne skaldere af og springer af på vandskuret og pudset facader, i flere af sagerne har vi i samarbejde med Kurt Degn fra teknologisk institut undersøgt murværket og ved at følge murværket også i regnperioder, har vi kunne konstatere i nogle tilfælde en kraftig fugtgennemtrængning ved kraftige regnpåvirkninger. Når fugten trænger så kraftig igennem, så opfugtes isoleringen meget.
Ovennævnte problem kan forekomme hvis din facade er sugende, test det ved at vandpåvirke tør puds og se om fugten trænger ind, gør den dette, vil du ikke kunne udelukke beskrevet problem.

Når beskrevet problem er konstateret, har Teknologisk institut anbefalet sandblæsning af løst puds, derefter rep af murværk/puds, imprægnering med Protectos 40 (et monosilan produkt som er diffusionsåbent) og efterfølgende maling med egnet maling som kan ånde.
Når vi har fulgt denne anbefaling, har der efterfølgende ikke været nogen form for puds der falder af eller frostsprængninger.

Endvidere er jeg enig med Sitting Bull, der kan meget let være penge tilbage hos det pengeinstitut som byggefirmaet har entreret med, tag og undersøg dette.
Også tak til dig John, det er god viden at have med uanset hvordan sagen udvikler sig. Jeg er nervøs for at der skal sandblæses osv. inden vi kommer problemet til livs, men nu må vi se hvad forsikringen siger til det. Hvis de mener de skal tage sig af det, så er det jo op til dem... Og det håber jeg bestemt de syntes, at de skal...

/Løjmann
jeg håber på at du får løst problemmet og at din ejerskifteforsikring dækker udbedring af skaden ( byggesjusket )
hilsen fra kim holm
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også